Stimulating the development of speech in children of preschool age with Down syndrome
PDF (Język Polski)

Keywords

dyslalia
preschool child
speech development impairment
Down syndrome

How to Cite

SIKORSKA, D. . Stimulating the development of speech in children of preschool age with Down syndrome. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 7, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.2.7.121. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/121. Acesso em: 24 nov. 2024.

Abstract

Down syndrome is the most frequent and the best-known disease conditioned by the occurrence of an additional autosomal chromosome in hu-mans. The development of a child with Down syndrome is often accompanied by problems with correct speech. Since the impaired development of speech has a large impact upon the general development of the child, and it also affects their relations with the environment, it was necessary to design a programme of individual stimulation of the speech development and pro-social functions of the child. The examined child was included in an individual treatment programme. The child left on its own will not handle the accumulating difficulties that arise from the syndrome nor will it handle the impaired development.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.121
PDF (Język Polski)

References

Ciupińska B., Uczeń niepełnosprawny. Przegląd form pomocy i wsparcia w systemie oświa-ty,[w:] Potrzeby i prawa dziecka. Aspekty prawne i społeczne, red. A. Fidelus, J. Szym-borski, Warszawa 2010.

Cunningham C., Dzieciz zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, przeł. M. Pawlak--Rogala, Warszawa 1994.

Hamerlińska A., O osobowości logopedy, „Edukacja Zdrowotna” 2008, nr 2.

Matuszek D., Sadowska L., Budowa somatyczna dzieci z zespołem Downa, [w:] Współ-czesna diagnostyka i rehabilitacja dziecka z zespołemDowna.XIX Ogólnokrajowy Dzień Rehabilitacji Dziecka, Wrocław, 1995. Materiały z konferencji we Wrocławiu, 10.06.1995, red. J. Patkiewicz, Wrocław 1996.

Michalak-Widera I., Mowa osób z zespołem Downa a zjawisko sygmatyzmu międzyzębo-wego, [w:] Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, red. M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek, Kraków 2012.

Minczakiewicz E., Gdy u dziecka rozpoznano zespół Downa. Poradnik dla rodziców i wy-chowawców, Kraków 1994.

Minczakiewicz E., Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa. Poradnik dla rodzi-ców i wychowawców, Kraków 2001.

Pueschel S.M., Ku lepszej przyszłości. Zespół Downa. Przewodnik dla rodziców i opieku-nów, przeł. A. Dembińska, Zakrzewo 2009.

Radomski S., Zespół Downa – historia zespołu Downa, http://www.szansa.katowice.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=2&limitstart=7 [dostęp: 18.11.2014].

Romanowska A., Kruszewska K., Profilaktyka logopedyczna, „Wychowanie w Przed-szkolu” 2013, nr 4.

Rożnowska K., Dziecko z zespołem Downa. Jaka to musi być miłość, Warszawa 2007.

Sadowska L., Mysłek-Prucnal M., Gruna-Ożarowska A., Medyczne podstawy zaburzeń struktury i funkcji u dzieci z zespołem Downa, [w:] Wspomaganie rozwoju dzieci z ze-społem Downa – teoria i praktyka, red. B. Kaczmarek, Kraków 2008.

Stratford B., Zespół Downa. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, przeł. E. Zdzienicka, B. Mroziak, Warszawa 1993.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.