Pedagogiczna interpretacja metody projektów w programach kształcenia zintegrowanego
PDF

Słowa kluczowe

metoda projektów
program kształcenia zintegrowanego
formy realizacji zadań projektowych
etapy projektu
metoda WebQuest
cechy projektu

Jak cytować

MAREK, E. Pedagogiczna interpretacja metody projektów w programach kształcenia zintegrowanego. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 6, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.1.6.101. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/101. Acesso em: 25 kwi. 2024.

Abstrakt

Prezentowany tekst jest wynikiem analizy trzynastu programów kształcenia zintegrowanego, które powstały w ramach projektów konkurso-wych – konkurs 1/POKL/03.03.04/2013 na opracowanie i pilotażowe wdroże-nie innowacyjnych programów nauczania wraz z obudową dydaktyczną. Celem przedstawionych w artykule badań było poznanie sposobów interpretowania me-tody projektów przez autorów programów. Podczas analizy programów starano się znaleźć odpowiedź na następujące problemy badawcze: Jak autorzy progra-mów definiują metodę projektów? Jakie etapy pracy wyodrębniają w realizacji tej metody? Jaka jest tematyka proponowanych projektów? Jaka wartość przy-pisywana jest metodzie projektów? Wnioski wynikające z badań mają znaczenie zarówno dla teorii programów szkolnych, jak i dla pracy edukacyjnej nauczycieli klas początkowych.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.1.6.101
PDF

Bibliografia

Bigus-Franczuk N., Sokal K., Nowoczesny świat, nowoczesna szkoła, http://www.no-woczesnaszkola.com.pl/themes/ipn/assets/innowacyjny_program_nauczania.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Bilewicz-Kuźnia B., Parczewska T., Metoda projektów w edukacji małego dziecka. Propozy-cje metodyczne do programu wychowania przedszkolnego „Ku dziecku”, Warszawa 2010.

Bogacka J., Dobosz A., Ilnicka E., Krasowska-Żmurko M., Krauze M., Krawiec E., Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie, http://matematycznawyspa.pl/uploads/files/dla_nauczy-ciela/program_nauczania_recenzje/program_nauczania_Ada%20i%20Jas%20na%20matematycznej%20wyspie_z%20poprawkami_25_03_2015.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Czerkas J., Woś A., Ciekawi świata, http://innowacja.sfera.lublin.pl/materialy/pro-gram_nauczania.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Domagała-Zyśk E., Knopik M., Knopik T., Kucharska B., Doświadczam – rozumiem – wiem, http://drw.lechaa.pl/wp-content/uploads/2015/08/Do%C5%9Bwiadczam_rozumiem_wiem-program_nauczania_red3.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Dziadkiewicz A., Florczak A., Gąsior D. i in., Myślę – działam – idę w świat, http://pro-jekt.noweskalmierzyce.pl/wp-content/uploads/2015/PROGRAM-NAUCZANIA-WCZESNOSZKOLNEGO-Z-J%C4%98ZYKIEM-ANGIELSKIM.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Goliszek B., Małecka-Perszko B., My bliżej świata, świat bliżej nas, http://my-blizej-swia-ta.com.pl/swiat-blizej-nas/narz-dzia-badania-osi-gni--.php [dostęp: 01.03.2016].

Grabowska D., Projekt jako metoda aktywizująca, „Biblioteka w Szkole” 2009, nr 1.

Helm J.H., Katz L., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, przeł. E. Pulkowska, Warszawa 2003.

http://www.ore.edu.pl/edukacja-najmlodszych/4291-programy-nauczania-edukacja-wczesnoszkolna [dostęp: 01.03.2016].

Innowacje gwarancją skutecznej edukacji, http://igse.portal-edu.pl/doc/Program_Na-uczania_IGSE.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Jarząbek M., Mitoraj-Hebel A., Sirak-Stopińska K., Zachodny B., Kolorowa klasa, Gdańsk 2009.

Katz L.G., The project approach, Champaign 1994.

Kędra M., Nowoczesna edukacja – szkoła w działaniu, Warszawa 2012.

Kędra M., Kopik A., Umysły przyszłości, Kielce 2013.

Klus-Stańska, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa 2010.

Knopik M., Twórcze umysły. Edukacja ku kreatywności, http://sawg.pl/upload/upload/maly%20czlowiek%20materialy%20www/Program%20nauczania%20dla%20klasy%20I-III.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Krukowska A., Stelmach S. i in., Mały Wynalazca, http://mais.wspkorczak.eu/wp-con-tent/uploads/2015/07/Maly_Wynalazca-popr.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Marek E., Metoda projektów szansą dla edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Dziecko w szkole. Szanse i bariery rozwoju w okresie dzieciństwa, red. B. Grzeszkiewicz, M. Kunicka, Szczecin 2016.

Mikina A., Zając B., Metoda projektów w gimnazjum. Poradnik dla nauczycieli i dyrek-torów gimnazjów, http://www.ore.edu.pl/strona-ore/phocadownload/poradnik_mi-kina_zajc.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Nowacki T., O metodzie projektów, Warszawa 1995.

Pięta H., Orzechowska D., Tolak I., Stępień M., Uczę się z Ekoludkiem, Warszawa 2009.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/08/zalacznik_2.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Poradnik metodycznyAd@ i J@ś na matematycznej wyspie. Klasa I, http://mate-matycznawyspa.pl/uploads/files/dla_nauczyciela/poradnik/klasa_I/Poradnik_OK_20_06_2015.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Potocka B., Nowak L., Projekty edukacyjne, Kielce 2002.

Przybylska J., Stępień Z., Obywatel świata, http://mais.wspkorczak.eu/programy-na-uczania/ [dostęp: 01.03.2016].

Skura M., Lisiecki M., Mniej mówcie – więcej działajcie. Działam – rozumiem – opisuję, Warszawa 2012.

Stevenson J.A., Metoda projektów w nauczaniu, przeł. W. Piniówna, Lwów–Warszawa 1930.Strzemieczny J., Jak zorganizować i prowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne. Poradnik dla dyrektorów, szkolnych organizatorów i nauczycieli opiekunów, http://www.ore.edu.pl/strona-ore/phocadownload/poradnik_jacek%20strzemieczny.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Suchodolski B., Szkoła Eksperymentalna Deweya, [w:] Szkoły eksperymentalne w świecie 1900–1975, red. W. Okoń, Warszawa 1977.

Uhman G., Metoda projektów w średniej szkole zawodowej (ABC Nauczyciela Przedmio-tów Zawodowych, z. 49), Warszawa 1999.

Wróblewska M., Potręć M., Małachowska K. i in., Staś i Zosia w szkole – innowacyjny program nauczania edukacji wczesnoszkolnej metodą projektu, http://stasizosia.info/wp-content/uploads/2015/01/Innowacyjny_program_po_erracie_poprawki.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.