Abstract
The objective of this article is to make the reader better acquainted with the new standpoint regarding the competences of an early education teacher contained in the report entitled Competence Requirements in Early Childhood Education and Care. This document was based on research into the organisation and the quality of care, upbringing and education provided for the youngest children in selected countries of Europe conducted in the years 2010–2011 by an international team of scientists. The authors of the document in question recommend a comprehensive presentation of individuals and institutions in charge of children, perceiving them as parts of the so-called competent system. This system is to be composed of traditional nurseries and kindergartens, and also of the institutions of medical care, social care and state administration, possessing knowledge, practical abilities, and also a shared system of values, guaranteeing the highest quality of services with which the youngest and their families are provided. This conception is based upon the conviction that the needs of a child have to be approached in a holistic manner, and that a system-based organisation of services involved in fulfilling these needs to be established. The creators of the competent system of early childhood education also place emphasis upon the significance of a reflective way of thinking in the case of all those involved in the system, taking under consideration a constant improve-ment of qualifications and occupational competences as well as a constant updating of tasks in accordance with the dynamics of social changes.
References
Biliński, M. (2006). Kompetencje muzyczne nauczycieli wychowania przedszkolnego [Musical Competence of Preschool Education Teachers]. In: E. Smak (ed.), Nauczyciel w edukacji przedszkolnej [Teacher in Preschool Education] (pp. 97–104). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela [Aspects and Sources of Professional Reflection of the Teacher]. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność [Changes in Teacher Education. Knowledge – Fluency – Reflexivity]. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Edytor.
Just, M. (2006). Kompetencje nauczycieli w zakresie kształcenia artystycznego dzieci w wieku przedszkolnym [Competence of Teachers in Artistic Education of Preschool Children]. In: E. Smak (ed.), Nauczyciel w edukacji przedszkolnej [Teacher in Preschool Education] (pp. 85–95). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kamińska, A. (2014). Nabywanie kompetencji kluczowych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zmieniającym się świecie edukacyjnym i społecznym [Acquisition of Key Competences by Early Childhood Education Teachers in a Changing Educational and Social World]. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1(31), 53–68. DOI: 10.14632/eetp_31.4.
Kamińska, K. (2007). Nauczyciel wychowania przedszkolnego wobec wielokulturowości [Preschool Teacher in the Face of Multiculturalism]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Klim-Klimaszewska, A. (2005). Pedagogika przedszkolna [Preschool Pedagogy]. Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy.
Klim-Klimaszewska, A. & Jagiełło, E. (2013). Nauczyciel przedszkola w społeczeństwie wielokulturowym [The Preschool Teacher in a Multicultural Society]. Chowanna, 2, 193–201.
Kochanowska, E. (2016). Zaangażowanie nauczycieli edukacji elementarnej w doskonalenie kompetencji zawodowych. Komunikat z badań [Involvement of Early Education Teachers in the Improvement of Professional Competences. A Statement from Research]. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 13, 195–205.
Lillvist, A., Sandberg, A., Seridan, S. & Williams, P. (2014). Preschool Teacher Competence Viewed from the Perspective of Students in Early Childhood Teacher Education. Journal of Education for Teaching, 40(1), 3–19. DOI: 10.1080/02607476.2013.864014.
Męczkowska, A. (2003). Kompetencja [Competence]. In: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku [The Pedagogical Encyclopedia of the XXI Century], Vol. 2 (pp. 693–696). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Miksa, W. (2017). Powszechna dwujęzyczność z językiem angielskim – pieśń przyszłości czy konieczność na tu i teraz? [Common Bilingualism with English – a Song of the future or a Necessity Here and Now?]. In: L. Kataryńczuk-Mania, M. Magda-Adamowicz & A. Olczak (eds.), Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka [Preschool Pedagogy as a Chance to Consciously Build the Child’s Potential] (pp. 160–169). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Oleksiak, P. (2010). Kompetencje – uzgodnienia terminologiczne [Competencies – Terminology Arrangements]. In: E. Przygońska (ed.), Nauczyciel. Rozwój zawodowy i kompetencje [Teacher. Professional Development and Competences] (pp. 66–73). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Puślecka, D. (2006). Kompetencje informatyczne nauczyciela przedszkola [IT Competence of a Kindergarten Teacher]. In: E. Smak (ed.), Nauczyciel w edukacji przedszkolnej [Teacher in Preschool Education] (pp. 105–115). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej [Paradigms of Student Education and Supporting the Development of Academic Teachers. Theoretical Foundations of Academic Didactics]. Kraków: Impuls.
Urban, M., Vandenbroeck, M., Lazzari, A., Van Laere, K. & Peeters, J. (2011). Competence Requeierments in Early Childhood Education and Care. Final Report. London– Ghent: University of East London–Universiteit Gent.
Waloszek, D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań [Preschool Pedagogy. The Metamorphosis of Status and Subject of Research]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Wosik-Kawala, D. & Zubrzycka-Maciąg, T. (eds.) (2013). Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela [Diagnostic and Therapeutic Competences of the Teacher]. Kraków: Impuls.
Żegnałek, K. (ed.) (2008). Kompetencje nauczyciela edukacji początkowej [Competence of Early Education Teacher]. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.