Abstract
The article discusses issues related to musical expression and its signifi-cance for the harmonious development of a child. The author of the work pre-sents the most important concepts of expression, and thus the concepts related to musical expression such as activity, creative activity, creativity and expression. Furthermore, she also describes the importance of music and musical activity and expression in the development of a small child.
References
Bandura L., O metodzie Freineta, „Życie Szkoły” 1957, nr 3.
Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
Colonna-Kasjan D., Zastosowanie muzykoterapii w procesie edukacji i wychowania dzieci z zaburzeniami na tle emocjonalnym – na podstawie własnych badań i doświadczeń, „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu” 2000, nr 76.
Hoffman-Lipska E., Wpływ muzyki na rozwój ogólny dzieci, „Wychowanie w Przed-szkolu” 2005, nr 6.
Jankowska L., Nauczanie muzyki w kl. I–III, „Wychowanie Muzyczne w Szkole ” 1987, nr 5.
Jankowska M., Wychowanie do twórczości, [w:] Autorytet prawdy. Wychowanie dzieci i młodzieży, red. M. Ryś, Warszawa 2006.
Kataryńczuk-Mania L., Elementy muzykoterapii w realizacji zajęć umuzykalniających w przedszkolu, „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej we Wrocławiu” 2000, nr 76.
Kisiel M., Pozawerbalna komunikacja w profilaktyce muzycznej, [w:] Homo communicus. Szkice pedagogiczne, red. W. Kojs, Katowice 2000.
Kozielecki J., Czynność myślenia, [w:] Psychologia, red. T. Tomaszewski, Warszawa 1976.
Kujawiński J., Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. Zarys metodyki, Warszawa 1990.
Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka,Warsza-wa 1991.
Pielasińska W., Ekspresja jako wartość w sztuce i w życiu młodzieży,[w:] Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka, red. M. Tyszkowa, B. Żurakowski, Warszawa–Poznań 1984
Popek R., Zachowanie ekspresyjne dzieci jako naturalny przejaw aktywności twórczej, [w:] Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, red. S. Popek, Warszawa 1988.
Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie, Warszawa 1979.
Popek S., Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, Warszawa 1988.
Read H., Wychowanie przez sztukę, przeł. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław 1976.
Sękowski A., Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań, Warszawa 2004.
Strzałecki W., Wybrane zagadnienia psychologii twórczości, Warszawa 1969.
Szacho-Głuchowicz J., Znaczenie zajęć muzycznych dla rozwoju dziecka w szkole, Byd-goszcz 2014, s. 4, http://www.zs14.bydgoszcz.pl/ [dostęp: 04.2015].
Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa 1975.
Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, Warszawa 1977.
Wojnar I., Sztuka jako „podręcznik życia”, Warszawa 1984.
Zimbardo P.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, przeł. J. Radzicki, Warszawa 1994.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.