Gdy pismo wzywa pomocy. Czynniki emotywne w piśmie dysgraficznym
PDF

Słowa kluczowe

emocje
relacje
ruch
pismo
dysgrafia

Jak cytować

GRĘBOWIEC-BAFFONI, J. . Gdy pismo wzywa pomocy. Czynniki emotywne w piśmie dysgraficznym . Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 2, 2014. DOI: 10.19265/kp.2014.1.2.53. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/53. Acesso em: 27 kwi. 2024.

Abstrakt

Pismo jest jedną z najbardziej skomplikowanych czynności ludzkich, gdyż łączy działalność wielu ośrodków mózgowych i ruchowych, które rozwijają się podczas każdej działalności i podczas każdej relacji dziecka z drugą osobą. Sto­pień osiągnięcia dojrzałości tych ośrodków i ich funkcji odzwierciedla się w każdej działalności, przede wszystkim graficznej. Również emocje i procesy psychofizjo­logiczne znajdują wyraz w skomplikowanym i precyzyjnym ruchu potrzebnym do wykonania pisma. Z tego względu długie stany napięcia psychicznego, powstałe w wyniku emocji i relacji z innymi ludźmi, mogą powodować różne stopnie napię­cia mięśniowego, łącznie z brakiem płynności w pracy mięśni, co z kolei wpływa na obraz pisma i często bywa jednym z powodów dysgrafii.

https://doi.org/10.19265/kp.2014.1.2.53
PDF

Bibliografia

Bornoroni C., Introduzione neuro­fisiologica del gesto grafico, [w:] N. Palaferri, Diziona­rio grafologico, Urbino 1993.

Cristofanelli P., I segni del vissuto. Meccanismi di difesa e richieste di aiuto nelle grafie di adolescenti,Urbino1995.

De Ajuriaguerra J., Auzias M., Denner A., L’écriture de l’enfant (2 vol.), Neuchâtel 1971.

Disgrafie, ed. P. Cristofanelli, S. Lena, Urbino 2003.

Edukacyjne konteksty wspierania rozwoju dziecka,red. E. Kochanowska, J. Wojciechow­ska, Bielsko­Biała 2012.

Fabbro. F., Il cervello bilingue, Roma 1996.

Gemelli A., Hsiao P., Raduscev B., Contributo all’analisi del movimento della scrittura, „Contributi al Laboratorio di Psicologia”, Roma 1950, no. 14.

Grębowiec­Baffoni J., Gdy dziecko brzydko pisze: niektóre przyczyny i możliwości reedu­kacji, [w:] Edukacyjne konteksty wspierania rozwoju dziecka, red. E. Kochanowska, J. Wojciechowska, Bielsko­Biała 2012.

Grębowiec­Baffoni J., Neurofiziologia şi scrisul: tensiune şi relaxare in gestul grafic, „Re­vista Romana de Psihocriminalistica”, Università Babeş Bolyiai Cluj Napoca, Ru­munia,Annuario 2009.

Grębowiec J., Analizarea scrisului in diagnosticul psihologic, „Revista de criminologie, de criminalistică şi de penologie”, Ministerul Public, Rumunia 2007, no. 2–3.

Hall C.S., Lindzey G., Teorie osobowości, Warszawa 2002.

Ladavas E., Umiltà C., Neuropsicologia, Bologna 1987.

Lena S., Disgrafia, la fatica di scrivere, Konferencja ogólnowłoska poświęcona dysgrafii, Faenza 12–13 kwietnia 2008, Materiały pokonferencyjne: http://archivio.pubblica.istruzione.it/news/2008/allegati/disgrafia08.pdf [dostęp: 09.09.2013].

Lena S., L’attività grafica in età evolutiva, Urbino 1999.

Moretti G., La passione predominante, Ancona 1962.

Olivaux R.,Disgrafie e rieducazione della scrittura, Ancona 1993.

Palaferri N., Dizionario grafologico, Urbino 1999.

Palaferri N., Indagine grafologica e il metodo morettiano, Padova 1986.

Pophal R., Scrittura e cervello.La grafologia alla luce della teoria stratigrafica, Padova 1999.

Vettorazzo B., Grafologia giudiziaria e perizia grafica, Milano 2004.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.