redaktor naczelna
JOANNA SKIBSKA, dr,
Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
kontakt: joanna.skibska@us.edu.pl
Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pedagog edukacji wczesnoszkolnej, neurologopeda, pedagog specjalny, specjalista terapii pedagogicznej, filolog języka polskiego. Certyfikowany terapeuta beefidback, I i II stopnia metody Warnkego, Tomatisa. Główne zainteresowania naukowe koncentrują się wokół edukacji dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni szkoły ogólnodostępnej, pracy z dzieckiem z trudnościami w czytaniu i pisaniu, procesu diagnostycznego oraz wykorzystania różnych metod w pracy terapeutycznej z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się. Dorobek naukowy obejmuje kilkadziesiąt pozycji: monografii, artykułów w czasopismach naukowych oraz rozdziałów w monografiach. Ważniejsze publikacje: Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania (IMPULS, Kraków 2012); Mnemoliterki. Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu a-o, m-n-u-w, l-ł-t, b-d-g-p z wykorzystaniem mnemotechnik (Impuls, Kraków 2012) oraz redakcje: Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy (IMPULS, 2017) Dziecko z wadą słuchu oraz centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego (CAPD) (LIBRON, Kraków 2014) Wspieranie rozwoju małego dziecka (ATH, LIBRON, Bielsko-Biała – Kraków 2014). Założycielka i redaktor naczelna czasopisma „Konteksty Pedagogiczne”. Pomysłodawca i organizator cyklicznej międzynarodowej konferencji naukowej Nauczyciel i uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej – konteksty zmian.
redaktor tematyczny
psychologia
COSETTE FOX, prof.,
Holy Cross College, USA
Doktor w dziedzinie psychologii eksperymentalnej, ze specjalności neurobiologia behawioralna na Uniwersytecie Ottawa w Kanadzie. Ukończyła staż podoktorski w bazie sił powietrznych Wright-Patterson w Dayton, Ohio, USA. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym psychologii w Holy Cross College, Notre Dame, Indiana, USA. Jej obecne obszary zainteresowań badawczych dotyczą ukrytych teorii inteligencji i ich związku ze stresem i pamięcią. Opublikowała szereg artykułów naukowych oraz brała czynny udział w różnych konferencjach naukowych krajowych i międzynarodowych.
redaktor tematyczny
pedagogika przedszkolna
BOŻENA GRZESZKIEWICZ, dr,
Uniwersytet Szczeciński, Polska
Współpracuje z jednostkami naukowo-badawczymi działającymi na terenie kraju i realizuje tematykę dotyczącą między innymi: nauczyciela, dziecka / uczenia, rodzica w sieci zdarzeń przedszkolnych/szkolnych. W ostatnich latach brała udział w: Ogólnopolskim projekcie badawczym „Kreatywność dzieci w wieku przedszkolnym” realizowanym w roku szkolnym 2014/2015 przez Zespół Edukacji Elementarnej przy KNP, a także w projekcie dydaktycznym „Contemporary problems of education of a young child” realizowanym z Pedagogical Facul ty, University of Ostrava (2015).
Dorobek naukowy obejmuje kilkadziesiąt publikacji:
- artykułów: Emocje dziecka w wieku przedszkolnym, Gorzów Wielkopolski 2014, s. 164-177; Rozwój seksualny dziecka-obszar zaniedbany, „ Przed Szkołą” 2014, nr 1, s. 4-7; Rozwój seksualny dziecka-rola rodziców i przedszkola, „ Przed Szkołą” 2014, nr 2, s. 4-9; Kompetencje nauczyciela małego dziecka, Preszów 2014, s.197-204; Świat zabawek dziecka, Katowice 2014, T. 2; Zabawa swobodna. Niedoceniane źródło wiedzy o dziecku, Cieszyn-Kraków 2015, s.197-210;
- rozdziałów w monografiach;
- redaktor między innymi: Dziecko w kontekstach edukacyjnych, Szczecin, 2010; współredaktor: Obszary edukacji dziecka, Gorzów Wielkopolski,2011; Dziecko-rzeczywistość, szanse i wyzwania, Gorzów Wielkopolski 2011.
redaktor tematyczny
pedagogika społeczna
MIROSLAV PROCHÁZKA, dr,
Uniwersytet Południowej Bohemii, Republika Czeska
Doktor w zakresie pedagogiki. Prodziekanem ds. akredytacji, ciągłego kształcenia zawodowego i współpracy z zewnętrznymi organami Wydziału Edukacji. Pracuje jako kierownik Katedry Pedagogiki, a w swojej pracy koncentruje się na badaniach pedagogiki społecznej i zajmuje się metodologią nauczania, andragogiką, teorią edukacji oraz dalszym kształceniem zawodowym dorosłych. Jest członkiem Czeskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Ruchu Szkół Współpracy R (Ruch R), Stowarzyszenia Instytucji Edukacji Dorosłych w Republice Czeskiej, Czeskiego Stowarzyszenia Badań Edukacyjnych (CERA), członek kilku redakcji czasopism naukowych, np. Sociální pedagogika (Pedagogika społeczna, CZ), International Journal of Teaching & Education (CZ), Biuletyn Puszkina Leningrad State University (RU), Biuletyn South Ural State University (RU).
redaktor tematyczny
pedagogika twórczości, psychologia
URSZULA SZUŚCIK, dr hab.
Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
Doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, doktor nauk humanistycznych z zakresu psychologii. Pracownik naukowy Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, kierownik Zakładu Dydaktyki i Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej oraz kierownik studiów podyplomowych Arteterapia. Zainteresowania naukowo-badawcze i artystyczne skupiają się wokół problematyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, edukacji plastycznej, pedagogiki i psychologii twórczości, psychologii sztuki, arteterapii, grafiki artystycznej, historii wychowania, kształcenia nauczycieli. Ważniejsze publikacje: Bazgrota w twórczości plastycznej dziecka (UŚ, Katowice 2019), Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka (UŚ, Katowice 2006) Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka (UŚ, Cieszyn 1999).
redaktor tematyczny
edukacja matematyczna
STEFFAN ROLLNIK, dr,
Uniwersytet w Rostocku, Niemcy
Jest doktorem i pracownikiem naukowym w Instytutucie Edukacji Szkolnej i Badań Edukacyjnych Uniwersytetu w Rostocku w Niemczech. Realizował międzynarodowy projekt PANaMa Robotyka dla uczniów oraz współpracował z Instytutem Nauki i Edukacji Matematycznej na Uniwersytecie w Kilonii, Niemcy. W badaniach naukowych zajmuje się kształceniem przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie matematyki, edukacją matematyczną oraz dydaktyką matematyki.
redaktor tematyczny
lingwistyka stosowana
LILIYA MORSKA, prof.,
Narodowy Uniwersytet Iwana Franki we Lwowie, Ukraina
Doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie Pedagogiki. Profesor w The Department of Foreign Languages Narodowego Uniwersytetu Iwana Franki we Lwowie. Pedagog edukacji obcojęzycznej, linwista, specjalista pedagogiki zawodowej, filolog języka angielskiego i ukraińskiego. Główne zainteresowania naukowe koncentrują się wokół nauczania języków obcych, lingwistyki stosowanej, zagadnień akwizycji języka obcego oraz wykorzystania technologii informacyjnych w pracy nauczyciela. Dorobek naukowy obejmuje ponad sto piędziesiąt pozycji: między innymi 6 monografii naukowych, ponad 100 artykułów. Ważniejsze publikacje: Current trends in teacher education: Ukrainian experience (University of Presov, Presov 2017); Strategic competence in teaching foreign languages (Vector, Tarnopol, 2012), Teaching medical students’ professional English reading on the basis of individual cognitive learning styles (Science and Education, 2018) i inne. Jest autorem okolo 40 podręcznikow i innych książek, w tym podręczników języka angielskiego dla uczniów szkół ogólnokształcących (od czwartej do jedynastej klasy). Ponadto współpracuję jako recenzent między innnymi z takimi czasopismami naukowymi jak: the Journal of Applied Linguistic and Intercultural Studies (JALIS, the University of Ruse, Bulgaria), Scientific Papers of National Aviation University (Kyiv, Ukraine).
redaktor językowy
język angielski
KATARZYNA OŻAŃSKA-PONIKWIA,dr hab.,
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Polska
Doktor habilitowany nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Anglistyki Akademii Techiczno-Humanistcznej w Bielsku-Białej; językoznawca, metodyk, pedagog. Jej zainteresowania badawcze obejmują dwujęzyczność, postrzeganie i wyrażanie emocji w języku pierwszym i drugim oraz czynniki osobowościowe i ich wpływ na przyswajanie języka obcego. Do ważniejszych publikacji można zaliczyczyć monografię: Emotions form a bilingual point of view: Personality and Emotional Intelligence in relation to perception and expression of emotions in the L1 and L2 (Cambridge Scholars Publishing, 2013) oraz liczne artykuły opublikowane w międzynarodowych czasopismach naukowych takich jak International Journal of Bilingualism czy International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. Ponadto współpracuje ona jako recenzent miedzy innnymi z takimi czasopismami naukowymi jak: International Journal of Multilingualism, Bilingualism: Language and Cognition, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, International Journal of Bilingualism, Journal of Multilingual and Multicultural Development, British Journal of Educational Technology czy Journal of Language, Identity and Education.
redaktor statystyczny
PIOTR ZIEWIEC
Magister Polityki Społecznej Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz magister Socjologii Wydziału Socjologii i Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Badacz i analityk z wieloletnim doświadczeniem w badaniach rynku. Posiada kilkuletnie doświadczenie w badaniach ilościowych zdobyte w jednej z największych agencji badawczych – TNS Polska, gdzie pracował początkowo jako analityk, a następnie jako badacz. Prowadził także zajęcia na Uniwersytecie Warszawskim z zakresu statystycznej analizy danych ilościowych wykorzystując pakiet statystyczny SPSS. Specjalizuje się w wykorzystaniu wielozmiennowych technik statystycznych takich jak analizy skupień, analizy czynnikowe oraz analizy regresyjne. Współautor publikacji „Wykorzystanie elastycznych form zatrudnienia pracowniczego oraz organizacji pracy w województwie łódzkim” oraz „Analiza treści ofert pracy zamieszczonych w internecie” realizowanych na zlecenie Regionalnego Obserwatorium Rynku Pracy w Łodzi. Obecnie pracuje w londyńskiej centrali agencji mediowej Mindshare, gdzie zarządza międzynarodowym badaniem dotyczącym konsumpcji mediów. Równocześnie posiada własną działalność badawczą pod nazwą PeZet Research realizując projekty dla instytucji publicznych.