Pedagogical interpretations of project method in integrated education programmes
PDF (Język Polski)

Keywords

project method
integrated education programme
realisation forms of project tasks
project phases
WebQuest method
project features

How to Cite

MAREK, E. Pedagogical interpretations of project method in integrated education programmes. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 6, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.1.6.101. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/101. Acesso em: 21 nov. 2024.

Abstract

he presented text is the result of an analysis of thirteen integrated education programmes which came into being under contest projects – contest 1/POKL/03.03.04/2013 for elaboration and pilot implementation of innova-tive educational programmes with didactic background. The purpose of the presented research was learning the ways of interpreting of projects method by the programmes’ authors. During the analysis of programmes the answer to the following research problems was attempted: How do the programmes’ authors define the project method? What phases of work do they extract in this method realisation? What value is attributed to the projects method? The conclusions of the research are significant both for the theory of school curricula and the educational work of the early-education teachers.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.1.6.101
PDF (Język Polski)

References

Bigus-Franczuk N., Sokal K., Nowoczesny świat, nowoczesna szkoła, http://www.no-woczesnaszkola.com.pl/themes/ipn/assets/innowacyjny_program_nauczania.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Bilewicz-Kuźnia B., Parczewska T., Metoda projektów w edukacji małego dziecka. Propozy-cje metodyczne do programu wychowania przedszkolnego „Ku dziecku”, Warszawa 2010.

Bogacka J., Dobosz A., Ilnicka E., Krasowska-Żmurko M., Krauze M., Krawiec E., Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie, http://matematycznawyspa.pl/uploads/files/dla_nauczy-ciela/program_nauczania_recenzje/program_nauczania_Ada%20i%20Jas%20na%20matematycznej%20wyspie_z%20poprawkami_25_03_2015.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Czerkas J., Woś A., Ciekawi świata, http://innowacja.sfera.lublin.pl/materialy/pro-gram_nauczania.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Domagała-Zyśk E., Knopik M., Knopik T., Kucharska B., Doświadczam – rozumiem – wiem, http://drw.lechaa.pl/wp-content/uploads/2015/08/Do%C5%9Bwiadczam_rozumiem_wiem-program_nauczania_red3.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Dziadkiewicz A., Florczak A., Gąsior D. i in., Myślę – działam – idę w świat, http://pro-jekt.noweskalmierzyce.pl/wp-content/uploads/2015/PROGRAM-NAUCZANIA-WCZESNOSZKOLNEGO-Z-J%C4%98ZYKIEM-ANGIELSKIM.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Goliszek B., Małecka-Perszko B., My bliżej świata, świat bliżej nas, http://my-blizej-swia-ta.com.pl/swiat-blizej-nas/narz-dzia-badania-osi-gni--.php [dostęp: 01.03.2016].

Grabowska D., Projekt jako metoda aktywizująca, „Biblioteka w Szkole” 2009, nr 1.

Helm J.H., Katz L., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, przeł. E. Pulkowska, Warszawa 2003.

http://www.ore.edu.pl/edukacja-najmlodszych/4291-programy-nauczania-edukacja-wczesnoszkolna [dostęp: 01.03.2016].

Innowacje gwarancją skutecznej edukacji, http://igse.portal-edu.pl/doc/Program_Na-uczania_IGSE.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Jarząbek M., Mitoraj-Hebel A., Sirak-Stopińska K., Zachodny B., Kolorowa klasa, Gdańsk 2009.

Katz L.G., The project approach, Champaign 1994.

Kędra M., Nowoczesna edukacja – szkoła w działaniu, Warszawa 2012.

Kędra M., Kopik A., Umysły przyszłości, Kielce 2013.

Klus-Stańska, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa 2010.

Knopik M., Twórcze umysły. Edukacja ku kreatywności, http://sawg.pl/upload/upload/maly%20czlowiek%20materialy%20www/Program%20nauczania%20dla%20klasy%20I-III.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Krukowska A., Stelmach S. i in., Mały Wynalazca, http://mais.wspkorczak.eu/wp-con-tent/uploads/2015/07/Maly_Wynalazca-popr.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Marek E., Metoda projektów szansą dla edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Dziecko w szkole. Szanse i bariery rozwoju w okresie dzieciństwa, red. B. Grzeszkiewicz, M. Kunicka, Szczecin 2016.

Mikina A., Zając B., Metoda projektów w gimnazjum. Poradnik dla nauczycieli i dyrek-torów gimnazjów, http://www.ore.edu.pl/strona-ore/phocadownload/poradnik_mi-kina_zajc.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Nowacki T., O metodzie projektów, Warszawa 1995.

Pięta H., Orzechowska D., Tolak I., Stępień M., Uczę się z Ekoludkiem, Warszawa 2009.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/08/zalacznik_2.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Poradnik metodycznyAd@ i J@ś na matematycznej wyspie. Klasa I, http://mate-matycznawyspa.pl/uploads/files/dla_nauczyciela/poradnik/klasa_I/Poradnik_OK_20_06_2015.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Potocka B., Nowak L., Projekty edukacyjne, Kielce 2002.

Przybylska J., Stępień Z., Obywatel świata, http://mais.wspkorczak.eu/programy-na-uczania/ [dostęp: 01.03.2016].

Skura M., Lisiecki M., Mniej mówcie – więcej działajcie. Działam – rozumiem – opisuję, Warszawa 2012.

Stevenson J.A., Metoda projektów w nauczaniu, przeł. W. Piniówna, Lwów–Warszawa 1930.Strzemieczny J., Jak zorganizować i prowadzić gimnazjalne projekty edukacyjne. Poradnik dla dyrektorów, szkolnych organizatorów i nauczycieli opiekunów, http://www.ore.edu.pl/strona-ore/phocadownload/poradnik_jacek%20strzemieczny.pdf [dostęp: 01.03.2016].

Suchodolski B., Szkoła Eksperymentalna Deweya, [w:] Szkoły eksperymentalne w świecie 1900–1975, red. W. Okoń, Warszawa 1977.

Uhman G., Metoda projektów w średniej szkole zawodowej (ABC Nauczyciela Przedmio-tów Zawodowych, z. 49), Warszawa 1999.

Wróblewska M., Potręć M., Małachowska K. i in., Staś i Zosia w szkole – innowacyjny program nauczania edukacji wczesnoszkolnej metodą projektu, http://stasizosia.info/wp-content/uploads/2015/01/Innowacyjny_program_po_erracie_poprawki.pdf [dostęp: 01.03.2016].

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.