The models of teacher–student communication in the educational process
PDF (Język Polski)

Keywords

early primary education
early years educatio
communication models
students’ spontaneous questions and statements

How to Cite

OELSZLAEGER-KOSTUREK, B. The models of teacher–student communication in the educational process. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.018135. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/135. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The text presents a description of interrogative and affirmative utter-ances on the background of selected literature. Attention is drawn to the value of spontaneous student speech in the educational process, especially their questions and statements. The text shows examples of communication acts fitting in the proposed communication model, initiated by students’ spontaneous questions or statements. It also offers possible ways of interpreting them by the teacher. The author points to the need for further research on the interpretation of spontane-ous student speech and the possibilities of its application in educational practice.

https://doi.org/10.19265/KP.2017.018135
PDF (Język Polski)

References

Ajdukiewicz, K. (2006a). Język i znaczenie. W: K. Ajdukiewicz, Język i poznanie. T. 1. Wy­bór pism z lat 1920–1939. Warszawa: PWN.

Ajdukiewicz, K. (2006b). Zdania pytajne. W: K. Ajdukiewicz, Język i poznanie. T. 1. Wybór pism z lat 1920–1939. Warszawa: PWN.

Barnes, D. (1988). Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. War-szawa: PWN.

Biłos, E. (1992). Wypowiedzenia pytajne w nauczaniu języka polskiego. Częstochowa: Wydawnictwo WSP.

Danielewiczowa, M. (2004). Krzyżowanie się punktów widzenia jako kategoria or-ganizująca znaczenie leksykalne (na przykładzie czasowników epistemicznych). W: J. Bartmiński, S. Niebrzydowska-Bartmińska, R. Nycz (red.), Punkt widzenia w języku i w kulturze. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Day, Ch. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psy-chologiczne.

Dąbrowska, M. (1992). Dzieci jako uczniowie i dzieci jako nauczyciele. Układy inter-akcyjne nauczyciel – uczeń w procesie wykonywania zadania. W: B. Bokus, M. Ha-man (red.), Z badań nad kompetencją komunikacyjną dzieci. Warszawa: Energeia.

Dąbrówka, A., Geller, E., Turczyn, R. (1997). Słownik synonimów. Warszawa: MCR.

Grzegorczykowa, R. (2004). Punkt widzenia nadawcy w znaczeniach leksemów. W: J. Bartmiński, S. Niebrzydowska-Bartmińska, R. Nycz (red.), Punkt widzenia w języku i w kulturze. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Grzeszkiewicz, B. (2006). Wstęp. W: B. Grzeszkiewicz (red.), Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej. Szczecin: Print Group Daniel Krzanowski.

Ingarden, R. (1972a). O języku i jego roli w nauce. W: R. Ingarden, Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki. Warszawa: PWN.

Ingarden, R. (1972b). O sądzie kategorycznym i jego roli w poznaniu. W: R. Ingarden, Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki. Warszawa: PWN.

Kasáčová, B. (2005). Reflexívna výučba a reflexia v učiteľskej príprave. Banská Bystrica: PF UMB.

Kochanowska, E. (2015). Szkoła jako przestrzeń dialogu w relacjach nauczyciel – uczeń. Konteksty Pedagogiczne, 1(4).

Kojs, W. (1994). Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice: Wydawnictwo Uni-wersytetu Śląskiego.

Ligęza, M. (1992). Rola pytań dzieci 3–6-letnich w inicjowaniu i podtrzymywaniu rozmowy z dorosłym. W: B. Bokus, M. Haman (red.), Z badań nad kompetencją komunikacyjną dzieci. Warszawa: Energeia.

Maciąg, J. (2001). Komunikacja interpersonalna w relacji nauczyciel – uczeń. W: W. Kojs, Ł. Dawid (red.), Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki, tendencje, problemy. Ka-towice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Morreale, S.P., Spietzberg, B.H., Barge, J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Mo­tywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN.

Muszyński, Z. (2004). Punkt widzenia a relatywizm. W: J. Bartmiński, S. Niebrzy-dowska-Bartmińska, R. Nycz (red.), Punkt widzenia w języku i w kulturze. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Oelszlaeger, B. (2009). Zmiana stopnia pewności podmiotu względem posiadanych i odbieranych w toku kształcenia informacji (wybrane aspekty analizy samorzut-nych pytań i stwierdzeń uczniów klas młodszych). Chowanna:Modalne aspekty treści kształcenia, 52(65), tom jubileuszowy.

Pauzewicz, K. (1969). Pytania uczniowskie w związku z tekstami eksperymentalnymi z ekonomiki i organizacji handlu. W: R. Radwiłowicz, K. Pauzewicz, C. Kosiński (red.), Pytania uczniów a treść nauczania. Warszawa: BKZ PWSZ.

Radwiłowicz, R. (1969). O pytaniach uczniowskich ogólnie. W: R. Radwiłowicz, K. Pau-zewicz, C. Kosiński (red.), Pytania uczniów a treść nauczania. Warszawa: BKZ PWSZ.

Rostańska, E. (1995). Rozmowa w szkole. Mówienie i słuchanie w klasach początkowych. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Rostańska, E. (2002). Determinanty kształcenia językowego w klasach początkowych. W: M.T. Michalewska, M. Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie. T. 1. Kształcenie języka ojczystego dziecka. Kraków: Impuls.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporzą-dzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształce-nia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803).

Skibska, J., Wojciechowska,J. (2015) (red.). Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogicznej. Warszawa: Żak.

Szkiłądź, H. i in. (1984) (red.). Słownik języka polskiego T. 2. Warszawa: PWN.

Tabakowska, E. (2004). O językowych wyznacznikach punktu widzenia. W: J. Bart-miński, S. Niebrzydowska-Bartmińska, R. Nycz (red.), Punkt widzenia w języku i w kulturze. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wasielewski, M. (2009). Komunikacja interpersonalna warunkiem efektywności kształ-cenia. W: J. Gabzdyl (red.), Komunikacja w edukacji. Uwarunkowania i właściwości. Racibórz: PWSZ.

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kom-petencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE).

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.