Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie doświadczeń z procesu inkluzji w ramach czeskiej ustawy szkolnej. Szansy dla właściwego ukierunkowania edukacji inkluzyjnej można upatrywać w wychowaniu artystycznym i wychowaniu estetycznym. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z powodu niepełnosprawności intelektualnej mają wielorakie ograniczenia, ale też możliwości. Poprzez edukację szkolną mogą tak jak inni rozwijać się i realizować swoje plany życiowe. Refleksja doświadczeń z projektu Unii Europejskiej „Kreowanie sieci inkluzyjnych szkół w województwach morawsko-śląskim i zlińskim”.
Bibliografia
Deutsch Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Franiok, P. (2014). Speciální pedagogika – vybrané problémy. Ostrava: Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta.
Franiok, P. (2008). Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta.
Gajdzica, Z. i Franiok, P. (2013). Special Education of Learners with Mental Retardation in the Czech Republic and Poland, tłum. A. Cienciała. Cieszyn: Stowarzyszenie Wsparcia Społecznego „Feniks”.
ICF (2008). Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. International Classification of Functioning, Disability and Health. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR.
Průcha, J., Walterová, E. i in. (1998). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Sacks, K. i Kern, L. (2008). A Comparison of Quality of Life Variables for Students with Emotional and Behavioral Disorders and Students without Disabilities. Journal of Behavioral Education, 17(1), 111–127. DOI: 10.1007/s10864-007-9052-z.
Vágnerová, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Vítková, M. (2004). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido.
Wyczesany, J. (2004). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Konteksty Pedagogiczne