Modele komunikacji nauczyciela i uczniów w procesie edukacyjnym (na przykładzie edukacji wczesnoszkolnej)
PDF

Słowa kluczowe

edukacja wczesnoszkolna
modele komunikacji
spontaniczne pytania i stwierdzenia uczniów

Jak cytować

OELSZLAEGER-KOSTUREK, B. Modele komunikacji nauczyciela i uczniów w procesie edukacyjnym (na przykładzie edukacji wczesnoszkolnej). Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.018135. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/135. Acesso em: 24 kwi. 2024.

Abstrakt

W tekście scharakteryzowano wypowiedzenia pytajne i stwierdza-jące na tle wybranej literatury przedmiotu. Zwrócono uwagę na wartość spon-tanicznych wypowiedzi uczniów, a szczególnie ich pytań i stwierdzeń w procesie edukacyjnym. Ukazano wybrane przykłady aktów komunikacyjnych wpisują-cych się w zaproponowany model komunikacji, inicjowany spontanicznymi pytaniami lub stwierdzeniami uczniów. Ukazano możliwe sposoby ich interpre-tacji przez nauczyciela. Wskazano na potrzebę dalszych poszukiwań w zakresie interpretacji wypowiedzeń uczniów i możliwości zastosowania ich w praktyce edukacyjnej.

https://doi.org/10.19265/KP.2017.018135
PDF

Bibliografia

Ajdukiewicz, K. (2006a). Język i znaczenie. W: K. Ajdukiewicz, Język i poznanie. T. 1. Wy­bór pism z lat 1920–1939. Warszawa: PWN.

Ajdukiewicz, K. (2006b). Zdania pytajne. W: K. Ajdukiewicz, Język i poznanie. T. 1. Wybór pism z lat 1920–1939. Warszawa: PWN.

Barnes, D. (1988). Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. War-szawa: PWN.

Biłos, E. (1992). Wypowiedzenia pytajne w nauczaniu języka polskiego. Częstochowa: Wydawnictwo WSP.

Danielewiczowa, M. (2004). Krzyżowanie się punktów widzenia jako kategoria or-ganizująca znaczenie leksykalne (na przykładzie czasowników epistemicznych). W: J. Bartmiński, S. Niebrzydowska-Bartmińska, R. Nycz (red.), Punkt widzenia w języku i w kulturze. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Day, Ch. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psy-chologiczne.

Dąbrowska, M. (1992). Dzieci jako uczniowie i dzieci jako nauczyciele. Układy inter-akcyjne nauczyciel – uczeń w procesie wykonywania zadania. W: B. Bokus, M. Ha-man (red.), Z badań nad kompetencją komunikacyjną dzieci. Warszawa: Energeia.

Dąbrówka, A., Geller, E., Turczyn, R. (1997). Słownik synonimów. Warszawa: MCR.

Grzegorczykowa, R. (2004). Punkt widzenia nadawcy w znaczeniach leksemów. W: J. Bartmiński, S. Niebrzydowska-Bartmińska, R. Nycz (red.), Punkt widzenia w języku i w kulturze. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Grzeszkiewicz, B. (2006). Wstęp. W: B. Grzeszkiewicz (red.), Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej. Szczecin: Print Group Daniel Krzanowski.

Ingarden, R. (1972a). O języku i jego roli w nauce. W: R. Ingarden, Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki. Warszawa: PWN.

Ingarden, R. (1972b). O sądzie kategorycznym i jego roli w poznaniu. W: R. Ingarden, Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki. Warszawa: PWN.

Kasáčová, B. (2005). Reflexívna výučba a reflexia v učiteľskej príprave. Banská Bystrica: PF UMB.

Kochanowska, E. (2015). Szkoła jako przestrzeń dialogu w relacjach nauczyciel – uczeń. Konteksty Pedagogiczne, 1(4).

Kojs, W. (1994). Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice: Wydawnictwo Uni-wersytetu Śląskiego.

Ligęza, M. (1992). Rola pytań dzieci 3–6-letnich w inicjowaniu i podtrzymywaniu rozmowy z dorosłym. W: B. Bokus, M. Haman (red.), Z badań nad kompetencją komunikacyjną dzieci. Warszawa: Energeia.

Maciąg, J. (2001). Komunikacja interpersonalna w relacji nauczyciel – uczeń. W: W. Kojs, Ł. Dawid (red.), Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki, tendencje, problemy. Ka-towice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Morreale, S.P., Spietzberg, B.H., Barge, J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Mo­tywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN.

Muszyński, Z. (2004). Punkt widzenia a relatywizm. W: J. Bartmiński, S. Niebrzy-dowska-Bartmińska, R. Nycz (red.), Punkt widzenia w języku i w kulturze. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Oelszlaeger, B. (2009). Zmiana stopnia pewności podmiotu względem posiadanych i odbieranych w toku kształcenia informacji (wybrane aspekty analizy samorzut-nych pytań i stwierdzeń uczniów klas młodszych). Chowanna:Modalne aspekty treści kształcenia, 52(65), tom jubileuszowy.

Pauzewicz, K. (1969). Pytania uczniowskie w związku z tekstami eksperymentalnymi z ekonomiki i organizacji handlu. W: R. Radwiłowicz, K. Pauzewicz, C. Kosiński (red.), Pytania uczniów a treść nauczania. Warszawa: BKZ PWSZ.

Radwiłowicz, R. (1969). O pytaniach uczniowskich ogólnie. W: R. Radwiłowicz, K. Pau-zewicz, C. Kosiński (red.), Pytania uczniów a treść nauczania. Warszawa: BKZ PWSZ.

Rostańska, E. (1995). Rozmowa w szkole. Mówienie i słuchanie w klasach początkowych. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Rostańska, E. (2002). Determinanty kształcenia językowego w klasach początkowych. W: M.T. Michalewska, M. Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie. T. 1. Kształcenie języka ojczystego dziecka. Kraków: Impuls.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporzą-dzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształce-nia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803).

Skibska, J., Wojciechowska,J. (2015) (red.). Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogicznej. Warszawa: Żak.

Szkiłądź, H. i in. (1984) (red.). Słownik języka polskiego T. 2. Warszawa: PWN.

Tabakowska, E. (2004). O językowych wyznacznikach punktu widzenia. W: J. Bart-miński, S. Niebrzydowska-Bartmińska, R. Nycz (red.), Punkt widzenia w języku i w kulturze. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wasielewski, M. (2009). Komunikacja interpersonalna warunkiem efektywności kształ-cenia. W: J. Gabzdyl (red.), Komunikacja w edukacji. Uwarunkowania i właściwości. Racibórz: PWSZ.

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kom-petencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE).

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.