Wiele „jeszcze” dzieciństwa, czyli istota komunikacji dziecka-umysłu
PDF

Słowa kluczowe

dziecko
metalog
zabawa
komunikacja
myśl
kompetencja ekologiczna
doświadczenie

Jak cytować

ANNACONTINI, G. . Wiele „jeszcze” dzieciństwa, czyli istota komunikacji dziecka-umysłu. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 2, 2014. DOI: 10.19265/kp.2014.1.2.177. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/177. Acesso em: 8 maj. 2024.

Abstrakt

Artykuł omawia charakterystyki „metalogiczne” zabawy i działal­ności dziecka, mając za podstawę studia Batesona. Z tej perspektywy rozważa, w sposób oryginalny, pytanie: „w jaki sposób komunikują się i myślą dzieci?”. Celem niniejszego tekstu jest podkreślenie wartości naukowej, heurystycznej i eksperymentalnej procesów kognitywnych i emotywnych dzieci ze względu na ich kompetencję ekologiczną, którą wykazują się w każdym zdobywanym do­świadczeniu.

https://doi.org/10.19265/kp.2014.1.2.177
PDF

Bibliografia

AA. VV., Gregory Bateson: rigore e immaginazione, “Rivista di psicoterapia relazionale”, 8, FrancoAngeli, Milano 1998.

Annacontini G., Pedagogia e complessità, Pisa 2008.

Bateson G., Mente e natura, Milano 1984.

Bateson G., Una sacra unità, Milano 1997.

Bateson G., Verso un’ecologia della mente, Milano 2010.

Bateson G., Bateson M.C., Dove gli angeli esitano, Milano 1989.

Benveniste E., Problemi di linguistica generale, Milano 2010.

Bertrando P., Bianciardi M. (a cura di), La natura sistemica dell’uomo. Attualità del pensiero di Gregory Bateson, Milano 2009.

Borges J.L., Storia universale dell’infamia, Milano 1961.

Conserva R., La stupidità non è necessaria. Gregory Bateson, la natura e l’educazione, Scandicci 1996.

Cotugno A., Di Cesare G. (a cura di), Territorio Bateson, Roma 2001.

De Biasi R., Gregory Bateson. Antropologia, comunicazione, ecologia, Milano 2007.

Deriu M. (a cura di), Gregory Bateson, Milano 2000.

Dewey J., Come pensiamo, Firenze 1961.

Fried E., Vecchiaia in: È quel che è, Torino 1988.

Gentile M.T., Immagine e parola nella formazione dell’uomo, Roma 1965.

Held J., L’immagianrio al potere, Roma 1978.

Manghi S., La conoscenza ecologica, Milano 2004.

Manghi S. (a cura di), Attraverso Bateson, Milano 1994.

Montessori M., Educazione per un mondo nuovo, Milano 1991.

Mottana P., Piccolo manuale di controeducazione, Milano 2011.

Semeraro A., Pedagogia e comunicazione, Roma 2007.

Zoletto D., Il doppio legame Bateson Derrida, Milano 2003.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.