Starożytna i nowoczesna cywilizacja jako wybrany kontekst rozwoju nauczyciela
PDF (English)

Pliki dodatkowe

PDF

Słowa kluczowe

nauczyciel
cywilizacja
starożytność
współczesność
kontekst
rozwój
myślenie pedagogiczne

Jak cytować

KABAT, M. Starożytna i nowoczesna cywilizacja jako wybrany kontekst rozwoju nauczyciela . Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.01833. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/128. Acesso em: 19 kwi. 2024.

Abstrakt

Artykuł nawiązuje do początków tworzenia nauczycielskiej profesji, jej konstytuowania się i rozwoju w danych warunkach i ich kontekstach. Zwró-cono w nim uwagę na źródła powstania najstarszego zawodu, przyczyniającego się do rozkwitu starożytnej cywilizacji. Zainteresowanie współczesnych swymi korzeniami łączy się z odnalezieniem wskazówek przeciwdziałających rutynie i monotonii codziennych nauczycielskich czynności. Być może dawne maksy-my pozwolą zrozumieć zewnętrzne transformacje, ich kontekst oraz umożliwią wkroczenie nauczającemu na ścieżkę zmian swej mentalności i obranego stylu pracy. Przeprowadzone teoretyczne dywagacje oddają istotę poruszanych obecnie wybranych problemów nauczycielskiego zawodu, wynikającego z modelu i kon-cepcji pedagogicznego myślenia, oddziałującego na proces kształcenia młodych i ich przygotowanie do projektowania i budowania swojej cywilizacji.

https://doi.org/10.19265/KP.2017.01833
PDF (English)

Bibliografia

Banach, C. (2005). Skarb ukryty w edukacji. Strategia rozwoju edukacji w Polsce do roku 2020, http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=article-&op=view&path%5B%5D=706 [accessed: 28.02.2014].

Bauman, Z. (1998). Prawodawcy i tłumacze. In: R. Nycz (ed.), Postmodernizm. Antolo­gia przekładów. Warszawa: Baran i Suszczyński.

Brezinka, W. (2007). Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki. Kraków: WAM.Csikszentmihalyi, M. (1998). Urok codzienności. Warszawa: WAB.

, A. (1961). Metoda pozytywna w szesnastu wykładach. Warszawa: PWN.

Delors, J. (1998) (ed.). Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Wydawnictwo UNESCO.

Denek, K. (1999). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Drozdowicz, Z. (2007). O racjonalności życia społecznego. Wykłady. Poznań: Wydaw-nictwo Naukowe UAM.

Encyklopedia PWN (2007), Warszawa: PWN.

Golka, M. (2004) (ed.). Cywilizacja konsumpcyjna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz T. (2003). Edukacja prozdrowotna. Warszawa: SGGW.

Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: WAiP.Hirszowicz, M. (1998). Spory o przyszłość. Warszawa: IFiS PAN.

Humięcka-Jakubowska, J. (2014). Intuicja czy scjentyzm: Stockhausen – Ligeti – Nono – Berio – Xenakis – Grisey. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.

Jaczynowska, M., Musiał, D., Stępień, M. (1999). Historia starożytności. Warszawa: Trio.

Kabat, M. (2013). Kreatywność w edukacji nauczyciela. Poznań: Wydawnictwo Nauko-we UAM.

Konarzewski, K. (1995). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Kot, S. (1995). Historia wychowania. Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII wieku. Vol. 1. Warszawa: Żak. Kotarbiński, T. (1932). Program Bacona. Lwów: Polskie Towarzystwo Filozoficzne.Koźmiński, G.J., Kitowska, D.K. (2000). Nauczyciel – wychowawcą. Złotów: Pracow-nia Wydawniczo-Edukacyjna KK.

,Krasuski J. (1985). Historia wychowania. Warszawa: WSiP.

Kurdybacha, Ł. (1967). Historia wychowania. Vol. 1. Warszawa: PWN.

Kuźma, J. (2000). Nauczyciele przyszłej szkoły. Kraków: AP.

Kwaśnica, R. (1998). Wprowadzenie do myślenia. O wspomaganiu nauczycieli w roz-woju. In: Informator Studium Pedagogicznego UJ na rok akademicki 1998/99.

Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią i autonomią. Gdańsk: GWP.

Kwintylian, M.F. (2002). Kształcenie mówcy. Warszawa: Żak.

Łobocki, M. (2003). ABC wychowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Melosik, Z. (1988). Człowiek, adaptacja i przyszłość w koncepcji edukacji A. Tofflera. Kwartalnik Pedagogiczny, 2.

Milerski, B., Śliwerski,B. (2000) (eds.). Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Żak.

Mill, J.S. (2006). Utylitaryzm. O wolności. Warszawa: PWN.

Mojsiewicz, Cz. (1992). Wstęp. In: Cz. Mojsiewicz (ed.), Edukacja polityczna w nowej Europie. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Muszkieta, R. (2001). Nauczyciel w reformującej się szkole. Poznań: Arka.

Nalaskowski, A. (1999). Edukacja, która nie chce przeminąć. Kraków: Impuls.

Nawrocki, A., Mytych-Forajter, B. (2006). Wykłady Lozańskie Adama Mickiewicza. Ka-towice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Nęcka, E. (2012). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Okoń, W. (1996). O zawodzie i braku wyobraźni. Głos Nauczycielski, 3.

Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak. Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Żak.

Okoń, W. (2005). Independence in school education and scientific work. New Edu­cation Reviev, 2.

Olbrycht, K. (1994) (ed.). Edukacja aksjologiczna. Wymiary – kierunki – uwarunkowa­nia. Vol. 1. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Piskorska, G. Nauczyciel na przestrzeni dziejów, http://www.pcdzn.edu.pl/publikacje/Historia/nauczyciel.pdf [accessed: 28.02.2014].

Plewka, Cz. (2015). Nauczyciel na drodze do profesjonalizmu. In: I. Adamek, U. Szu-ścik (eds.), Kreatywność w edukacji szkolnej. Kraków: Libron.

Popper, K.J. (2002). Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Aletheia.

Półturzycki, J. (2014). Niepokój o dydaktykę. Warszawa–Radom: Wydawnictwo Nauko-we Instytutu Technologii Eksploatacji–Państwowy Instytut Badawczy.

Siemak-Tylikowska, A. (2004). O duszy nauczycielstwa polskiego – z perspektywy po-czątku XXI wieku. Kwartalnik Pedagogiczny, 3.

Smołalski, A. (2009). Paradygmaty i historiozofia pedagogiki. Wrocław: Mar Mar.

Suchodolski, B. (1967). Świat człowieka a wychowanie. Warszawa: PWN.

Szadzińska, E. (2013). Dydaktyczne „tropy” zrównoważonego rozwoju w edukacji. Kra-ków: Impuls.

Szmidt, K.J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i tre­nerów grupowych.Gliwice: Sensus.

Szuman, S. (1969). O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa: WSiP.

Śnieżyński, M. (1995). Nauczanie wychowujące. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Taraszkiewicz, M. (1998). Nowa szkoła. Wspieranie kariery ucznia. Warszawa: CODN.

Toffler, A. (1974). Szok przyszłości. Warszawa: PIW.

Toffler, A. (1985). Trzecia fala. Warszawa: PIW.

www.notatek.pl/wychowanie-w-starozytnym-rzymie-pedagogika [accessed: 28.02.2014].

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.