Dyslalia and other speech related disorders among children in pre-school and school age
PDF (Język Polski)

Keywords

speech defects
speech disorders
speech errors
etiopathogenesis of speech defects and disorders
difficult to explain symptoms of behavior of students

How to Cite

M. MINCZAKIEWICZ, E. Dyslalia and other speech related disorders among children in pre-school and school age. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.018149. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/149. Acesso em: 4 dec. 2024.

Abstract

he purpose of the study was to show how severe, for adolescents and school-aged children diagnosed with defects and speech disorders, are such behavioral disorders that may at the same time cause major adaptation diffi-culties. These not only appear but also increase in time, both in preschoolers’ and in students’ populations living in urban and rural areas. As the result of the constant growth and their increasing problems we have decided to conduce a research on relatively large populations of children between 6 and 12 years old. Among all diagnosed speech defects and speech disorders, multi-faceted dyslalia was relatively high in its intensity. It is hard to believe that today, in the age of computers and the Internet, the number of children with speech disorders is still growing and that they often suffer from depression and other psychotic disorders requiring specialist intervention.

https://doi.org/10.19265/KP.2017.018149
PDF (Język Polski)

References

Demel, G. (1960). Z badań nad związkiem między zaburzeniami mowy a powodze-niem szkolnym. Życie Szkoły, 10.

Demel, G. (1978). Wady wymowy. Warszawa: PZWL.

Dziubeńko, H., Hadryan, R. (1976). Postępowanie logopedyczne w przypadkach wadli­wej wymowy. Poznań, praca dyplomowa nieopublikowana.

Gałkowski, T., Fersten, E. (1982). Psychologiczne aspekty rozwoju i zaburzeń mowy u dziecka. W: J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci. Warszawa: PZWL.

Grabias, S. (1993). Minimalizacja systemu językowego dla potrzeb glottodydaktyki i logopedii. W: B. Paprocka (red.), Opuscula logopaedica in honorem Leonis Kaczma­rek. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Grabias, S. (1997). Mowa i jej zaburzenia. Audiofonologia, 10.

Herzyk, A. (1992). Afazja i mutyzm dziecięcy. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii. Lublin: Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy.

Kaczmarek, L. (1977). Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy. W: A. Hu-lek (red.), Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: PWN.

Kaczmarek, L. (1988). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Kania, J.T. (1982). Szkice logopedyczne. Warszawa: WSiP.

Kędzior, E. (1994). Doświadczenia dzieciństwa – posag na całe życie. Kropla, 8.

Minczakiewicz, E.M. (1983). Zaburzenia mowy a przystosowanie społeczne jednostki. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych PAN, 30.

Minczakiewicz, E.M. (1987). Społeczno-emocjonalny aspekt zaburzeń mowy dzieci i młodzieży. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych PAN, 38.

Minczakiewicz, E.M. (1988a). Postawy rodzicielskie a sytuacja szkolna uczniów z za-burzeniami mowy. Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne, 1.

Minczakiewicz, E.M. (1988b). Zaburzenia mowy jako wyznacznik przystosowania spo-łecznego i pozycji ucznia w klasie. Rocznik Naukowo­Dydaktyczny WSP w Krakowie, 119, Prace Pedagogiczne IX.

Minczakiewicz, E.M. (1990). Samoocena i samoakceptacja młodzieży jąkającej się. Lo­gopedia, 17.

Minczakiewicz, E.M. (1993). Dziecko z zaburzeniami mowy w szkole podstawowej. W: J. Wyczesany (red.), Uczeń o obniżonym poziomie umysłowym w szkole podstawo­wej. Częstochowa: WOM.

Minczakiewicz, E.M. (1994). Zaburzenia mowy u osób z upośledzeniem umysłowym. Pró-ba klasyfikacji. W: J. Ożdżyński (red.), Polska terminologia logopedyczna. Kraków: Secesja.Minczakiewicz, E.M. (1997). Logopedia.Mowa – rozwój – zaburzenia – terapia. Kra-ków: Wydawnictwo Naukowe AP.

Popiół, F. (1959). O wadach wymowy u dzieci. Nowa Szkoła, 5.

Reuttowa, N. (1971). Z zagadnień dziecięcego mutyzmu. Logopedia, 10.

Reuttowa, N. (1981). Dziecko w szkole. Warszawa: WSiP.

Sawa, B. (1990). Dzieci z zaburzeniami mowy. Warszawa: WSiP.

Skorek, E. (1994). Sytuacja szkolna dzieci z zaburzeniami mowy. Scholasticus, 1–2.

Sołtys-Chmielowicz, A. (1993). Dyslalia.W: A. Sołtys-Chmielowicz, G. Tkaczyk (red.), Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Sołtys-Chmielowicz, A. (1994). Dyslalia – problemy terminologiczne. Próba oceny przydatności klasyfikacji objawowych. W: J. Ożdżyński (red.), Polska terminologia logopedyczna. Kraków: Secesja.

Sołtys-Chmielowicz, A. (2008). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Kraków: Im-puls.

Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

Spionek, H. (1985). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.

Tyszkowa, M. (1972). Zachowanie się dzieci w sytuacjach trudnych. Warszawa: PWN.

Zaleski, T. (1992). Opóźniony rozwój mowy. Warszawa: PZWL.

Akty prawne

Komentarz MEN do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 paździer-nika 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (Dz. U. 2013 r., poz. 1257), https://men.gov.pl/zwiekszanie–szans/ksztalcenie–specjalne/rozporzadzenie–w–sprawie–organizowania–wczesnego–wspomagania–rozwoju–dzieci.html [dostęp: 4.04.2015].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie orga-nizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2009 r. Nr 23, poz. 133), http://isap.sejm.gov.pl/DetailsSerlet?id=WDU20090230133 [dostęp: 4.04.2015].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2013 r., poz. 1257), http://isap.sejm.gov.pl/DetailsSerlet?id=WDU20130001257 [dostęp: 4.04.2015].

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicz-nego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem (Dz. U. 2012 r., poz. 1100).

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2013 r., poz. 827), http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? id=WDU20130000827 [dostęp: 4.04.2015]

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.