The current reality of a teacher as a challenge for high-quality education
pdf (Język Polski)

Keywords

teacher
inclusive education
high-quality education
focus interviews

How to Cite

PRYSAK, D. The current reality of a teacher as a challenge for high-quality education. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 18, p. 21–35, 2022. DOI: 10.19265/kp.2022.1.18.345. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/345. Acesso em: 4 dec. 2024.

Abstract

Over the recent years, the topic of high-quality education has increasingly emerged in the social discourse. The term “inclusive education” appears convergingly and is often analyzed by various academic representatives due to the lack of a uniform theoretical and practical concept. The indicated diversity allows for different ways of its understanding, which affects mutual complementation and introduces certain information chaos. It can be argued that inclusive education is one of the elements of change, a project to reform the education system, aiming to build a high-quality school system for all students. One of the main leaders of the aforementioned change is a teacher who, as a human being, functions within the current social reality, and at the same time acts as its co-creator. The aim of this article is to present teachers’ opinions on the current professional situation at the time of introducing inclusive education as part of high-quality education.

https://doi.org/10.19265/kp.2022.1.18.345
pdf (Język Polski)

References

Babbie, E. (2003). Badanie społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Błeszyńska, K. (1992). Determinanty przystosowania ucznia niepełnosprawnego do środowiska szkoły masowej. W: A. Hulek i B. Grochmal-Bach (red.), Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej (s. 77–87). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chrzanowska, I. (2006). Z badań nad efektami włączającego kształcenia uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. W: C. Kosakowski, A. Krause i S. Przybyliński (red.), Dyskursy pedagogiki specjalnej, t. 5: Pomiędzy teorią a praktyką (s. 323–330). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Chrzanowska, I. (2018). Edukacja włączająca – wyzwanie dla kompetencji pedagogów specjalnych. Studia Edukacyjne, 48, 23–32.

Chrzanowska, I. (2019). Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chrzanowska, I. (2019, 20 listopad). Edukacja włączająca w Polsce – geneza, teraźniejszość, perspektywy, https://www.youtube.com/watch?v=6Bn6a-WAubs [dostęp: 20.07.2022].

Cytowska, B. (2016). Przegląd badań empirycznych nad inkluzją w edukacji. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 22(1), 189–213.

Ćwirynkało, K. i Żyta, A. (2015). Przekonania nauczycieli na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Szkoła Specjalna, 4, 245–259. DOI: 10.5604/0137818x.1177729.

Gajdzica, Z. (2020). Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury szkoły inkluzyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gajdzica, Z. (2021). Edukacja włączająca – czas przesilenia nieustannie toczącej się reformy. W: S. Kwiatkowski (red.), Współczesne problemy pedagogiki. W kierunku integracji teorii z praktyką (s. 290–308). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Gregorzewskiej.

Gajdzica, Z., Skotnicka, B., Pawlik, S., Bełza-Gajdzica, M., Trojanowska, M., Prysak, D. i Mrózek S. (2021). Analiza praktyki szkolnej i charakterystyka szkoły efektywnie realizującej edukację włączającą w praktyce – raport z badań. Warszawa: MEiN.

Garlej-Drzewiecka, E. (2004). Pedeutologiczny kontekst myślenia o nauczycielu wiodącym i wspierającym. W: C. Kosakowski i A. Krause (red.), Dyskursy pedagogiki specjalnej, t. 7: Współczesne problemy pedagogiki specjalnej (s. 59–68). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Gaweł-Luty, E. (2001). Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości, s. 23–37, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11285/1/E_Gawel_Luty_Nauczyciel_wobec_wspolczesnej_rzeczywistosci_spolecznej.pdf [dostęp: 28.12.2022].

Gaweł-Luty, E. i Surina, I. (2008). Pedagog przed wyborem własnej drogi. W: T. Zacharuk (red.), Pedagog jednej, czy wielu dróg? (s. 163–167). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Jachimczak, B. (2022). Edukacja włączająca: współpraca nauczycieli i pedagogów to klucz do sukcesu, https://www.youtube.com/watch?v=I8sASNFdZWE [dostęp: 16.07.2022].

Lechta, V. (2010). Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 4: Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji (s. 321–335), tłum. B. Śliwerski. Gdańsk: GWP.

Ministerstwo Edukacji i Nauki (2021). Edukacja dla wszystkich – kompleksowa pomoc dla każdego dziecka, ucznia i jego rodziny, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-dla-wszystkich--kompleksowa-pomoc-dla-kazdego-dziecka-ucznia-i-jego-rodziny [dostęp: 1.12.2022].

Oleńska-Pawlak, T. (1992). Warunki realizacji funkcji opiekuńczej i wychowawczej w szkołach masowych wobec dzieci z zaburzeniami w stanie zdrowia i rozwoju. W: A. Hulek i B. Grochmal-Bach (red.), Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej (s. 46–53). Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Pyżalski, J. i Merecz, D. (2010). Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Pyżalski, J. i Plichta, P. (2007). Kwestionariusz Obciążeń Zawodowych Pedagoga (KOZP). Podręcznik. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Rubacha, K. (2000). Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Speck, O. (2013). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, tłum. A. Grysińska. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej. W: I. Chrzanowska i G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 14–25). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Szumski, G. (2020, 10 listopada). Dzisiaj rozmawiamy o edukacji z prof. Grzegorzem Szumskim z Uniwersytetu Warszawskiego, https://www.youtube.com/watch?v=dePflMTFQUc&t=1018s [dostęp: 2.07.2022].

Tucholska, S. (2003). Wypalenie zawodowe u nauczycieli: psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Wiłkomirska, A. (2005). Ocena kształcenia nauczycieli w Polsce. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Wojciechowski, F. (2007). Niepełnosprawność, rodzina, dorastanie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Zamkowska, A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Radom: Politechnika Radomska – Wydawnictwo.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pedagogical Contexts

Downloads

Download data is not yet available.