Manifestations of normalization of the living environment of people with disabilities in communal strategies – examples of pro-inclusion activities in communes of the Cieszyn district
pdf (Język Polski)

Keywords

people with disabilities
communal strategies
strategic management
normalization of the living environment
social inclusion
local environment

How to Cite

MRÓZEK, S. Manifestations of normalization of the living environment of people with disabilities in communal strategies – examples of pro-inclusion activities in communes of the Cieszyn district. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 16, p. 77–98, 2021. DOI: 10.19265/kp.2021.1.16.309. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/309. Acesso em: 22 dec. 2024.

Abstract

The study consists of three parts. The first one describes the contemporary role of local government units from the perspective of the situation of people with disabilities. It also describes the basic assumptions of the communal strategic management process and the tools used in it. The second part contains the most important information on the concept of normalizing the living environment of people with disabilities. The main significance of the article is in the third part, presenting the results of own research, consisting in a qualitative categorical analysis of records concerning the issue of disability included in the Strategies of development and in the Strategies for Solving social problems of the Cieszyn district communes. The paper ends with a summary.
The aim of the study is to identify overarching areas in the field of normalization of the living environment of people with disabilities, which will become visible after the analysis of the content concerning this social group included in strategic docu-ments of 12 communes included of the Cieszyn district. The complementary aim is to assign detailed measures in this scope to the superior areas of standardization. It is important to recognize in whether communes, as the smallest local government units, respect the needs of people with disabilities by including in the developed strategies manifestations the activities related to the normalization of the living environment and conducive to social inclusion of this disadvantaged group.

https://doi.org/10.19265/kp.2021.1.16.309
pdf (Język Polski)

References

Summary: Atkinson, J.M. (1978). Discovering Suicide: Studies in the Social Organization of Sudden Death. London: Macmillan.

Bank-Mikkelsen, N.E. (1991). Warunki życia dla ludzi z upośledzeniem umysłowym, materiały niepublikowane. Bruksela.

Borski, M. (2017). Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.

Bręczewski, G. (2018). Niepełnosprawność i zachowania pomocowe w procesie rehabilitacji. Analiza jakości pomocy udzielanej osobom niepełnosprawnym. Warszawa: Difin.

Bywalec, G. (2005). Rola decentralizacji w realizacji funkcji finansów publicznych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 185, 23–39.

Cieślińska, J. (2021). Nowe strategie rozwoju w samorządach – weszła w życie nowela ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, „Prawo.pl”, https://www.prawo.pl/samorzad/strategie-rozwoju-gmin-nie-sa-obowiazkowe-ale-maja-umocowanie,504415. html [dostęp: 14.01.2021].

Dryżałowska, G. (2018). Wykluczenie społeczne – (nie)zmienny problem pedagogiki. W: G. Dryżałowska, M. Kuleta-Hulboj, A. Naumiuk, M. Skura i A.M. Steinhagen (red.), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje (s. 19–48). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Firlej, K., Olejniczak, J. i Pondel, H. (red.) (2019). Wyzwania rozwojowe obszarów wiejskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.

Gajdzica, Z. i Mrózek, S. (2017). Cele i zadania działań edukacyjnych w obszarze kształcenia uczniów z niepełnosprawnością oraz edukacji o niepełnosprawności zawarte w strategiach rozwoju gmin a problem rozwoju edukacji inkluzyjnej. Studia Pedagogiczne, LXX, 277–290.

Gawroński, H. (2010). Konsultacje społeczne jako forma partycypacji w zarządzaniu strategicznym jednostkami samorządu terytorialnego. Współczesne Zarządzanie. Kwartalnik Środowisk Naukowych i Liderów Biznesu, 1, 24–37.

Gazdulska, M. (2008). Postawy społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym i współczesnym. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 25, 281–288.

Giedrojć, M. (2020). Niepełnosprawność w Polsce w wymiarze politycznym i społecznym. Analiza wybranych zagadnień. Warszawa: Difin.

Głąbicka, K. (2013). Strategie rozwiązywania problemów społecznych jako przykład realizacji lokalnej polityki społecznej. Wrocławskie Studia Politologiczne, 15, 182–193.

Griffin, R.W. (1999). Podstawy zarządzania organizacjami, tłum. M. Rusiński. Warszawa: PWN.

Jastrzębska, M. (2016). Decentralizacja finansów publicznych w Polsce – finanse samorządowe w systemie finansów publicznych. W: J. Gliniecka, A. Drywa, E. Juchniewicz i T. Sowiński (red.), Finansowanie jednostek samorządu terytorialnego. Problemy praktyczne (s. 39–48). Warszawa: CeDeWu.

Kłodziński, M. (2009). Znaczenie i potrzeba tworzenia strategii rozwoju gminy. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, 2, 33–47.

Kołaczek, B. (2010). Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.

Kossewska, J. (2003). Społeczeństwo wobec osób niepełnosprawnych – postawy i ich determinanty. Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 1(14), 39–59.

Krause, A. (2000). Integracyjne złudzenia ponowoczesności (sytuacja ludzi niepełnosprawnych). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 21, 58–65.

Krause, A., Żyta, A. i Nosarzewska, S. (2010). Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Ligus, R. (2012). Pedagogika inkluzji i zarządzanie piętnem – znaczenia, interpretacje, praktyki. W: P. Rudnicki, M. Starnawski i M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Władza, sens, działanie. Studia wokół związków ideologii i edukacji (s. 309–330). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Łuczewski, M. i Bednarz-Łuczewska, P. (2012). Analiza dokumentów zastanych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe, t. 2: Metody i narzędzia (s. 163–188). Warszawa: PWN.

Mrózek, S. (2019a). Categories and Activities in Inclusion of People with Disabilities Found within Commune Strategies – Selected Examples Based on the Communes of Żywiec and Cieszyn Districts. Interdisciplinary Context of Special Pedagogy, 27, 29–52. DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2019.27.02.

Mrózek, S. (2019b). Typy wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością zapisane w strategiach rozwoju gmin i w strategiach rozwiązywania problemów społecznych – analiza problematyki w dobie inkluzji. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 34, 52–69. DOI: https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.017.11847.

Mrózek, S. (2020). Osoba z niepełnosprawnością w strategiach rozwiązywania problemów społecznych – analiza zapisów w perspektywie teorii Urie Bronfenbrennera. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 49, 95–114. DOI: 10.5604/01.3001.0014.3578.

Muszyński, H. (2018). Metodologiczne vademecum badacza pedagoga. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Peräkylä, A. (2014). Analiza rozmów i tekstów. W: N.K. Denzin i Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2 (s. 325–349). Warszawa: PWN.

Rybka, I. i Trawkowska, D. (2009). Wytyczne do tworzenia samorządowej strategii rozwiązywania problemów społecznych. W: M. Grewiński i A. Karwacki (red.), Strategie w polityce społecznej (s. 239–269). Warszawa: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej.

Sierak, J. (2013). Zarządzanie strategiczne w jednostkach samorządu terytorialnego. Myśl Ekonomiczna i Polityczna, 4(43), 188–220.

Sobczak, M.J. (2016). Wykluczenie społeczne i inkluzja społeczna z wykorzystaniem podmiotów ekonomii społecznej w Polsce na przykładzie województwa łódzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Speck, O. (2013). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, tłum. A. Grysińska. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Tutaj, J. (2018). Strategie rozwoju w jednostkach samorządu terytorialnego. Społeczności Lokalne. Studia Interdyscyplinarne, 2, 35–44.

Ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, Dz.U. 1990, nr 16, poz. 95, t.j.: Dz.U. 2021, poz. 1372.

Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej, Dz.U. 2004, nr 64, poz. 593, t.j.: Dz.U. 2020, poz. 1876, 2369, Dz.U. 2021, poz. 794, 803 , 1876.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, Dz.U. 2006, nr 227 , poz. 1658, t.j.: Dz.U. 2021, poz. 1057.

Ziółkowski, M. (2015). Strategiczne zarządzanie rozwojem gminy. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, LXXVII(1), 145–163. DOI: https://doi.org/10.14746/ rpeis.2015.77.1.8.

Żółkowska, T. (2011). Normalizacja – niedokończona teoria praktyki. Niepełnosprawność, 5, 85–92.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.