„Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł...” w opinii studentów pedagogiki – dylematy wyborów
PDF

Słowa kluczowe

Kinezjologia Edukacyjna
studenci studiów pedagogicznych
metoda terapeutyczna

Jak cytować

DUDA, M. „Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł...” w opinii studentów pedagogiki – dylematy wyborów. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 2, n. 7, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.2.7.125. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/125. Acesso em: 27 grudz. 2024.

Abstrakt

Rosnąca liczba dzieci i młodzieży z problemami szkolnymi rodzi potrzebę ciągłego doskonalenia i wzbogacania warsztatu pracy przez pedagoga. Znajomość różnorodnych metod terapeutycznych daje pedagogom wachlarz możliwości oddziaływań pedagogicznych w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Aby wyjść naprzeciw potrzebom dzieci i młodzieży z problemami w uczeniu się, na etapie studiów pedagogicznych studenci poznają różnorodne metody pracy z dzieckiem. Jedną z nich jest metoda Kinezjologii Edukacyjnej – budząca wiele kontrowersji w środowisku polskich pedagogów i terapeutów. Celem artykułu jest zaprezentowanie stanowiska studentów peda-gogiki wobec Kinezjologii Edukacyjnej.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.125
PDF

Bibliografia

Dróżka W., Refleksyjność w działaniu społecznym a pedagogika, [w:] Pedagogika w działaniu społecznym, red. T. Dyrda, S. Scisłowicz, Ostrowiec Świętokrzyski 2004, s. 71–84.

Gładyszewska-Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podsta­wy terapii przez sztukę, Kraków 2011.

Gordzelewska B., Kinezjologia edukacyjna jako wsparcie dla uczniów o specjalnych potrze­bach edukacyjnych, [w:] Terapia pedagogiczna, t. 2, red. E.M. Skorek, Kraków 2004.

Grzywniak C., Kinezjologia Edukacyjna. Metoda wspomagania rozwoju i terapii psycho­motorycznej, Kraków 2006.

Hannaford C., Profil dominujący. Jak rozpoznać dominujące oko, ucho, półkulę mózgową, rękę i nogę, Warszawa 2003.

Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł, przeł. M. Szpala,Warszawa 1998.

Kinezjologia edukacyjna: nauka, pseudonauka czy manipulacja?, red. K. Korab, R. Boro-wiecka, E. Petrykiewicz, Warszawa 2008.

Kinezjologia edukacyjna – wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauka radosnego uczenia się, red. S. Masgutowa, W. Brejnak (Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Dysleksji, nr 21), Warszawa 2002.

Koneberg L., Forder G., Kinezjologia dla dzieci, Gdańsk 2009.Machoń M., Kinezjologia edukacyjna. Wpływ metody na poprawę uczenia się oraz jej wartości dla poradnictwa, „Dyrektor Szkoły” 2006, 10.Malinowska S., Kinezjologia edukacyjna, „Życie Szkoły” 2007, 9.

Meyer M., Szecówka A., Kinezjologia edukacyjna w pedagogice specjalnej – pomoc czy zagrożenie?, „Szkoła Specjalna” 2003, 1.

Nikodemska H., Praktyczne zastosowania kinezjologii edukacyjnej, [w:] Kinezjologia edu­kacyjna – wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauka rados­nego uczenia się, red. S. Masgutowa, W. Brejnak (Biuletyn Informacyjny Polskiego Towarzystwa Dysleksji, nr 21), Warszawa 2002.

Nikodemska El Tairy H., Kinezjologia edukacyjna – fenomen skuteczności, Wrocław 2010.

Witkowski T., Kinezjologia edukacyjna, czyli nasz pierwszy kontakt z pseudonauką w szko­le, www.racjonalista.pl/kk.php/s,6900 [dostęp: 05.05.2013].

Wójcik M., Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności szkolnych uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym, niepublikowana praca doktorska, Lu-blin 2011.

Wyrwał A., Refleksyjność – powszechny element stylu życia dorastającego człowieka, [w:] Styl życia i zachowania prozdrowotne – wybrane konteksty, red. M. Świderska, Łódź 2011.

Zwoleńscy A. i L., O gimnastyce... tym razem mózgu, „Lider” 2001, nr 4.

Zwoleńscy A. i L., O gimnastyce... tym razem mózgu, cz. 2, „Lider” 2002, nr 1.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.