Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest ocena wykorzystania przez terapeutów w terapii komunikacji językowej metody Gestów Obrazujących Ruchy Artykulatorów (©GORA). Zaburzony rozwój mowy znacznie utrudnia komunikację językową jednostki, prowadzi do deficytów rozwojowych w sferze emocjonalnej, poznawczej i społecznej. W pracy z osobami z zaburzeniami komunikacji językowej efektywną metodą wspierającą terapię są gesty ©GORA. Wspomagają one przełamanie deficytów w zakresie rozwoju funkcji motorycznych i/lub percepcji słuchowej leżących u podłoża trudności w opanowaniu języka, czytania i pisania. Dzięki temu stymulują rozwój mowy i języka dziecka, budują i rozwijają kompetencję komunikacyjną oraz kompetencję językową. Autorki artykułu zweryfikowały swoje obserwacje i przemyślenia dzięki przeprowadzeniu badania ankietowego wśród pedagogów/logopedów wspierających terapię komunikacji językowej gestami ©GORA.
Bibliografia
Baczała, D. & Błeszyński, J. (2014). Komunikacja w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie [Communication in Speech Therapy. Therapy, Support, Assistance]. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Banach, E., Cybulski, M. & Krajewska-Kułak, E. (2015). Profilaktyka wad wymowy u dzieci do siódmego roku życia [Prevention of Speech Disorders in Children up to the Age of Seven]. Hygeia Public Health, 50(4), 566–571.
Barton-Hulsey, A., Sevcik, R. & Romski, M. (2017). The Relationship Between Speech, Language, and Phonological Awareness in Preschool-Age Children with Developmental Disabilities. American Journal of Speech-Language Pathology, 27, 1–17, https:// ajslp.pubs.asha.org/ [accessed: 3.03.2018].
Bercow, J. (2008). The Bercow Report: A Review of Services for Children and Young People (0–19) with Speech, Language and Communication Needs. Department for Children, Schools and Families (DCSF), http://reb.cloudz.pw/download?file=john+bercow+ report+2008+ford [accessed: 26.12.2019].
Dobek-Ostrowska, B. (1999). Podstawy komunikowania społecznego [The Basics of Social Communication]. Wrocław: Astrum.
Dysarz, Z. (2003). Mowa dziecka a więzi uczuciowe w rodzinie [Child’s Speech and Emotional Bonds in the Family]. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Gimson, A.C. (2008). Pronunciation of English. London: Hodder Education.
Lorens, G., Karwowska, A. & Więcek-Poborczyk, I. (2017). GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów [GORA – Gestures Representing Articulator Movements]. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Luria, A.R. (1947). Travmaticheskaya afasiya [Traumatic aphasia]. Moscow: Izd. Akad. Med. Nauk SSSR.
New Core Curriculum. Primary School (Students with Disabilities) (2017), https://pod-stawaprogramowa.pl/Szkola-podasadowców-chools [accessed: 26.12.2019].
Maruszewski, M. (1970). Mowa a mózg. Zagadnienia neuropsychologiczne [Speech and the Brain. Neuropsychological Issues]. Warszawa: PWN.
Michalik, M. (2019). Lingwistyczno-logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne [Linguistic and Speech Therapy Basics of Alternative and Augmentative Communication. Methodological Approach]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Paluch, A., Drewniak-Wołosz, E. & Mikosz, L. (2005). AFA-Skala: jak badać mowę dziecka afatycznego [AFA-Scale: How to Study the Speech of an Aphatic Child]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Panasiuk, J. (2019). Język a komunikacja w afazji [Language and Communication in Aphasia]. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Pilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych [Principles of Pedagogical Research]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Przebinda, E. (2017). GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów [GORA – Gestures Representing Articulator Movements]. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Pullen, C.P. (2003). Promising Interventions for Promoting Emergent Literacy Skills: Three Evidence-Based Approaches. Topics in Early Childhood Special Education, 23(3), 87–98.
Styczek, I. (1982). Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego [Examination and Shaping of Phonematic Hearing]. Warszawa: WSiP.
Szuman, S. (1968). O rozwoju języka i myślenia dziecka [On Child’s Language Development]. Warszawa: PWN.
Vygotsky, L.S. (1971). Myślenie i mowa [Thinking and Speech]. In: Wybrane prace psychologiczne [Selected Psychological Works], transl. E. Fleszerowa & J. Fleszer (pp. 34–39). Warszawa: PWN.
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA