Music as a Message
PDF (Język Polski)

Keywords

language of music
means of musical expression
message
forms of the musical message

How to Cite

BURCZYK, I. Music as a Message. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.01877. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/130. Acesso em: 24 nov. 2024.

Abstract

The following article focuses on the issue of music as a non-verbal message in the process of transferring emotional and semantic expression. The author, starting from the issues related to the language of music, reviews the se-lected means of musical expression that have been used by composers over the centuries. Furthermore, she also draws attention to the numerous similarities occurring in the space of communication observed in the language of music and the verbal language. Some reflections presented within the paper are also devoted to the presence of music as a form of message in film, theater and advertisements.

https://doi.org/10.19265/KP.2017.01877
PDF (Język Polski)

References

Gwizdalanka, D. (2005). Historia muzyki.Cz. 1. Kraków: PWM.

Gwizdalanka, D. (2009). Historia muzyki.Cz. 3. Kraków: PWM.

Jabłońska, B. (2014). Muzyka, edukacja, społeczeństwo – w stronę jakiego uczestnic-twa w kulturze muzycznej. Kultura i Edukacja, 3(103).

Jankowska, K. (2006). W stronę komunikacji muzycznej. Rola wychowania muzycz-nego we wspieraniu kompetencji socjalnych ucznia. W: W.J. Maliszewski(red.), Komunikowanie społeczne w edukacji. Dyskurs nad rolą komunikowania. Toruń: Wy-dawnictwo Adam Marszałek.

Jarociński, S. (1972). Debussy. Kronika życia, dzieła, epoki. Kraków: PWM.

Jordan-Szymańska, A. (1990). Percepcja muzyki. W: M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: WSiP.

Kisiel, M. (2015). Język muzyki i mowa muzyczna w dialogu dziecka z dorosłym w eduka­cji elementarnej. Katowice: Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka.

Klimas-Kuchtowa, E. (2004). Uczenie się języka – uczenie się muzyki. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 3.

Kowalska, M. (2001). ABC historii muzyki. Kraków: Musica Iagellonica.

Kurek, J., Maliszewski, K. (2013). Muzyka i wartości. Śląsk, 12(217).

Ławrowska, R. (2013). Kształtowanie umiejętności niewerbalnego komunikowania się uczniów podczas zajęć muzycznych. Wychowanie Muzyczne, 2.Michels, U. (2003). Atlas muzyki. T. 2, przeł. P. Maculewicz, Warszawa: Prószyński i S-ka.

Mika, B. (2007). Muzyka jako znak (w kontekście analizy paradygmatycznej). Lublin: Polihymnia.

Mirka, D. (2000). Co każdy kompozytor wiedzieć powinien. Ruch Muzyczny, 14.

Popowski, R. (2016). O ciszy, dźwiękowości naszego świata, języku, muzyce i potrzebie ich rozróżniania w edukacji muzycznej. Wychowanie Muzyczne, 1.

Shuter-Dyson, R., Gabriel C. (1986). Psychologia uzdolnienia muzycznego, przeł. E. Głowacka, K. Miklaszewski, Warszawa: WSiP.

Sloboda, J.A. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa: Aka-demia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Wysocka, M. (2007). Percepcja struktur prozodycznych i muzycznych w aspekcie roz-wojowym. W: T. Woźniak, A. Domagała (red.), Język. Interakcja zaburzenia mowy. T. 2. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.