The Role of Drama in Developing Communication Competencies of Early Primary School Students
PDF

Keywords

communication competetions
key competences
drama
early childhood education

How to Cite

GOGOLIN, O. .; SZYMLIK, E. The Role of Drama in Developing Communication Competencies of Early Primary School Students. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 12, p. 121–146, 2019. DOI: 10.19265/KP.2019.112121. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/190. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The article is an attempt to answer the question of what role drama plays in the development of competences among early childhood education pupils. The theoretical part presents the concepts of competences and key competences in the context of linguistic, cognitive and social processes. Next, the authors briefly discuss the method of drama by presenting the classification of G. Bolton’s drama techniques. The practical part discusses the results of tests carried out among teachers (posttest) and among pupils (pretest, posttest, and language proficiency test).

https://doi.org/10.19265/KP.2019.112121
PDF

References

Bardziejewska, M. (2015). Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków. In: A.I. Brzezińska (ed.), Psychologiczne portrety człowieka, pp. 345–377. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Czub, M. (2015). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? In: A.I. Brzezińska (ed.), Psychologiczne portrety człowieka, pp. 41–66. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Filipiak, E. (2002). Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Hymes, D. (1980). Socjolingwistyka i etnografia mówienia. In: M. Głowiński (ed.), Język i społeczeństwo, pp. 41–82. Warszawa: Czytelnik.

Kielar-Turska, M. (2000). Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny. In: B. Harwas-Napierała and J. Trempała (eds.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Vol. 2, pp. 83–129. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kopaliński, W. (1975). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kupisiewicz, C. and Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kurcz, I. (2000). Język i komunikacja. In: J. Strelau (ed)., Psychologia. Podręcznik akademicki. Vol. 2. Psychologia ogólna, pp. 231–274. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Morreale, S.P., Spitzberg, H. and Barge, J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nęcki, Z. (1996). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

Nowy leksykon PWN (1998). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ogłoza, E., Polański, E. and Szymik, E. (1997). Drama na lekcjach języka polskiego w klasach IV–VIII. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Piaget, J. (2006). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pilch, T. (ed.) (2003). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Vol. 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Przetacznikowa, M. and Makiełło-Jarża, G. (1980). Psychologia rozwojowa. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Strelau, J. (ed.) (2007). Psychologia. Podręcznik akademicki. Vol. 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wołoszynowa, L. (1982). Młodszy wiek szkolny. In: M. Żebrowska (ed.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, pp. 522–663. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Załącznik Kompetencje kluczowe w procesie uczenia się przez całe życie. Europejskie ramy odniesienia. Dziennik Urzędowy UE nr C/189 from 4.06.2018.

Żydek-Bednarczuk, U. (2009). Nowe aspekty kompetencji komunikacyjnej. In: A. Janus-Sitarz (ed.), W trosce o dobrą edukację. Prace dedykowane Profesor Jadwidze Koralikowej z okazji 40-lecia pracy naukowej, pp. 51–62. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.