Abstract
In the digital world schools adapt to the changing reality following the technological progress. The aim of this article is to show teachers potential benefits of using the interactive whiteboards applied into the educational process. Author also draws attention to the shortage of teacher’s skills in the field of in-teractive whiteboard usage. The good practice, programs and tools shown in the article, combined with teacher’s skillfulness can guarantee modern educational approach to preschool education. Teacher would have an opportunity to encour-age students to be interested in learning. The aim of the article is also to indicate that schools shouldn’t be perceived as boring. The second goal is to encourage students to be actively involved in the teaching–learning process.
References
Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków 2011.
Blog grupy Superbelfrzy RP – eduzmieniaczy, http://www.superbelfrzy.edu.pl/ [dostęp: 10.01.2016].
Blog NowoczesneNauczanie.pl, http://nowoczesnenauczanie.pl/ [dostęp: 10.01.2016].
Borowska-Kalbarczyk K., Cyfrowy nauczyciel – szkoła w dobie technologii informacyjnych, [w:] Człowiek – media – edukacja, red. J. Morbitzer, E. Musiał, Kraków 2012.
Ciemcioch K., Learning Apps w szkole. Kreatywne wykorzystanie aplikacji w chmurze początkiem nowego stylu nauczania i uczenia się, [w:] Nauczyciel i uczeń w przestrzeni kreatywnych działań, red. J. Skibska, J. Wojciechowska, Warszawa 2015.
Dylak S., Architektura wiedzy w szkole, Warszawa 2013.
Grodecka K., Śliwowski K., Przewodnik po Otwartych Zasobach Edukacyjnych, Ko-alicja Otwartej Edukacji, 2012, http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2012/03/OZE_przewodnik_v4.pdf [dostęp: 16.02.2016].
Hojnacki L., Cyfrowych tubylców trzeba uczyć inaczej. Dlaczego i jak – wprowadzenie, [w:] Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej, red. P. Plichta, J. Pyżalski, Łódź 2014.http://www.multimediawszkole.pl/ [dostęp: 16.02.2016].
Huk T., Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków 2011.
Jak nowe technologie pomagają uczyć? Wyniki badań Edunews.pl wśród nauczycieli polskich szkół, http://www.edunews.pl/images/pdf/jak_nowe_tech_pomagaja.pdf [dostęp: 15.02.2016].
Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
Learning Apps, https://learningapps.org/ [dostęp: 10.01.2016].
Nowakowska I., Nowoczesne technologie w procesie edukacji, 2015, http://www.powia-tostrzeszowski.pl/asp/pliki/dok/publikacja_na_strone_p._izabeli_nowakowskiej.pdf [dostęp: 15.02.2016].
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
Open-Sankore. The Free Interactive Whiteboard Software, http://open-sankore.org/pl [dostęp: 15.02.2016].
Otwarte zasoby, http://otwartezasoby.pl/ [dostęp: 16.02.2016].
Otwarte zasoby edukacyjne, https://pl.wikipedia.org/wiki/Otwarte_zasoby_edukacyjne [dostęp: 16.02.2016].
Pitler H., Hubbell E.R., Kuhn M., Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lek-cjach, przeł. P. Szmyd, Warszawa 2015.
Polak M., O używaniu tablicy interaktywnej, http://www.edunews.pl/nowoczesna-edu-kacja/ict-w-edukacji/1736-o-uzywaniu-tablicy-interaktywnej [dostęp: 17.02.2016].
Przewodnik po OZE/Katalog Otwartych Zasobów Edukacyjnych, https://pl.wikibooks.org/wiki/Przewodnik_po_OZE/Katalog_Otwartych_Zasob%C3%B3w_Edukacyj-nych [dostęp: 16.02.2016].
Pytel K., Przykłady wykorzystania narzędzi informatycznych w procesie edukacji tradycyj-nej i zdalnej, [w:] Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, red. J. Migdałek, M. Zając, Kraków 2008.
Remża P., Komputer i tablica interaktywna jako narzędzia w zapobieganiu niepowo-dzeniom szkolnym, [w:] Człowiek – media – edukacja, red. J. Morbitzer, E. Musiał, Kraków 2013.
Rose C., Efekty korzystania z tablic interaktywnych w praktyce szkolnej, 2014, http://www.eduscience.pl/artyku%C5%82y/efekty-korzystania-z-tablic-interaktywnych-w-praktyce-szkolnej [dostęp: 16.02.2016].Sankore, http://www.edukator.pl/index.php/main/index/page/9464 [dostęp: 15.02.2106].
SMART Technologies EMEA, The history of technology in education, http://www.youtu-be.com/watch?v=UFwWWsz_X9s [dostęp: 10.02.2016].
Tablice interaktywne, ranking popularności z dnia 18.02.2016, http://webranking.pl/728-tablice-interaktywne.html [dostęp: 18.02.2016].
Wolski A., MEN zaleca interaktywną edukację, http://www.bankier.pl/wiadomosc/MEN-zaleca-interaktywna-edukacje-1209376.html [dostęp: 15.02.2016].
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.