Ancient and modern civilization as the chosen context for teacher development
PDF

Supplementary Files

PDF (Język Polski)

Keywords

teacher
civilization
antiquity
, modernity
context
development
pedagogical thinking

How to Cite

KABAT, M. Ancient and modern civilization as the chosen context for teacher development. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.01833. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/128. Acesso em: 23 nov. 2024.

Abstract

The article refers to the beginnings of the creation of the teaching profession, formation and development thereof in the given conditions and their contexts. Attention has been paid to the sources of the emergence of the oldest profession, contributing to the prosperity of the ancient civilisation. The interest of the contemporaries in their roots is connected with finding guidelines coun-teracting the routine and monotony of the every-day teaching actions. Maybe the old maxims will allow the teacher to understand the external transformations, their context and step on the path of changing his/her mentality and the once-chosen working style. The theoretical divagations conducted here reflect the es-sence of the currently raised problems of the teaching profession resulting from the model and conception of pedagogical thinking, influencing the process of educating the youth and their preparation to design and build their civilisation.

https://doi.org/10.19265/KP.2017.01833
PDF

References

Banach, C. (2005). Skarb ukryty w edukacji. Strategia rozwoju edukacji w Polsce do roku 2020, http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=article-&op=view&path%5B%5D=706 [accessed: 28.02.2014].

Bauman, Z. (1998). Prawodawcy i tłumacze. In: R. Nycz (ed.), Postmodernizm. Antolo­gia przekładów. Warszawa: Baran i Suszczyński.

Brezinka, W. (2007). Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki. Kraków: WAM.Csikszentmihalyi, M. (1998). Urok codzienności. Warszawa: WAB.

, A. (1961). Metoda pozytywna w szesnastu wykładach. Warszawa: PWN.

Delors, J. (1998) (ed.). Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Wydawnictwo UNESCO.

Denek, K. (1999). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Drozdowicz, Z. (2007). O racjonalności życia społecznego. Wykłady. Poznań: Wydaw-nictwo Naukowe UAM.

Encyklopedia PWN (2007), Warszawa: PWN.

Golka, M. (2004) (ed.). Cywilizacja konsumpcyjna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz T. (2003). Edukacja prozdrowotna. Warszawa: SGGW.

Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: WAiP.Hirszowicz, M. (1998). Spory o przyszłość. Warszawa: IFiS PAN.

Humięcka-Jakubowska, J. (2014). Intuicja czy scjentyzm: Stockhausen – Ligeti – Nono – Berio – Xenakis – Grisey. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.

Jaczynowska, M., Musiał, D., Stępień, M. (1999). Historia starożytności. Warszawa: Trio.

Kabat, M. (2013). Kreatywność w edukacji nauczyciela. Poznań: Wydawnictwo Nauko-we UAM.

Konarzewski, K. (1995). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Kot, S. (1995). Historia wychowania. Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII wieku. Vol. 1. Warszawa: Żak. Kotarbiński, T. (1932). Program Bacona. Lwów: Polskie Towarzystwo Filozoficzne.Koźmiński, G.J., Kitowska, D.K. (2000). Nauczyciel – wychowawcą. Złotów: Pracow-nia Wydawniczo-Edukacyjna KK.

,Krasuski J. (1985). Historia wychowania. Warszawa: WSiP.

Kurdybacha, Ł. (1967). Historia wychowania. Vol. 1. Warszawa: PWN.

Kuźma, J. (2000). Nauczyciele przyszłej szkoły. Kraków: AP.

Kwaśnica, R. (1998). Wprowadzenie do myślenia. O wspomaganiu nauczycieli w roz-woju. In: Informator Studium Pedagogicznego UJ na rok akademicki 1998/99.

Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią i autonomią. Gdańsk: GWP.

Kwintylian, M.F. (2002). Kształcenie mówcy. Warszawa: Żak.

Łobocki, M. (2003). ABC wychowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Melosik, Z. (1988). Człowiek, adaptacja i przyszłość w koncepcji edukacji A. Tofflera. Kwartalnik Pedagogiczny, 2.

Milerski, B., Śliwerski,B. (2000) (eds.). Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Żak.

Mill, J.S. (2006). Utylitaryzm. O wolności. Warszawa: PWN.

Mojsiewicz, Cz. (1992). Wstęp. In: Cz. Mojsiewicz (ed.), Edukacja polityczna w nowej Europie. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Muszkieta, R. (2001). Nauczyciel w reformującej się szkole. Poznań: Arka.

Nalaskowski, A. (1999). Edukacja, która nie chce przeminąć. Kraków: Impuls.

Nawrocki, A., Mytych-Forajter, B. (2006). Wykłady Lozańskie Adama Mickiewicza. Ka-towice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Nęcka, E. (2012). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Okoń, W. (1996). O zawodzie i braku wyobraźni. Głos Nauczycielski, 3.

Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak. Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Żak.

Okoń, W. (2005). Independence in school education and scientific work. New Edu­cation Reviev, 2.

Olbrycht, K. (1994) (ed.). Edukacja aksjologiczna. Wymiary – kierunki – uwarunkowa­nia. Vol. 1. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Piskorska, G. Nauczyciel na przestrzeni dziejów, http://www.pcdzn.edu.pl/publikacje/Historia/nauczyciel.pdf [accessed: 28.02.2014].

Plewka, Cz. (2015). Nauczyciel na drodze do profesjonalizmu. In: I. Adamek, U. Szu-ścik (eds.), Kreatywność w edukacji szkolnej. Kraków: Libron.

Popper, K.J. (2002). Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Aletheia.

Półturzycki, J. (2014). Niepokój o dydaktykę. Warszawa–Radom: Wydawnictwo Nauko-we Instytutu Technologii Eksploatacji–Państwowy Instytut Badawczy.

Siemak-Tylikowska, A. (2004). O duszy nauczycielstwa polskiego – z perspektywy po-czątku XXI wieku. Kwartalnik Pedagogiczny, 3.

Smołalski, A. (2009). Paradygmaty i historiozofia pedagogiki. Wrocław: Mar Mar.

Suchodolski, B. (1967). Świat człowieka a wychowanie. Warszawa: PWN.

Szadzińska, E. (2013). Dydaktyczne „tropy” zrównoważonego rozwoju w edukacji. Kra-ków: Impuls.

Szmidt, K.J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i tre­nerów grupowych.Gliwice: Sensus.

Szuman, S. (1969). O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa: WSiP.

Śnieżyński, M. (1995). Nauczanie wychowujące. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.

Taraszkiewicz, M. (1998). Nowa szkoła. Wspieranie kariery ucznia. Warszawa: CODN.

Toffler, A. (1974). Szok przyszłości. Warszawa: PIW.

Toffler, A. (1985). Trzecia fala. Warszawa: PIW.

www.notatek.pl/wychowanie-w-starozytnym-rzymie-pedagogika [accessed: 28.02.2014].

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.