The Role of Interpersonal Communication Style in the Teacher-Student Relationship
Konteksty Pedagogiczne nr 1(14)/2020
pdf

Keywords

teacher
student
communication style
school communication

How to Cite

ROSZKOWSKA, A.; TREPKA-STAROSTA, J. The Role of Interpersonal Communication Style in the Teacher-Student Relationship. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 14, p. 9–25, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.1.14.240. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/240. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

Communication skills are mentioned in pedagogical literature more and more often. In the contemporary school, the teacher is expected not only to transfer knowledge, but also to support and advise the student in finding the best solutions; they are also expected to be flexible and ready to stimulate the student’s initiative and to shape their independence and creativity. Many scientists have been thinking for a long time about what it is that has the greatest impact on the results achieved by students in the teaching process, and what characteristics and skills should the teacher have to make them do their best work.
In connection with the above, the study attempted to deter¬mine whether or not (and to what extent) the teacher’s communication affects the assessment of the quality of student-teacher relations, the anxiety felt by the student in the relationship with the teacher, and whether the manner of communication conducted by the teacher affects the assessment of students’ own competences.
The study involved 144 students in grades 6-8. The obtained results show that the teacher’s effort to use nondirective ways of communication has enormous potential and can pay off in both the broadly understood individual development of the student and in the strengthening of bonds and development of social competences within the structure formed by the class team.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.1.14.240
pdf

References

Bochno, E. (2004). Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego. Studium teoretyczno-empiryczne [Conversation as a Method of Educational Influence. Theoretical and Empirical Study]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Brzezińska, A. (2002). Szanse rozwoju w okresie dorastania [Growth Opportunities during Adolescence]. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Dobek-Ostrowska, B. (1999). Podstawy komunikowania społecznego [Social Communication. The Basics]. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

Edmonds, R. (1986). Characteristics of Effective School. In: U. Neisser (ed.), The School Achievement of Minority Children (pp. 93–104). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Gordon, T. (1999). Wychowanie bez porażek w szkole [School Education without Failure], transl. A. Makowska & E. Sujak. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Jagieła, J. (2004). Komunikacja w szkole. Krótki poradnik psychologiczny [School Communication. Short Psychological Guide]. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.

Juczyński, Z. (2012). Narzędzia Pomiaru w Promocji i Psychologii Zdrowia (podręcznik) [Measurement Tools in Promotion of Health Psychology (A Textbook)]. Warszawa: Wydawnictwo Pracowni Testów Psychologicznych.

Klus-Stańska, D. & Nowicka, M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej [The Sense and Nonsense of Early School Education]. Warszawa: Wydawnictwo Harmonia.

Kojs, W. (2001). Procesy komunikacyjne w szkole [Communication Processes at School]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kupisiewicz, C. (2005). Podstawy dydaktyki [The Basics of Didactics]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kuszak, K. (2013). Paradoksy komunikacji w szkole – rozważania na temat wybranych ograniczeń w rozwoju kompetencji komunikacyjnych uczniów we współczesnej szkole [Paradoxes of School Communication – A Reflection on Selected Restrictions on the Development of Students’ Communication Competences in a Modern School]. Kultura. Społeczeństwo. Edukacja, 2(4), 23–37.

Kwieciński, Z. (1998). Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności [Education in the Face of the Hopes and Threats of Modern Times]. Poznań: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.

Kwieciński, Z. & Śliwerski, B. (2007). Pedagogika. Podręcznik akademicki [Pedagogy. Academic Handbook]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łobocki, M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole [In the Interest of School Education]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Mądry-Kupiec, M. (2011). Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji [Verbal Communication of the Teacher and Student during the Lesson]. Krakow: Impuls Publishing House. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

McKay, M., Davis, M. & Fanning, P. (2011). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca, rodzina, zabawa [The Art of Effective Communication. Work, Family, Fun], transl. A. Błaż. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka [Interpersonal Communication]. Kraków: Wydawnictwo Antykwa.

Noam, G.G. & Fiore, N. (2004). Relationships Across Multiple Settings: An Overview. New Directions for Youth Development, 103, 9–16.

Nowicka, M. (1999). Mówienie w szkole [Talking at School]. In: D. Klus-Stańska & M. Dagiel (eds.), Edukacja polonistyczna na rozdrożach [Polish Language Education at Crossroads] (p. 23). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Nowicka, M. (2012). Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie – konceptualizacje [School Socialization in Primary Classes. Practices – Spaces – Conceptualizations]. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Obuchowska, I. (1996). Drogi dorastania. Psychologia rozwojowa okresu dorastania dla rodziców i wychowawców [Ways of Growing Up. Developmental Psychology of Adolescence for Parents and Educators]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Okoń, W. (2003). Komunikacja interpersonalna w szkole [Interpersonal Communication at School]. Edukacja i Dialog, 1, 50–53.

Okrasa, M., Maliszewski, W.K. & Fieder, M. (2015). Komunikowanie się w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, nowe trendy i obawy [Communicating in School and out-of-school Environments. New Trends and Concerns]. Poznań: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Putkiewicz, E. (1990). Proces komunikowania się na lekcji [Communication Process in Class]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Ridley, D.S. & Walther, B. (2005). Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności [Teaching Children Responsibility], transl. K. Rogowski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Rittel, T. (1994). Metodologia lingwistyki edukacyjnej [Methodology of Educational Linguistics]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Spielberger, C.D., Sosnowski, T. & Iwaniszczuk, D. (2005). Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci (polska adaptacja) [Inventory of State and Trait Anxiety in Children (Polish Adaptation)]. Warszawa: Wydawnictwo Pracowni Testów Psychologicznych.

Strykowski, W., Strykowska, J. & Pielachowski, J. (2003). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej [Competences of a Contemporary School Teacher]. Poznań: Wydawnictwo eMPi2.

Stuhlman, M.W., Hamre, B. & Pianta, R. (2002). Building Supportive Relationships with Adolescents. Middle Matters. Fall, 5, 9–16.

Sufa, B. (2008). Komunikacja niewerbalna. O porozumiewaniu się nauczycieli i uczniów w edukacji wczesnoszkolnej [Nonverbal Communication. On Communication between Teachers and Students in Early School Education]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Sztejnberg, A. (2002). Podstawy komunikacji społecznej w edukacji [Basics of Social Communication in Education]. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

Sztejnberg, A. (2006). Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się [Communication Environment for Teaching and Learning]. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.