Samokształcenie i samowychowanie młodzieży jako wyzwanie współczesności
PDF

Słowa kluczowe

młodzież
samokształcenie
samowychowanie
samokształtowanie
nauczyciel

Jak cytować

GOŁEK, B. . Samokształcenie i samowychowanie młodzieży jako wyzwanie współczesności. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.01891. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/131. Acesso em: 3 grudz. 2024.

Abstrakt

Cechą współczesnego społeczeństwa informacyjnego i gospodar-ki opartej na wiedzy jest konieczność nieustannego zdobywania nowej wiedzy i pogłębiania wiedzy już posiadanej. W epoce nadmiaru propozycji kulturo-wych i związanych z tym zagrożeń szczególnej wagi nabiera potrzeba pracy nad sobą. Dokonywać się to może w toku dwóch związanych ze sobą procesów: proce-su samokształcenia i procesu samowychowania. Proces kształtowania samego sie-bie znajduje swój ważny moment w okresie adolescencji, kiedy to zorganizowane kształcenie kierowane stopniowo ustępować ma miejsca samodzielnej aktywności intelektualnej, a oddziaływania wychowawcze oparte na motywacji zewnętrznej coraz śmielej przeradzać się mają w dobrowolną autoformację. W inicjo

https://doi.org/10.19265/KP.2017.01891
PDF

Bibliografia

Bardziejewska, M. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bereźnicka, M. (2010). Wartości kształcenia we współczesnej szkole. Kraków: Wydaw-nictwo UP.

Bereźnicki, F. (2010). Uczenie się podstawą samokształcenia. W: J. Gabzdyl, B. Oelszlaeger (red.), Oblicza edukacji. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Wojciechowi Koj­sowi. Sosnowiec: Humanitas.

Brzezińska, A.I. (2005). Jak skutecznie wspomagać rozwój? W: A.I. Brzezińska (red.),Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdań-skie Wydawnictwo Psychologiczne.

Gołek, B., Wysocka, E. (2011). Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interper­sonalnych i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ). Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły gimnazjalnej. Kraków: MEN–Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne.

Korczyński, S. (1999). Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej. Opole: Wy-dawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Lawton, D., Gordon, P. (1993). Dictionary of Education. London: Hodder and Stoughton.

Matulka, Z. (1992). Samowychowanie. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do pedago­giki dorosłych. Warszawa: PWN.

Matwijów, B. (1994). Samokształtowanie się człowieka w pedagogicznych koncepcjach XX wieku. Skrypty Uczelniane UJ, 707.

Moroz, H. (2005). Przygotowanie zawodowe nauczyciela. W: H. Moroz (red.), Rozwój zawodowy nauczyciela. Kraków: Impuls.

Pawlak, J. (2009). Autokreacja. Psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla roz­woju człowieka. Kraków: WAM

Puślecki, W. (2002). Pełnomocni nauczyciele – pełnomocna szkoła. W: W. Kojs, E. Piotrowski, T.M. Zimny (red.), Edukacja jutra. VIII Tatrzańskie Seminarium Na­ukowe. Częstochowa: Menos.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.