On the right of people with disabilities for protection against discrimination. Idea – Jurisdiction – Reality
pdf (Język Polski)

Keywords

discrimination
human dignity
human rights
disability

How to Cite

MIKRUT, A. On the right of people with disabilities for protection against discrimination. Idea – Jurisdiction – Reality. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 16, p. 31–53, 2021. DOI: 10.19265/kp.2021.1.16.307. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/307. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The author of the article explains the meaning of the term discrimination, referring primarily to the provisions of law, including the Constitution of the Republic of Poland. According to Art. 32 sec. 2 of this most important national legal act, no one may be discriminated in any area of life (public, social or economic) for any reason, because – as provided in Art. 30 sec. 1 – all are equal before the law. The source of this equality is – as emphasized in the Constitution of the Republic of Poland (Art. 30) – the innate, inalienable and inviolable dignity of every person. This dignity is independent of any fea¬tures, including the disability. The dignity of a disabled person understood in this way is treated in many legal documents of international scope as an ethical premise of the rights and free¬doms. It has a similar status in the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities, ratified by Poland in 2012. Since its ratification, this document has been part of the national legal order, and therefore also regulates the issue of equal treatment of persons with disabilities. Do the regulations contained therein affect the actual situation of this group of people with regard to discrimination? The answers have been provided by the author’s research results.

https://doi.org/10.19265/kp.2021.1.16.307
pdf (Język Polski)

References

Czym jest dyskryminacja? (2014). Biuletyn Informacji Publicznej RPO, https://www.rpo. gov.pl/pl/content/czym-jest-dyskryminacja [dostęp: 1.03.2021].

Dyduch, E. i Mikrut, A. (2019). Przygotowanie do zawodu i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rozważanie na kanwie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Dykcik, W. (1997). Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako nauki. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna (s. 13– 59). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Hulek, A. (1980). Integracyjny system kształcenia i wychowania. W: A. Hulek (red.), Pedagogika rewalidacyjna (s. 492–506). Warszawa: PWN.

Jankowska, M. (2011/2012). Prawa osób niepełnosprawnych w międzynarodowych aktach prawnych. Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania, 1(1), 24–45.

Kantar Public (2018). Świadomość prawna w kontekście równego traktowania 2018. Raport dla Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, https://www.rpo.gov.pl/sites/default/ files/Badania%20Kantar%20Public%20dla%20RPO%20o%20postrzeganiu%20 dyskryminacji%20przez%20Polakow%20w%202018%20r.pdf [dostęp: 2.04.2021].

Kosakowski, C. (2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

List of issues in relation to the initial report of Poland, CRPD/C/POL.Q/1 (2018). Committee on the Rights of Persons with Disabilitie, https://www.rpo.gov.pl/sites/default/ files/List of issus (jęz. ang.).docx [dostęp: 6.04.2021].

Mazurek, F.J. (2001). Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Mikrut, A. (2010). O integracji społecznej osób z niepełnosprawnością w kontekście podmiotowości człowieka. Niepełnosprawność, 4, 122–134.

Mikrut, A. (2013). O prawie osób z niepełnosprawnością intelektualną do przeżywania i wyrażania swojej seksualności. Między ideą, deklaracjami a rzeczywistością. Niepełnosprawność, 9, 57–71.

Mikrut, A. (2017). O etycznych przesłankach popierania, ochrony i urzeczywistniania prawa osób z niepełnosprawnością do partycypacji społecznej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(37), 77–93.

Mrugalska, K. (2008). Wstęp. W: A. Waszkielewicz (red.), Polska droga do Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ONZ (s. 6–7). Kraków: Fundacja Instytutu Rozwoju Regionalnego.

Pawłowski, P. (2007). Świat dla wszystkich. W: Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych Organizacji Narodów Zjednoczonych, tłum. R. Bobrowicz (s. 2–3). Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.

Radziejowska, M. i Mazurczak, A. (2013). Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. Poradnik RPO. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Realizacja przez Polskę zobowiązań wynikających z Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Sprawozdanie Rzecznika Praw Obywatelskich 2012–2014 (2015). Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/ files/Sprawozdanie%20KPON%202015.pdf [dostęp: 27.03.2021].

Słownik języka polskiego PWN (1978). Warszawa: PWN.

Słowniku wyrazów obcych PWN (1980). Warszawa: PWN.

Speck, O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki, tłum. W. Zeidler. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sprawozdanie przedstawione przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z postanowieniami artykułu 35 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych z działań podjętych w celu wprowadzenia w życie jej postanowień (2014), http://www.niepelnosprawni. gov.pl/aktualnosci/art400.pierwsze-sprawozdanie-dla-onz.html [dostęp: 10.05.2018].

Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych (1993), http://www. tus.org.pl/uploads/dokumenty/standardowe_zasady_wyrownywania_szans_osob_niepelnosprawnych.pdf. [dostęp: 18.03.2021].

Stobart, G. (2000). Czy psychologia potrafi uzasadnić ideę integracji dzieci o specjalnych potrzebach? W: G. Fairbairn, S. Fairbairn (red.), Integracja dzieci o specjalnych potrzebach. Wybrane zagadnienia etyczne, tłum. A. Fus i W. Tabisz (s. 49–63). Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

Szczerba-Zawada, A., Kuruś, M., Domaradzka-Widła, A. i Widła-Domaradzki, Ł. (2020). Ochrona przed dyskryminacją w Polsce. Stan prawny i świadomość społeczna. Wnioski i rekomendacje RPO. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, https:// bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Ochrona_przed-_dyskryminacja_w_Polsce.pdf [dostęp: 2.04.2021].

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.