The Role of Personal Values in Shaping of the Sung Voice
PDF (Język Polski)

Keywords

expression
creativity
music
musical expression
child’s development

How to Cite

UCHYŁA-ZROSKI, J. . The Role of Personal Values in Shaping of the Sung Voice . Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 5, 2015. DOI: 10.19265/kp.2015.2.5.92. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/92. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The author of the following study considers the issue of values and valuation on the basis of the selected theories related to artistic education. In her theoretical and investigative disquisitions she focuses on showing the role of personal values in the psychological, emotional and characterological context. Moreover, the author also discusses the categorical nature of personal values, their most important features and importance for musical development. The final part of the text is a presentation of the author’s own research findings on children’s voices and the study on preferred personal values of students majoring at music education.

https://doi.org/10.19265/kp.2015.2.5.92
PDF (Język Polski)

References

Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t.1: Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, Kielce 2003.

Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.

Gołaszewska M., Istota i istnienie wartości. Studium o wartościach estetycznych na tle sytuacji aksjologicznej, Warszawa 1990.

Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996.

Ingarden R., O wartościach artystycznych i estetycznych, [w:] M. Gołaszewska, Istota i istnienie wartości. Studium o wartościach estetycznych na tle sytuacji aksjologicznej, Warszawa 1990.

Kocowski T., Szkice z teorii twórczości i motywacji, Kraków 1991.

Nowak M., Pedagogika personalistyczna, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2005.

Obešlová M., Význam hlasové výchovy při nápravé mluvniho hlasu, Hradec Králové 2014.

Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1981.

Program nauczania muzyki dla klas I–III szkoły podstawowej, Warszawa 2014.

Pytlak A., Podstawy wychowania muzycznego, Warszawa 1977.

Uchyła-Zroski J., Stymulacja i akceleracja wokalnych możliwości dzieci klas młodszych w procesie dydaktycznym szkoły (organizacja, przebieg i wyniki naturalnego ekspery­mentu pedagogicznego), [w:] Zagadnienia pedagogiki muzycznej, red. H. Danel-Bo-brzyk, Katowice 1993.

Uchyła-Zroski J., Śpiew jako wartość osobowa dziecka – stałość i zmienność myśli nauko­wej przełomu XX/XXI wieku, Katowice 2015.

Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, red. M. Manturzewska, H. Kotarska, War-szawa 1990.

Żuchelkowska K., Wartości dzieci kończących edukację przedszkolną, Bydgoszcz 2012.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.