Tom 1 Nr 12 (2019)
Opis numeru

Artykuły zamieszczone w tym numerze czasopisma wpisują się w szeroki kontekst problematyki procesów i oddziaływań mających na celu zmiany jednostek osadzonych w różnych przestrzeniach wychowawczych. Zmiany te uwarunkowane są przede wszystkim przemianami i oczekiwaniami społecznymi oraz wynikają w dużej mierze z ideałów, zamierzeń i celów wychowawczych.


Teksty znajdujące się w pierwszej części stanowią prezentację badań odnoszących się do procesów poznawczych niezbędnych w realizacji przez uczniów i studentów określonych autonomicznych zadań. Poruszają kwestie dotyczące bezpiecznych środowisk edukacyjnych oraz związków, jakie zachodzą między zachowaniami antyspołecznymi a poczuciem identyfikacji z wybranymi środowiskami wychowawczymi w grupie młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Przedstawiają ponadto uwarunkowania i symptomy zaburzeń depresyjnych, wskazując zarazem na ich skutki – samobójstwa popełniane przez małoletnich.
Kolejna część prezentuje z kolei badania poświęcone sztuce jako interwencji wychowawczej służącej poprawie relacji społecznych oraz kompetencji komunikacyjnych uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Znajduje się w niej również analiza badań dotyczących metod kształcenia, form organizacji zajęć, środków dydaktycznych stosowanych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, a także prezentacja wyników badań odnoszących się do samodzielności społecznej dzieci w wieku przedszkolnym. W tej części zaprezentowano również badania dotyczące analizy skategoryzowanych ćwiczeń edukacyjnych w podręcznikach szkolnych, przeprowadzone na podstawie uaktualnionej wersji taksonomii Blooma.


Następnie przedstawiono badania odnoszące się do konstrukcji oraz wstępnej oceny właściwości psychometrycznych Skali Motywacji Sytuacyjnej SMS-15 dla dzieci oraz do środków, za pomocą których dokonuje się oceny rzetelności narzędzia do badania i diagnozy poczucia umiejscowienia kontroli zdarzeń szkolnych u uczniów.

Artykuły

Cosette Fox,Milton E. Becknell,Anastasia Belden,Ruthie L. Firmin
Wpływ glukozy i pobudzenia emocjonalnego na pamięć studentów
PDF (English)
Katarzyna Ożańska-Ponikwia,Beata Webb
Emocje a komunikacja w języku obcym: przygotowanie studentów do udziału w wymianach międzynarodowych
PDF (English)
Olena Sukhenko
Wspieranie autonomii ucznia: samoocena w doskonaleniu umiejętności pisania w języku angielskim
PDF (English)
Vitalia Primakova,Lilya Morska
Wychowanie osoby w bezpiecznym środowisku edukacyjnym w szkołach średnich Ukrainy: aktualne problemy i wyzwania
PDF (English)
Karol Konaszewski,Sebastian Rutkowski,Alfred Tuci
Identyfikacja z wybranymi środowiskami wychowawczymi a nasilenie zachowań antyspołecznych w grupie nieletnich umieszczonych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych
PDF (English)
Małgorzata Przybysz-Zaremba
Wokół depresji i zachowań suicydalnych dzieci i młodzieży – wybrane aspekty i badania
PDF (English)
Agnieszka Szczelina-Szczotka
Arteterapia jako interwencja wychowawcza ukierunkowana na relacje społeczne dzieci w młodszym wieku szkolnym
PDF (English)
Olimpia Gogolin,Eugeniusz Szymlik
Rola dramy w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych uczniów edukacji wczesnoszkolnej
PDF (English)
Łucja Reczek-Zymróz
Metody, formy oraz środki dydaktyczne stosowane w szkołach polskich i węgierskich na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Komunikat z badań
PDF (English)
Ondřej Šimik
Rodzaje ćwiczeń w podręcznikach do historii w szkole podstawowej
PDF (English)
Ewa Jędrzejowska
Social Self-reliance of Preschool Children
PDF (English)
Sebastian Skalski
Skala motywacji sytuacyjnej SMS-15 dla dzieci: konstrukcja i wstępna ocena właściwości psychometrycznych
PDF (English)
Joanna Poziemska
Konstrukcja Skali Poczucia Umiejscowienia Kontroli Zdarzeń Szkolnych
PDF (English)
Barbara Superson
Zrelatywizowane kulturowo kryteria inteligencji a sytuacja społeczno- ‐edukacyjna dzieci z niepełnosprawnościami w Burundi. Komunikat z badań
PDF (English)