Mężczyźni z niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy i ojcowie w oczach swoich partnerek. Raport z badań
pdf

Słowa kluczowe

ojcowie z niepełnosprawnością intelektualną
partnerki
bariery i czynniki sprzyjające
enomenologia

Jak cytować

ĆWIRYNKAŁO, K. Mężczyźni z niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy i ojcowie w oczach swoich partnerek. Raport z badań. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 16, p. 99–120, 2021. DOI: 10.19265/kp.2021.1.16.310. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/310. Acesso em: 26 kwi. 2024.

Abstrakt

Niewiele badań poświęconych rodzicielstwu osób z niepełnosprawnością intelektualną koncentruje się na ojcach. W niniejszym raporcie przedstawiono wyniki badań, których celem było zrozumienie doświadczeń kobiet będących w związkach z mężczyznami z niepełnosprawnością intelektualną. Badania osadzono w paradygmacie interpretatywnym i wykorzystano interpretacyjną analizę fenomenologiczną. W częściowo ustrukturyzowanych wywiadach wzięło udział siedem kobiet, których partnerami, a jednocześnie ojcami ich dzieci byli mężczyźni ze zdiagnozowaną niepełnosprawnością intelektualną. W toku analiz wyodrębniono bariery stojące na drodze do udanego związku i ojcostwa oraz czynniki sprzyja-jące powodzeniu w związku i realizowaniu się przez partnerów w roli ojca.

https://doi.org/10.19265/kp.2021.1.16.310
pdf

Bibliografia

Ahlund, I. (2010). Our Fathers. On Fathers with Intellectual Disabilities, http://disability-studies.leeds.ac.uk/files/library/Ahlund-Our-Father.pdf [dostęp: 15.07.2016].

Ashworth, P. i Lucas, U. (1998). What is the ‘World’ of Phenomenography? Scandinavian Journal of Educational Research, 42(4), 415-432. DOI: 10.1080/0031383980420407.

Booth, T. i Booth, W. (2002). Men in the Lives of Mothers with Intellectual Disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 15, 187–199.

Ćwirynkało, K. (2019). Ryzyko zaniedbania dziecka a niepełnosprawność intelektualna rodzica. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 18(1), 69–82.

Emerson, E., Llewellyn, G., Hatton, C., Hindmarsh, G., Robertson, J., Man, W.Y.N. i Baines, S. (2015). The Health of Parents with and without Intellectual Impairment in the UK. Journal of Intellectual Disability Research, 59, 1142–1154. DOI: 10.1111/jir.12218.

Espe-Sherwindt, M. i Crable, S. (1993). Parents with Mental Retardation: Moving beyond the Myths. Topics in Early Childhood Special Education, 13(2), 154–174. DOI: 10.1177/027112149301300205.

Evans, D.S., McGuire, B.E., Healy, E. i Carley, S.N. (2009). Sexuality and Personal Relationships for People with an Intellectual Disability. Part II: Staff and Family Carer Perspective. Journal of Intellectual Disability Research, 53, 913–921. DOI: 10.1111/j.1365-2788.2009.01202.x.

Freedman, R.I. (2001). Ethical Challenges in the Conduct of Research Involving Persons With Mental Retardation. Mental Retardation, 39(2), 130–141. DOI: 10.1352/0047-6765(2001)039<0130:ECITCO>2.0.CO.

Giorgi, A. (2010). Phenomenology and the Practice of Science. Existential Analysis, 21(1), 3–22.

Hsieh, H.-F. i Shannon, S.F. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15, 1277–1288. DOI: 10.1177/1049732305276687.

Husserl, E. (1989). Nastawienie nauk przyrodniczych i humanistycznych. Naturalizm, dualizm i psychologia psychofizyczna. W: Z. Krasnodębski (red.), Fenomenologia i socjologia (s. 53–74). Warszawa: PWN.

Kijak, R. (2019). Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PWN.

Lizoń-Szłapowska, D. (2011). Functioning in Motherly and Fatherly Roles of Disabled People. W: B. Ostapiuk, K. Żółkowska i T. Żółkowska (red.), Facets of the Disability (s. 219–240). Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

Mayes, R. i Sigurjónsdóttir, H.B. (2010). Becoming a Mother – Becoming a Father. W: G. Llewellyn, R. Traustadóttir, D. McConnell, H.B. Sigurjónsdóttir (red.), Parents with Intellectual Disabilities. Past, Present and Futures (s. 17–31). Oxford: John Wiley & Sons.

Neubauer, B.E., Witkop, C.T. i Varpio, L. (2019). How Phenomenology Can Help Learn from the Experiences of Others. Perspectives on Medical Education, 8(2), 90–97. DOI: 10.1007/s40037-019-0509-2.

Parahoo, K. (2014). Nursing Research, Principles Process and Issues (3rd ed.). Hampshire: Palgrave MacMillan.

Pietkiewicz, I. i Smith, J.A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 361–369.

Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji dyskursu i dokumentów, tłum. A. Gąsior-Niemiec. Warszawa: PWN.

Slayter, E.M. i Jensen, J. (2019). Parents with Intellectual Disabilities in the Child Protection System. Children and Youth Services Review, 98, 297–304. DOI: 10.1016/ j.childyouth.2019.01.013.

Strike, R. i McConnell, D. (2002). Look at Me, Listen to Me, I Have Something Important to Say. Sexuality & Disability, 20(1), 53–63. DOI: 10.1023/A:1015234404530.

Sztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.

Tarleton, B. i Puckering, C. (2017). Mellow Futures: An Adapted Perinatal Programme for Parents with Learning Difficulties and Disabilities. International Journal of Birth & Parent Education, 4(3), 29–32.

Wołowicz-Ruszkowska, A. i Zima-Parjaszewska, M. (2015). Nowoczesne formy wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: M. Zima-Parjaszewska (red.), Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w postępowaniach sądowych i przed innymi organami. Poradnik praktyczny (s. 49–64). Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.

Żółkowska, T. (2016). The ‘Undisclosed’ Subject of Normalization. The New Educational Review, 4, 211–220. DOI: 10.15804/tner.2016.46.4.18.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.