Od kompetencji osobowych do „kompetentnego systemu”. Kompetencje nauczyciela edukacji przedszkolnej w świetle raportu Competence Requirements in Early Childhood Education and Care (2011)
Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020
pdf (English)

Słowa kluczowe

kompetencje nauczycielskie
edukacja przedszkolna

Jak cytować

ORDON, U. Od kompetencji osobowych do „kompetentnego systemu”. Kompetencje nauczyciela edukacji przedszkolnej w świetle raportu Competence Requirements in Early Childhood Education and Care (2011). Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 2, n. 15, p. 79–96, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.2.15.270. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/270. Acesso em: 25 kwi. 2024.

Abstrakt

Artykuł przybliża nowe ujęcie kompetencji nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, przedstawione w raporcie Competence Requirements in Early Childhood Education and Care. Dokument ten powstał w wyniku badań nad organizacją i jakością opieki, wychowania i edukacji dzieci najmłodszych w wybranych krajach europejskich, zrealizowanych w latach 2010–2011 przez międzynarodowy zespół badawczy. Jego autorzy rekomendują holistyczne ujęcie osób i placówek zajmujących się dziećmi, sytuując je w tzw. kompetentnym systemie. Ma on obejmować tradycyjne żłobki i przedszkola, a także instytucje opieki zdrowotnej, pomocy społecznej oraz administracji państwowej wyposażone w wiedzę, umiejętności praktyczne oraz wspólny system wartości gwarantujący najwyższą jakość usług świadczonych na rzecz najmłodszych i ich rodzin. Koncepcja ta bazuje na przekonaniu o potrzebie całościowego ujęcia potrzeb dziecka i systemowej organizacji służb zaangażowanych w ich zaspokajanie. Autorzy kompetentnego systemu edukacji przedszkolnej podkreślają też znaczenie refleksyjności wszystkich uczestników systemu, mając na uwadze stałe podnoszenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych oraz ciągłą aktualizację zadań zgodnie z dynamiką zmian społecznych.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.270
pdf (English)

Bibliografia

Biliński, M. (2006). Kompetencje muzyczne nauczycieli wychowania przedszkolnego [Musical Competence of Preschool Education Teachers]. In: E. Smak (ed.), Nauczyciel w edukacji przedszkolnej [Teacher in Preschool Education] (pp. 97–104). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela [Aspects and Sources of Professional Reflection of the Teacher]. Toruń: Wydawnictwo Edytor.

Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność [Changes in Teacher Education. Knowledge – Fluency – Reflexivity]. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Edytor.

Just, M. (2006). Kompetencje nauczycieli w zakresie kształcenia artystycznego dzieci w wieku przedszkolnym [Competence of Teachers in Artistic Education of Preschool Children]. In: E. Smak (ed.), Nauczyciel w edukacji przedszkolnej [Teacher in Preschool Education] (pp. 85–95). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Kamińska, A. (2014). Nabywanie kompetencji kluczowych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zmieniającym się świecie edukacyjnym i społecznym [Acquisition of Key Competences by Early Childhood Education Teachers in a Changing Educational and Social World]. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1(31), 53–68. DOI: 10.14632/eetp_31.4.

Kamińska, K. (2007). Nauczyciel wychowania przedszkolnego wobec wielokulturowości [Preschool Teacher in the Face of Multiculturalism]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Klim-Klimaszewska, A. (2005). Pedagogika przedszkolna [Preschool Pedagogy]. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy.

Klim-Klimaszewska, A. & Jagiełło, E. (2013). Nauczyciel przedszkola w społeczeństwie wielokulturowym [The Preschool Teacher in a Multicultural Society]. Chowanna, 2, 193–201.

Kochanowska, E. (2016). Zaangażowanie nauczycieli edukacji elementarnej w doskonalenie kompetencji zawodowych. Komunikat z badań [Involvement of Early Education Teachers in the Improvement of Professional Competences. A Statement from Research]. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 13, 195–205.

Lillvist, A., Sandberg, A., Seridan, S. & Williams, P. (2014). Preschool Teacher Competence Viewed from the Perspective of Students in Early Childhood Teacher Education. Journal of Education for Teaching, 40(1), 3–19. DOI: 10.1080/02607476.2013.864014.

Męczkowska, A. (2003). Kompetencja [Competence]. In: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku [The Pedagogical Encyclopedia of the XXI Century], Vol. 2 (pp. 693–696). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.

Miksa, W. (2017). Powszechna dwujęzyczność z językiem angielskim – pieśń przyszłości czy konieczność na tu i teraz? [Common Bilingualism with English – a Song of the future or a Necessity Here and Now?]. In: L. Kataryńczuk-Mania, M. Magda-Adamowicz & A. Olczak (eds.), Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka [Preschool Pedagogy as a Chance to Consciously Build the Child’s Potential] (pp. 160–169). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Oleksiak, P. (2010). Kompetencje – uzgodnienia terminologiczne [Competencies – Terminology Arrangements]. In: E. Przygońska (ed.), Nauczyciel. Rozwój zawodowy i kompetencje [Teacher. Professional Development and Competences] (pp. 66–73). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Puślecka, D. (2006). Kompetencje informatyczne nauczyciela przedszkola [IT Competence of a Kindergarten Teacher]. In: E. Smak (ed.), Nauczyciel w edukacji przedszkolnej [Teacher in Preschool Education] (pp. 105–115). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej [Paradigms of Student Education and Supporting the Development of Academic Teachers. Theoretical Foundations of Academic Didactics]. Kraków: Impuls.

Urban, M., Vandenbroeck, M., Lazzari, A., Van Laere, K. & Peeters, J. (2011). Competence Requeierments in Early Childhood Education and Care. Final Report. London– Ghent: University of East London–Universiteit Gent.

Waloszek, D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań [Preschool Pedagogy. The Metamorphosis of Status and Subject of Research]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Wosik-Kawala, D. & Zubrzycka-Maciąg, T. (eds.) (2013). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela [Diagnostic and Therapeutic Competences of the Teacher]. Kraków: Impuls.

Żegnałek, K. (ed.) (2008). Kompetencje nauczyciela edukacji początkowej [Competence of Early Education Teacher]. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.