Rzeczywistość w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
pdf

Słowa kluczowe

inkluzja
transformacja
ramy legislacyjne
szkoła dla wszystkich
uczeń z niepełnosprawnością intelektualną

Jak cytować

FRANIOK, P. Rzeczywistość w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 18, p. 37–45, 2022. DOI: 10.19265/kp.2022.1.18.346. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/346. Acesso em: 22 grudz. 2024.

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie doświadczeń z procesu inkluzji w ramach czeskiej ustawy szkolnej. Szansy dla właściwego ukierunkowania edukacji inkluzyjnej można upatrywać w wychowaniu artystycznym i wychowaniu estetycznym. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z powodu niepełnosprawności intelektualnej mają wielorakie ograniczenia, ale też możliwości. Poprzez edukację szkolną mogą tak jak inni rozwijać się i realizować swoje plany życiowe. Refleksja doświadczeń z projektu Unii Europejskiej „Kreowanie sieci inkluzyjnych szkół w województwach morawsko-śląskim i zlińskim”.

https://doi.org/10.19265/kp.2022.1.18.346
pdf

Bibliografia

Deutsch Smith, D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Franiok, P. (2014). Speciální pedagogika – vybrané problémy. Ostrava: Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta.

Franiok, P. (2008). Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta.

Gajdzica, Z. i Franiok, P. (2013). Special Education of Learners with Mental Retardation in the Czech Republic and Poland, tłum. A. Cienciała. Cieszyn: Stowarzyszenie Wsparcia Społecznego „Feniks”.

ICF (2008). Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. International Classification of Functioning, Disability and Health. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR.

Průcha, J., Walterová, E. i in. (1998). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

Sacks, K. i Kern, L. (2008). A Comparison of Quality of Life Variables for Students with Emotional and Behavioral Disorders and Students without Disabilities. Journal of Behavioral Education, 17(1), 111–127. DOI: 10.1007/s10864-007-9052-z.

Vágnerová, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.

Vítková, M. (2004). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido.

Wyczesany, J. (2004). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane zagadnienia. Kraków: Impuls.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Konteksty Pedagogiczne

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.