Długotrwała diagnoza i stymulacja umiejętności artykulacyjnych u dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym
PDF (English)

Słowa kluczowe

zaburzenia artykulacji
diagnoza logopedyczna
długotrwała stymulacja prewencyjna
dyslalia

Jak cytować

NEUBAUER, K. . Długotrwała diagnoza i stymulacja umiejętności artykulacyjnych u dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 2, n. 7, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.2.7.118. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/118. Acesso em: 16 kwi. 2024.

Abstrakt

Rozwój w zakresie diagnozy oraz terapii zorientowanych na ewentualne deficyty umiejętności artykulacyjnych u dzieci w wieku przedszkolnym oraz tych rozpoczynających edukację szkolną wykazuje znaczny potencjał dotyczący wszel-kich działań zarówno zapobiegawczych, jak i stymulujących, mimo że od dawna aspekty te postrzegane były przez pryzmat przestarzałych i nieuzasadnionych teorii i metod. Tezę tę potwierdzają wymagania odnoszące się do opracowania skutecznej opieki terapeutycznej i prewencyjnej stawiane przed wykwalifikowanymi placówka-mi logopedycznymi oraz do dostosowania ich do stopnia rozwoju oraz warunków społecznych i środowiskowych. W Republice Czeskiej stała liczba dzieci, wynosząca około 40%, z wyraźną tendencją zwyżkową zamiast spadkową, rozpoczyna edukację szkolną z utrzymującymi się deficytami związanymi z rozwojem mowy i artykula-cją20. Wyniki te nie są zgodne z wyżej wymienionymi założeniami o konieczności (i praktycznej realizacji) zaleceń dotyczących niwelowania ewentualnych deficytów artykulacyjnych u dzieci jeszcze przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego. Powyższy fakt wiąże się w sposób znaczący z bardzo ograniczonym rozwojem badań i ustaleń obejmujących zarówno skuteczne metody, jak i taktykę interwencyjną dotyczącą deficytów artykulacyjnych u dzieci zaczynających edukację szkolną, choć w praktyce występują one bardzo często (np. łączenie fonemu z grafemem i z głoską), a także z doborem odpowiedniego programu nauki. Można śmiało stwierdzić, że wskazuje to na znaczny brak dbałości o poprawność wymowy dzieci, co z kolei może skutko-wać trwałymi deficytami wymowy. Konieczne zatem jest przedstawienie wyników badań naukowych, które dowodzą trafności wyżej przedstawionych wniosków doty-czących braku wykwalifikowanej opieki logopedycznej w placówkach przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Rozwiązaniem jest zastosowanie programu prewencyjnego ukie-runkowanego na rozwój umiejętności artykulacji u dzieci oraz wspieranie tych form interwencji logopedycznej, które bazują na długoterminowej opiece terapeutycznej skierowanej zarówno do dziecka, jak i jego rodziny. Należy nadmienić, że w tym fizjologicznym okresie rozwoju dziecka pojawiające się odchylenia artykulacyjne mają szansę się utrwalić, w związku z tym użycie terminu „fizjologiczna dyslalia” uważamy za nieuprawnione i podkreślamy konieczność długofalowej, profilaktycznej stymula-cji artykulacyjnej u dzieci już w wieku 2,5–3 lat.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.118
PDF (English)

Bibliografia

Bernthal J., Bankson N., Flipsen P., Articulation and Phonological Disorders. Speech Sound Disorders in Children, Boston 2009.

Guthová M., Dyslália, [in:] Základy logopédie,ed. A.Kerekrétiová, Bratislava 2009.

Guthová M., Šebianová D., Terapie dyslalie, [in:] Terapie narušené komunikační scho-pnosti, ed. V. Lechta, Praha.

Hanušová Š., Řečové vady u dětí předškolního věku (Diplomová práce, Katedra SPP, Pedagogická fak. UHK), Hradec Králové 2007.

Neubauer K., Artikulace a fonologické rozlišování hlásek,Havl. Brod 2011.

Neubauer K., Hodnota a význam vývojově zaměřené diagnostiky a terapie odchylek artikulačních schopností u dětí předškolního věku a v počátku školní docházky, [in:] Jinakost ve speciálněpedagogickém kontextu, ed. J. Huritová, Olomouc 2014.

Neubauer K., Logopedie a surdologopedie, Hradec Králové 2014.

Neubauer K., Vondráčková V., Vývoj artikulace a řečových schopností u dětí v počátku školní docházky, opomíjené a zásadní téma české logopedie, [in:] Komunikace a handi-cap II, eds. K. Neubauer, M. Kaliba, Hradec Králové 2014.

Neubauer K., Vondráčková V., Paštiková J., Zaplatílková M., Odchylky vývoje artikulačních schopností u dětí v předškolním a školním věku, [in:] Kontexty vývojových poruch řečové komunikace a specifických poruch učení, eds. K. Neubauer, S. Tübele a kol., Hradec Králové 2015.

Novotná S., Frekvence a výskyt řečových poruch u dětí při zápisu do ZŠ (Diplomová práce, Katedra SPP, Pedagogická fak. UHK), Hradec Králové 2010.

Palková Z., Fonetika a fonologie češtiny, Praha 1994.

Půstová Z., Zpráva o průzkumu správné výslovnosti u žáků prvních ročníků ZŠ v roce 1999/2000, [in:] Diagnostika a terapie poruch komunikace, Praha 2001.

Sovák M., Logopedie předškolního věku,Praha 1984.

Vyštejn J., Vady výslovnosti, Praha 1979.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.