Abstrakt
W swoim artykule podejmuję problematykę gotowości dzieci w wieku przedszkolnym do pomyślnego rozpoczęcia obowiązkowej nauki szkol-nej. We wstępnej części krótko charakteryzuję pojęcia dojrzałości szkolnej i go-towości szkolnej dzieci w wieku przedszkolnym, zwracam również uwagę na kwestię odroczenia obowiązku szkolnego u dzieci, które zgodnie z przepisami prawnymi obowiązującymi w Czechach powinny rozpocząć naukę w szkole pod-stawowej. W dalszej części, w oparciu o analizę danych statystycznych czeskiego Ministerstwa Szkolnictwa, Młodzieży i Wychowania Fizycznego oraz Czeskiej Szkolnej Inspekcji, przedstawiam zwięzły przegląd liczby wniosków o odrocze-nie obowiązku szkolnego w Czechach w ciągu ostatnich sześciu lat, w tym także przegląd najczęstszych przyczyn odroczenia obowiązku szkolnego.
Bibliografia
Helus Z., Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče (The Child from the Developmental Perspective: Turning to the Child as a Challenge and a Task for Teachers and Parents),Prague 2009.
Kasáčová B., Cabanová M., Pedagogická diagnostika. Teória a metódy diagnostikovania v elementárnej dukácii (Educational Diagnostics. The Theory and Methods of Diagnos-tics in Elementary Education), Zvolen 2011.
Kutálková D., Jak připravit dítě do 1. třídy (How to Prepare Your Child for the 1st Grade),Prague 2010.
Plevová I., Kapitoly z vývojové psychologie (Chapters in Developmental Psychology), Olo-mouc 2006.
Říčan P., Krejčířová D., Dětská klinická psychologie (Child Clinical Psychology), Prague 2009.
Svoboda M., Krejčířová D., Vágnerová M., Psychodiagnostika dětí a dospívajících (Psy-chodiagnostics of Children and Adolescents), Prague 2001.
Vágnerová M., Psychologie školního dítěte (Psychology of the School Child), Prague 1997.
Vágnerová M., Vývojová psychologie: dětství, dospělost a stáří (Developmental Psychology: Childhood, Adulthood, Old Age), Prague 2000.
Vašutová M., Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání (The Educational and Psychological Problems of Childhood and Adolescence), Ostrava 2005.
Zelinková O., Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program (Educational Diagnostics and the Individual Educational Plan), Prague 2001.
Žáčková H., Jucovičová D., Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole (Children with School Attendance Postponement and Their Successful Start at School), Prague 2008.
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA