Organization of psychological and pedagogical help for a child with a hearing impairment at preschool age, based on the example of “MigaMy” – an integration program with sign language and alternative communication learning
pdf (Język Polski)

Keywords

special educational needs
preschool education
inclusive education
child with hearing impairment
organization of psychological and pedagogical help

How to Cite

DONOCIK, I. Organization of psychological and pedagogical help for a child with a hearing impairment at preschool age, based on the example of “MigaMy” – an integration program with sign language and alternative communication learning. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 16, p. 147–163, 2021. DOI: 10.19265/kp.2021.1.16.312. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/312. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

Special educational needs of a child with a hearing impairment require specialized organization of the activities of educational institution. The article focuses on activities undertaken by the kindergarten in terms of practical organizational guidelines regarding psychological and pedagogical support for a child with hearing impairment. The paper pays special at-tention to planning and implementing of a specialist diagnosis, organizing the activities of the headmaster, a team of teach-ers and specialists, implementing psycho-pedagogical support in the course of pedagogical innovation. Certain conclusions resulting from the psychological and pedagogical support provided, accompanied by research results summarize the study. The article contains practical guidelines for the implementation of psychological and pedagogical help for a child with hearing impairment in the kindergarten.

https://doi.org/10.19265/kp.2021.1.16.312
pdf (Język Polski)

References

Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216–223.

Czajkowska-Kisil, M. (2000). Język migowy jako przedmiot nauczania w szkole. Audiofonologia, 16, 59–67.

Gingras, R.C. (1978). An Introduction. W: R.C. Gingras (red.), Second Language Acquisition and Foreign Language Teaching (s. VII–VIII). Washington: Center for Applied Linguistics.

Irasiak, A. (2017). Kontekst międzykulturowy w nauczanie polskiego języka migowego (PJM) – komunikat z badań. Forum Oświatowe, 30(2), 179–189.

Kaczmarek, L. (1988). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Kamińska, B. i Siebert, B. (2012). Podstawy rozwoju mowy u dzieci. Forum Medycyny Rodzinnej, 6, 236–243.

Klein, W. (2007). Przyswajanie drugiego języka: proces przyswajania języka. W: I. Kurcz (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności (s. 89–142). Gdańsk: GWP.

Kochanek, K., Sobieszczańska-Radoszewska, Ł. i Skarżyński, H. (2000). Zasady i metody diagnozowania narządu słuchu u dzieci. Audiofonologia, 17, 91–103.

Kossakowska, B., Szczepankowski, B. i Wasilewska, T.M. (2001). Język migany. Pierwsze kroki. Podręcznik dla rodziców i nauczycieli. Olsztyn: Infopress.

Krakowiak, K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kurcz, I. (1992). Język a psychologia. Podstawy psycholingwistyki. Warszawa: WSiP.

Kurcz, I. (2005). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kurcz, I. (red.) (2007). Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk: GWP.

Kurcz, I. i Okuniewska, H. (red.) (2011). Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka i neurolingwistyka. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.

Łukaszewicz, A. (2000). Z badań nad zachowaniami komunikacyjnymi małych dzieci głuchych. Audiofonologia, 17, 165–185.

Muzyka-Furtak, E. (red.) (2019). Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Orlansky, M. i Bonvillian, J.D. (1985). Sign Language Acquisition: Language Development in Children of Deaf Parents and Implications for Other Population. Merrill-Palmer Quarterly, 31, 2, 127–143.

Polski Związek Głuchych (2021). „Program nauczania Polskiego Języka Migowego dla rodziców dzieci z uszkodzonym słuchem”, https://inkubatorinnowacji.com/ innowacje/jezyk-migowy-dla-rodzicow/ [dostęp: 3.02.2021].

Special Education Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People (1978). London, http://www.educationengland. org.uk/documents/warnock/warnock1978.html [dostęp: 22.01.2021].

Szczepankowski, B. (1994). Podstawy języka migowego. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: WSiP.

Szczepankowski, B. i Rona, M. (1994). Szkolny słownik języka migowego. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza „Vinea”.

Tomaszewski, P. (2003). Przyswajanie języka migowego przez dziecko głuche rodziców głuchych. Przegląd Psychologiczny, 46, 1, 101–128.

Tomaszewski, P. (2011). Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego. W: I. Kurcz i H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka i neurolingwistyka (s. 184–238). Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.

Tomaszewski, P., Gałkowski, T. i Rosik, P. (2002). Nauczanie polskiego języka migowego jako obcego języka: Czy osoby słyszące mogą przyswoić język wizualny? Czasopismo Psychologiczne, 8, 1, 7–20.

Twardowska, E. (red.) (2008). Stan badań nad polskim językiem migowym. Łódź: Polski Związek Głuchych, https://pzg.lodz.pl/publikacje/Stan_badan_nad_PJM.pdf [dostęp: 4.02.2021].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2020, poz. 1280 z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017, poz. 1578).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2019, poz. 1148).

Piasecka, J. (2020). „MigaMy”. Program integracyjny z nauką języka migowego i komunikacji alternatywnej, materiały wewnętrzne Przedszkola Publicznego w Iskrzyczynie.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.