Muzyka jako komunikat
PDF

Słowa kluczowe

język muzyki
środki wyrazu muzycznego
komunikat muzyczny
formy komunikatu muzycznego

Jak cytować

BURCZYK, I. Muzyka jako komunikat. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.01877. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/130. Acesso em: 20 kwi. 2024.

Abstrakt

rtykuł podejmuje problematykę muzyki jako komunikatu niewer-balnego w procesie przekazywania wyrazu emocjonalnego i semantycznego. Autor-ka, wychodząc od zagadnień związanych z językiem muzyki, dokonuje przeglądu wybranych środków wyrazu muzycznego, którymi posługiwali się kompozytorzy na przestrzeni wieków. Zwraca uwagę na liczne podobieństwa na płaszczyźnie komunikacji obserwowalne w języku muzyki i języku werbalnym. Kilka refleksji poświęca obecności muzyki jako formy komunikatu w filmie, teatrze i reklamie.

https://doi.org/10.19265/KP.2017.01877
PDF

Bibliografia

Gwizdalanka, D. (2005). Historia muzyki.Cz. 1. Kraków: PWM.

Gwizdalanka, D. (2009). Historia muzyki.Cz. 3. Kraków: PWM.

Jabłońska, B. (2014). Muzyka, edukacja, społeczeństwo – w stronę jakiego uczestnic-twa w kulturze muzycznej. Kultura i Edukacja, 3(103).

Jankowska, K. (2006). W stronę komunikacji muzycznej. Rola wychowania muzycz-nego we wspieraniu kompetencji socjalnych ucznia. W: W.J. Maliszewski(red.), Komunikowanie społeczne w edukacji. Dyskurs nad rolą komunikowania. Toruń: Wy-dawnictwo Adam Marszałek.

Jarociński, S. (1972). Debussy. Kronika życia, dzieła, epoki. Kraków: PWM.

Jordan-Szymańska, A. (1990). Percepcja muzyki. W: M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: WSiP.

Kisiel, M. (2015). Język muzyki i mowa muzyczna w dialogu dziecka z dorosłym w eduka­cji elementarnej. Katowice: Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka.

Klimas-Kuchtowa, E. (2004). Uczenie się języka – uczenie się muzyki. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 3.

Kowalska, M. (2001). ABC historii muzyki. Kraków: Musica Iagellonica.

Kurek, J., Maliszewski, K. (2013). Muzyka i wartości. Śląsk, 12(217).

Ławrowska, R. (2013). Kształtowanie umiejętności niewerbalnego komunikowania się uczniów podczas zajęć muzycznych. Wychowanie Muzyczne, 2.Michels, U. (2003). Atlas muzyki. T. 2, przeł. P. Maculewicz, Warszawa: Prószyński i S-ka.

Mika, B. (2007). Muzyka jako znak (w kontekście analizy paradygmatycznej). Lublin: Polihymnia.

Mirka, D. (2000). Co każdy kompozytor wiedzieć powinien. Ruch Muzyczny, 14.

Popowski, R. (2016). O ciszy, dźwiękowości naszego świata, języku, muzyce i potrzebie ich rozróżniania w edukacji muzycznej. Wychowanie Muzyczne, 1.

Shuter-Dyson, R., Gabriel C. (1986). Psychologia uzdolnienia muzycznego, przeł. E. Głowacka, K. Miklaszewski, Warszawa: WSiP.

Sloboda, J.A. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa: Aka-demia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Wysocka, M. (2007). Percepcja struktur prozodycznych i muzycznych w aspekcie roz-wojowym. W: T. Woźniak, A. Domagała (red.), Język. Interakcja zaburzenia mowy. T. 2. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.