Abstrakt
Zespół Downa jest najczęściej spotykaną i najlepiej poznaną cho-robą uwarunkowaną występowaniem dodatkowego chromosomu autosomalnego u ludzi. Rozwojowi dziecka z zespołem Downa towarzyszą często problemy z pra-widłową mową. Ponieważ zaburzony rozwój mowy ma duży wpływ na ogólny rozwój dziecka, a ponadto zaburza jego stosunki z otoczeniem, w omawianym przypadku konieczne było zorganizowanie programu indywidualnych oddzia-ływań stymulujących rozwój mowy i funkcji prospołecznych dziecka. Badane dziecko zostało objęte indywidualnym programem terapeutycznym. Dziecko pozostawione samo sobie nie poradzi sobie z nawarstwiającymi się problemami wynikającymi ze schorzenia oraz opóźnionym rozwojem.
Bibliografia
Ciupińska B., Uczeń niepełnosprawny. Przegląd form pomocy i wsparcia w systemie oświa-ty,[w:] Potrzeby i prawa dziecka. Aspekty prawne i społeczne, red. A. Fidelus, J. Szym-borski, Warszawa 2010.
Cunningham C., Dzieciz zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, przeł. M. Pawlak--Rogala, Warszawa 1994.
Hamerlińska A., O osobowości logopedy, „Edukacja Zdrowotna” 2008, nr 2.
Matuszek D., Sadowska L., Budowa somatyczna dzieci z zespołem Downa, [w:] Współ-czesna diagnostyka i rehabilitacja dziecka z zespołemDowna.XIX Ogólnokrajowy Dzień Rehabilitacji Dziecka, Wrocław, 1995. Materiały z konferencji we Wrocławiu, 10.06.1995, red. J. Patkiewicz, Wrocław 1996.
Michalak-Widera I., Mowa osób z zespołem Downa a zjawisko sygmatyzmu międzyzębo-wego, [w:] Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, red. M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek, Kraków 2012.
Minczakiewicz E., Gdy u dziecka rozpoznano zespół Downa. Poradnik dla rodziców i wy-chowawców, Kraków 1994.
Minczakiewicz E., Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa. Poradnik dla rodzi-ców i wychowawców, Kraków 2001.
Pueschel S.M., Ku lepszej przyszłości. Zespół Downa. Przewodnik dla rodziców i opieku-nów, przeł. A. Dembińska, Zakrzewo 2009.
Radomski S., Zespół Downa – historia zespołu Downa, http://www.szansa.katowice.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=2&limitstart=7 [dostęp: 18.11.2014].
Romanowska A., Kruszewska K., Profilaktyka logopedyczna, „Wychowanie w Przed-szkolu” 2013, nr 4.
Rożnowska K., Dziecko z zespołem Downa. Jaka to musi być miłość, Warszawa 2007.
Sadowska L., Mysłek-Prucnal M., Gruna-Ożarowska A., Medyczne podstawy zaburzeń struktury i funkcji u dzieci z zespołem Downa, [w:] Wspomaganie rozwoju dzieci z ze-społem Downa – teoria i praktyka, red. B. Kaczmarek, Kraków 2008.
Stratford B., Zespół Downa. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, przeł. E. Zdzienicka, B. Mroziak, Warszawa 1993.
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA