Abstrakt
Artykuł prezentuje sytuację społeczno-edukacyj- ną burundyjskich dzieci dotkniętych niepełnosprawnościami, zarówno natury psychicznej, jak i fizycznej. Przedstawione badania odpowiadają na pytanie, jakie cechy dominują w po- strzeganiu przez burundyjskie dzieci osób inteligentnych i jak w tym kontekście pozycjonuje się status społeczny i edukacyjny dzieci z niepełnosprawnościami. Analizie jakościowej poddane zostały wyniki badań przeprowadzonych wśród burundyjskiej młodzieży z Integracyjnej Szkoły Podstawowej w Bużumburze oraz społecznych aktywistów działających na rzecz środowiska dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych wykluczeniem spo- łecznym. Analiza badań wykazała istnienie czterech głównych cech, którymi uczniowie opisują osobę inteligentną: poważna, pracowita, dzielna i grzeczna.
Bibliografia
Aronson, E. (2009). Człowiek – istota społeczna [The Social Animal], transl. J. Radzicki. Warszawa: PWN.
Babbie, E. (2008). The basics of social research. Belmont CA: Thomson/Wadsworth.
Devlieger, P. & Nieme, L. (2011). Handicap et société africaine [Disability and African Society]. Paris: L’Harmattan.
Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce [Multiple Intelligences: The Theory in Practice], transl. A Jankowski. Poznań: Media Rodzina.
Hofstede, G. (1997). Cultures and Organizations. Software of the Mind. New York: McGraw-Hill.
Janus, B. (2013). Poznawcze i społeczne funkcjonowanie dzieci z niepełnosprawnościami w Burundi [The Cognitive and Social Funding of Children with Disabilities in Bu¬rundi]. Unpublished Master’s thesis. Kraków: archiwum Instytutu Psychologii Stosowanej UJ.
Kłoskowska, A. (1980). Kultura masowa [Mass Culture]. Warszawa: PWN.
Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana [Studies in Methodology of Qualitative Research. Grounded Theory]. Warszawa: PWN.
Kopik, A. (2016). Inteligencje wielorakie – wachlarz możliwości dziecka [Multiple intelligences – a range of child’s possibilities]. Konteksty Pedagogiczne, 2(7), 15–25.
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji [Rehabilitation Psychology]. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kwiatkowska, A. (2014). Problemy metodologiczne w badaniach międzykulturowych i kulturowych [Methodological problems in intercultural and cultural research]. Psychologia Społeczna, 9(28), 8–27.
Lamczak, U. (2001). Co to jest inteligencja emocjonalna? [What is emotional intel¬ligence?]. Edukacja i Dialog, 5, 41–47.
Larousse. Słownik francusko-polski [Larousse. French-Polish Dictionary]. Warszawa: Wydawnictwo Rea.
Leung, K. & Vijver van de, F.J. (2000). Methodological issues in psychological research on culture. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31, 33–51.
Majcherek, J.A. (1995). Relatywizm kulturowy – uwarunkowania i konsekwencje pewnej doktryny [The Cultural Relativism – Conditions and Consequences of a Certain Doctrine]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Masuda, T. & Nisbett, R. (2001). Attending holistically versus analytically: Comparing the context sensitivity of Japanese and Americans. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 922–934.
Moskowitz, G. (2009). Zrozumieć siebie i innych. Psychologia poznania społecznego [Social Cognition: Understanding Self and Others]. Gdańsk: GWP.
Nęcka, E. (1994). Inteligencja i procesy poznawcze [Intelligence and Cognitive Processes]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nieme, L. (2011). La conception du handicap et la pastorale des sourds [The conception of disability and the pastoral care of the deaf ]. In: P. Devlieger & L. Nieme, Handicap et société africaine [Disability and African Society] (pp. 69–80). Paris: L’Harmattan.
Nisbett, R. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej [The Geography of Thought: How Asians and Westerners Think Differently and Why]. Sopot: Smak Słowa.
Peng, K. & Nisbett, R. (2000). Dialectical responses to questions about dialectical thinking. American Psychologist, 55, 1067–1068.
Piaget, J. (1966). Narodziny inteligencji dziecka [The Origins of Intelligence in Children], transl. M. Przetacznikowa. Warszawa: PWN.
Reber, A.S. (2000). Słownik psychologii [The Penguin Dictionary of Psychology], transl. B. Janasiewicz-Kruszyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Strelau, J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki [Psychology. Academic Textbook], vol. 2. Gdańsk: GWP.
Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych [The Psychology of Individual Dif¬ferences]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Superson, B. (2017a). Działania wspierające proces edukacji i kompleksowej reha¬bilitacji osób z różnymi typami niepełnosprawności w Burundi (Afryka Wschod¬nia) [Measures to support education and comprehensive rehabilitation of peo¬ple with various disabilities in Burundi (East Africa)]. In: G. Gunia, A. Ochman & M. Trojańska (eds.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością [Theory and practice of preventive and supportive actions for the development of people with disabilities], vol. 4.1 (pp. 205–217). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Superson, B. (2017b). Rola inteligencji cielesno-kinestetycznej w procesie edukacji dzieci niepełnosprawnych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym w Burundi [The role of physical and physiotherapeutic intelligence in the education of children with disabilities and those at risk of social exclusion in Burundi]. In: I. Sikorska, K. Gerc & L. Pawłowski (eds.), Sportowcy z niepełnosprawnością: aspekty psychologiczne i społeczne [Athletes with Disabilities: Psychological and Social Aspects] (pp. 83–94). Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
Szustrowa, T. & Jaworowska, A. (1992). Podręcznik do testu matryc Ravena [A Manual for Raven’s Progressive Matrices]. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Wrzesińska, A. (2005). Mwana znaczy dziecko. Z afrykańskich tradycji edukacyjnych [Mwana Means a Child. From African Educational Traditions]. Warszawa: DIALOG.
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA