Dyslalia na tle innych wad i zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
PDF

Słowa kluczowe

wady wymowy
zaburzenia mowy
błędy wymowy
etiopatogeneza wad i zaburzeń mowy
trudne do wyjaśnienia symptomy zachowań uczniów

Jak cytować

M. MINCZAKIEWICZ, E. Dyslalia na tle innych wad i zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.018149. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/149. Acesso em: 3 grudz. 2024.

Abstrakt

Celem opracowania było ukazanie tego, jak poważną przyczyną trudności przystosowawczych i zaburzeń w zachowaniu się zarówno dzieci w wie-ku przedszkolnym, jak i uczniów w wieku szkolnym są m.in. diagnozowane u nich wady i zaburzenia mowy. Te nie tylko się pojawiają, lecz także nasilają z czasem, tak u przedszkolaków, jak i u uczniów mieszkających i w miastach, i na wsiach. Potwierdzeniem wzrostu nasilających się tego rodzaju problemów są wyniki badań, jakie od lat prowadzę na stosunkowo dużych populacjach dzieci w wieku od 6 do 12 lat. Wśród wszystkich diagnozowanych wad i zaburzeń mowy na pierwszy plan wysuwa się dyslalia wieloraka o stosunkowo dużym na-sileniu. Aż trudno w to uwierzyć, że dziś, w dobie komputerów i Internetu ciągle przybywa dzieci z wadami i zaburzeniami mowy, nierzadko prowadzącymi do depresji i do innych zaburzeń o charakterze psychotycznym, wymagających in-terwencji specjalistów.

https://doi.org/10.19265/KP.2017.018149
PDF

Bibliografia

Demel, G. (1960). Z badań nad związkiem między zaburzeniami mowy a powodze-niem szkolnym. Życie Szkoły, 10.

Demel, G. (1978). Wady wymowy. Warszawa: PZWL.

Dziubeńko, H., Hadryan, R. (1976). Postępowanie logopedyczne w przypadkach wadli­wej wymowy. Poznań, praca dyplomowa nieopublikowana.

Gałkowski, T., Fersten, E. (1982). Psychologiczne aspekty rozwoju i zaburzeń mowy u dziecka. W: J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci. Warszawa: PZWL.

Grabias, S. (1993). Minimalizacja systemu językowego dla potrzeb glottodydaktyki i logopedii. W: B. Paprocka (red.), Opuscula logopaedica in honorem Leonis Kaczma­rek. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Grabias, S. (1997). Mowa i jej zaburzenia. Audiofonologia, 10.

Herzyk, A. (1992). Afazja i mutyzm dziecięcy. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii. Lublin: Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy.

Kaczmarek, L. (1977). Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. W: A. Hu-lek (red.), Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN.

Kaczmarek, L. (1988). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Kania, J.T. (1982). Szkice logopedyczne. Warszawa: WSiP.

Kędzior, E. (1994). Doświadczenia dzieciństwa – posag na całe życie. Kropla, 8.

Minczakiewicz, E.M. (1983). Zaburzenia mowy a przystosowanie społeczne jednostki. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych PAN, 30.

Minczakiewicz, E.M. (1987). Społeczno-emocjonalny aspekt zaburzeń mowy dzieci i młodzieży. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych PAN, 38.

Minczakiewicz, E.M. (1988a). Postawy rodzicielskie a sytuacja szkolna uczniów z za-burzeniami mowy. Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne, 1.

Minczakiewicz, E.M. (1988b). Zaburzenia mowy jako wyznacznik przystosowania spo-łecznego i pozycji ucznia w klasie. Rocznik Naukowo­Dydaktyczny WSP w Krakowie, 119, Prace Pedagogiczne IX.

Minczakiewicz, E.M. (1990). Samoocena i samoakceptacja młodzieży jąkającej się. Lo­gopedia, 17.

Minczakiewicz, E.M. (1993). Dziecko z zaburzeniami mowy w szkole podstawowej. W: J. Wyczesany (red.), Uczeń o obniżonym poziomie umysłowym w szkole podstawo­wej. Częstochowa: WOM.

Minczakiewicz, E.M. (1994). Zaburzenia mowy u osób z upośledzeniem umysłowym. Pró-ba klasyfikacji. W: J. Ożdżyński (red.), Polska terminologia logopedyczna. Kraków: Secesja.Minczakiewicz, E.M. (1997). Logopedia.Mowa – rozwój – zaburzenia – terapia. Kra-ków: Wydawnictwo Naukowe AP.

Popiół, F. (1959). O wadach wymowy u dzieci. Nowa Szkoła, 5.

Reuttowa, N. (1971). Z zagadnień dziecięcego mutyzmu. Logopedia, 10.

Reuttowa, N. (1981). Dziecko w szkole. Warszawa: WSiP.

Sawa, B. (1990). Dzieci z zaburzeniami mowy. Warszawa: WSiP.

Skorek, E. (1994). Sytuacja szkolna dzieci z zaburzeniami mowy. Scholasticus, 1–2.

Sołtys-Chmielowicz, A. (1993). Dyslalia.W: A. Sołtys-Chmielowicz, G. Tkaczyk (red.), Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Sołtys-Chmielowicz, A. (1994). Dyslalia – problemy terminologiczne. Próba oceny przydatności klasyfikacji objawowych. W: J. Ożdżyński (red.), Polska terminologia logopedyczna. Kraków: Secesja.

Sołtys-Chmielowicz, A. (2008). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Kraków: Im-puls.

Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

Spionek, H. (1985). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.

Tyszkowa, M. (1972). Zachowanie się dzieci w sytuacjach trudnych. Warszawa: PWN.

Zaleski, T. (1992). Opóźniony rozwój mowy. Warszawa: PZWL.

Akty prawne

Komentarz MEN do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 paździer-nika 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (Dz. U. 2013 r., poz. 1257), https://men.gov.pl/zwiekszanie–szans/ksztalcenie–specjalne/rozporzadzenie–w–sprawie–organizowania–wczesnego–wspomagania–rozwoju–dzieci.html [dostęp: 4.04.2015].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie orga-nizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2009 r. Nr 23, poz. 133), http://isap.sejm.gov.pl/DetailsSerlet?id=WDU20090230133 [dostęp: 4.04.2015].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2013 r., poz. 1257), http://isap.sejm.gov.pl/DetailsSerlet?id=WDU20130001257 [dostęp: 4.04.2015].

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicz-nego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem (Dz. U. 2012 r., poz. 1100).

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2013 r., poz. 827), http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? id=WDU20130000827 [dostęp: 4.04.2015]

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.