Zabawy cyfrowe w procesie uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym – szanse i wyzwania w kontekście edukacji 4.0
Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020
pdf

Słowa kluczowe

dziecko
zabawa
cyfrowa zabawa
uczenie się
nowe technologie
epizody wspólnego zaangażowania dziecko – dorosły

Jak cytować

KRAUZE-SIKORSKA, H.; SIKORSKA, J. Zabawy cyfrowe w procesie uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym – szanse i wyzwania w kontekście edukacji 4.0. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 2, n. 15, p. 121–136, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.2.15.273. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/273. Acesso em: 24 kwi. 2024.

Abstrakt

Małe dzieci dorastają dziś w nowym kontekście kulturowym, w którym ewolucja technologii stworzyła nowe możliwości zabawy. Jako dorośli stajemy jednak przed swoistym wyzwaniem, aby wprowadzając dziecko w świat narzędzi TIK, stworzyć mu możliwość tego, by mogło, wykorzystując nowe narzędzia technologiczne, uczyć się – bawiąc i bawić – ucząc się, a równocześnie zdobywać umiejętności niezbędne współczesnemu człowiekowi, takie jak kreatywność, mobilność czy analityczno-syntetyczne spojrzenie na otaczające zjawiska. Celem artykułu jest, na podstawie literatury przedmiotu i prowadzonych badań, próba odpowiedzi na pytania dotyczące istoty zabawy cyfrowej, jej znaczenia w procesie uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym, ale też wymagań, które musi spełnić dorosły (rodzic, nauczyciel), by zabawa cyfrowa znalazła miejsce w przestrzeni edukacyjnej i stała się znaczącym elementem przy-gotowania dziecka do życia w realiach, w których rzeczywistość wchodzi w synergię ze światem wirtualnym.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.273
pdf

Bibliografia

Arnott, L. (2016). An ecological exploration of young children’s digital play: Framing young children’s social experiences with technologies in early childhood. Early Years, 36(3), 271–288. DOI: 10.1080/09575146.2016.1181049.

Bąk, A. (2015). Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Fundacja Dzieci Niczyje, https://fdds.pl/wpcontent/uploads/2016/05/ Bak_Korzystanie_z_urzadzen_mobilnych_raport.pdf [dostęp: 18.04.2020].

Bird, J. i Edwards, S. (2015). Children Learning to Use Technologies Through Play: A Digital Play Framework. British Journal of Educational Technology, 46(6), 1149– 1160. DOI: 10.1111/bjet.12191.

Bolstad, R. (2004). The Role and Potential of ICT in Early Childhood Education: A Review of New Zealand and International Literature. Wellington: Ministry of Education, https://www.nzcer.org.nz/system/files/ictinecefinal.pdf [dostęp: 18.04.2020].

Chau, C.L. (2014). Positive Technological Development for Young Children in the Context of Children’s Mobile Apps. Medford, MA: Tufts University Press.

Clements, D.H, Nastasi, B.K. i Swaminathan, S. (1993). Young children and computers: Crossroads and directions from research. Young Children, 48(2), 56–64.

Cordes, C. i Miller, E. (2000). Fool’s gold: A critical look at computers in childhood. College Park, MD: Alliance for Childhood.

Dembo, M. (1977). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Edwards, S. (2018). Digital Play. W: R.E. Tremblay, M. Boivin i R. DeV. Peters (red.), Encyclopedia on Early Childhood Development, http://www.child-encyclopedia.com/ play-based-learning/according-experts/digital-play [dostęp: 10.05.2020].

Fleer, M. (2014). The demands and motives afforded through digital play in early childhood activity settings. Learning, Culture and Social Interaction, 3(3), 202–209. DOI: 10.1016/j.lcsi.2014.02.012.

Foley, J. (1994). Key concepts in ELT: Scaffolding. ELT Journal, 48(1), 101–102.

Goldstein, J. (2011). Technology and play. W: P. Nathan i A.D. Pellegrini (red.), The Oxford Handbook of the Development of Play (s. 322–341). Oxford: Oxford University Press.

Johnson, J. i Christie, J. (2009). Play and digital media. Computers in the schools: Interdisciplinary Journal of Practice, Theory, and Applied Research, 26(4), 284–289. DOI: 10.1080/07380560903360202.

Kervin, L. i Verenikina, I. (2018). Children at play: Digital resources in home and school contexts. W: G. Goodliff, N. Canning, J. Parry i L. Miller (red.), Young children’s play and creativity: Multiple voices (s. 99–112). London: Taylor and Francis.

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Krauze-Sikorska, H. (2013). Uczenie się i nauczanie wspomagane komputerowo w procesie edukacji dzieci o specjalnych potrzebach. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik i A. Wąsiński (red.), Edukacja małego dziecka, t. 6: Wybrane obszary aktywności (s. 259–280). Kraków: Impuls.

Marsh, J. (2010). Young children’s play in online virtual worlds. Journal of Early Childhood Research, 8(1), 23–39. DOI: 10.1177/1476718X09345406.

Marsh, J., Plowman, L., Yamada-Rice, D., Bishop, J. i Scott, F. (2016). Digital play: A new classification. Early Years, 5146, 1–12. DOI: 10.1080/09575146.2016.1167675.

Ohler, J.B. (2010). Digital Community, Digital Citizen. New York: Corwin Press.

O’Mara, J. i Laidlaw, L. (2011). Living in the iworld: Two literacy researchers reflect on the changing texts and literacy practices of childhood. English Teaching: Practice & Critique, 10(4), 149–159.

Plowman, L., McPake, J. i Stephen, C. (2008). Just picking it up? Young children learning with technology at home. Cambridge Journal of Education, 38(3), 303–319. DOI: 10.1080/03057640802287564.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon MCB University Press, 9(5), 1–6. DOI: 10.1108/10748120110424816.

Sikorska, J. (2017). Edutainment – w poszukiwaniu rozwiązań sprzyjających trójwymiarowemu uczeniu się w okresie późnego dzieciństwa. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik i B. Oelszlaeger-Kosturek (red.), Edukacja małego dziecka. Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej, t. 12 (s. 191–205). Kraków: Impuls.

Sikorska, J. (2019). Mobile applications and computer programs in early childhood education. 13. Education & Educational Research, 6(4), 317–326. DOI: 10.5593/ SWS.ISCSS.2019.4/S13.041.

Stephen, C. i Edwards, S. (2018). Playing and learning in the digital age: A cultural and critical perspective. London: Routledge.

Stephen, Ch., Stevenson, O. i Adey, C. (2013). Young children engaging with technologies at home: The influence of family context. Journal of Early Childhood Research, 11(2), 149–164.

UNICEF (2017). The State of the World’s Children 2017: Children in a digital world, https://www.unicef.org/publications/files/SOWC_2017_ENG_WEB.pdf [dostęp: 18.04.2020].

Verenikina, I. i Kervin, L. (2011). iPads, digital play and preschoolers. He Kupu, 2(5), 4–16.

Wing, J.M. (2006). Computational Thinking. COMMUNICATIONS OF THE ACM, 49(3), 33–35. DOI: 10.1145/1118178.1118215.

Wood, D., Bruner, J.S. i Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem – solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/ epdf/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x [dostęp: 8.05.2020].

World Economic Forum (2016a). The future of jobs and skills, http://reports.weforum. org/future-of-jobs-2016/chapter-1-the-future-of-jobsand-skills [dostęp: 8.05.2020].

World Economic Forum Report (2016b). New Vision for Education: Fostering social and emotional learning through technology, http://www3.weforum.org/docs/WEF_New_ Vision_for_Education.pdf [dostęp: 8.05.2020].

Xiaoming, L. i Qing, L. (2015). Digital Mobile Games in Education. W: Y. Zheng (red.), Encyclopedia of Mobile Phone Behavior (s. 454–465). Hershey, PA: IGI Global.

Zigler, E. i Valentine, J. (red.) (1979). Project Head Start: A Legacy of the War on Poverty. New York: The Free Press–Macmillan.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.