Rola zajęć umuzykalniających w rozwoju dziecka
PDF

Słowa kluczowe

zajęcia umuzykalniające
rozwój psychomotoryczny
metody nauczania
rozwój dziecka
rozwój mowy

Jak cytować

WOLIŃSKA, E. Rola zajęć umuzykalniających w rozwoju dziecka. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.018261. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/144. Acesso em: 22 grudz. 2024.

Abstrakt

Celem artykułu jest opisanie wpływu, jaki mają zajęcia umuzy-kalniające na rozwój psychomotoryczny dziecka, oraz sposobów oddziaływania różnych metod nauczania na rozwój dziecka zarówno muzyczny, fizyczny, jak i psychiczny, a przede wszystkim na rozwój mowy. Proces uczenia się mówienia jest bowiem analogiczny do uczenia się muzyki. Sam kontakt dziecka z muzyką już od okresu prenatalnego ma ogromny wpływ na jego dojrzewanie i pomaga mu lepiej się rozwijać na każdym kolejnym etapie dorastania. Dzięki muzyce bardzo wcześnie możemy wspierać i pobudzać zmysły dzieci, a przez to rozwijać ich wrodzone talenty. Różnorodność metod umuzykalniających otwiera przed dzieckiem świat muzyki i umożliwia mu szybszy i bogatszy rozwój.

https://doi.org/10.19265/KP.2017.018261
PDF

Bibliografia

Bonna, B. (2005). Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Burzak, O. (2010). Rozwój muzyczny dziecka. Twoja Muza,nr 1.

Cukierówna, W., Wieman, M. (1965). Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu. War-szawa: PZWS.

Gawryłkiewicz, J., Gawryłkiewicz,M. (2010) (red.). Podręcznik do kierowania eduka­cją muzyczną małego dziecka według teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona. Kraków: Impuls.

Gordon, E.E. (1997). Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci. Teoria i wskazówki praktyczne, przeł. E. Kuchtowa, A. Zielińska. Kraków: Wydawnictwo Zamiast Ko-repetycji.

Gordon, E.E. (1999). Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość, motywy, przeł. A. Zielińska-Croom, E. Klimas-Kuchtowa. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.Kamińska, B., Kotarska, H. (2008). Średnia miara słuchu muzycznego. Warszawa: Wy-dawnictwo UMFC.

Królak, M. (2008). Rozwój prenatalny a mowa dziecka. Przyjaciel, 3(10).

Michalski, A. (2002) (red.). Nowe koncepcje edukacji muzycznej; edukacja muzyczna teorii Gordona.Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Pazur, B. (2005). Audiacja w szkole i podczas zbiorowej nauki gry na instrumentach. Twoja Muza, nr 3.

Pazur, B. (2008). Kierowanie rozwojem zdolności audiacyjnych dzieci w wieku przedszkol­nym poprzez zajęcia umuzykalniające metodą E.E. Gordona.Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Sosińska, T. (1987). Muzyka wyzwala różne formy ekspresji. Wychowanie Przedszkolne, 9.

Stankowska, K. (2008). Znaczenie zajęć umuzykalniających dla rozwoju dziecka. Nasz Czas, 9.

Wolińska, E. (2012). Możliwości rozwijania dzieci przez zajęcia muzyczne na przy­kładzie metody Edwina E. Gordona. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Agnieszki Weiner. Lublin: UMCS.

Zwolińska, E. (1997). Rozwój wyobraźni muzycznej, a funkcje percepcyjno­motoryczne w młodszym wieku szkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.

Zwolińska,E. (2000) (red.). Podstawy teorii uczenia się muzyki według Edwina E. Gor­dona. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.

Zwolińska, E., Gawryłkiewicz, M. (2004). Podstawa programowa nauczania muzyki wg teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona. Bydgoszcz: Wydawnictwo Kreska.

Zwolińska, E., Jankowski, W. (1995). Teoria uczenia się muzyki według Edwina E. Gor­dona. Bydgoszcz–Warszawa: Wydawnictwo WSP AMFC.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.