Abstrakt
W artykule przedstawiono założenia i wyniki quasi-eksperymentu naturalnego pedagogicznego, który zre-alizowano z dziećmi edukacji wczesnoszkolnej. Celem badań poprzecznych było zaprezentowanie metody, która miała wzbudzić zainteresowanie dzieci klas I, II i III szkoły podstawowej grafiką i jej środkami wyrazu plastycznego (linią, plamą, czernią i bielą). Czynnik eksperymentalny stanowiła metoda zabawy dydaktycznej o charakterze twórczym, która składała się z opracowanej przez autorkę historyjki ilustracyjnej pt. Czerń i biel oraz treści opracowanego do niej wierszyka pt. Czarna kreska. Etapem zamykającym eksperyment było wykonanie przez dzieci pracy w technice graficznej linorytu. Przeprowadzono analizę ilościową wyników badań uzyskanych przez poszczególne grupy dzieci z klas I, II i III (rozkład procentowy uzyskanych wyników badań w grupie eksperymentalnej i kontrolnej). Uzyskane wyniki potwierdziły założenia i hipotezę badań, gdyż wprowadzenie metody zabawy twórczej do zagadnienia grafiki w klasach I i II szkoły podstawowej kształtuje zainteresowania dzieci grafiką. Natomiast w klasie III dzieci z grupy eksperymentalnej uzyskały nieznacznie (o 2%) niższy wynik niż w grupie kontrolnej. Może to wskazywać na konieczność zmiany metody kształcenia plastycznego dzieci w tej grupie wiekowej i początek kryzysu w rozwoju twórczości plastycznej dziecka.
Bibliografia
Bruner, J.S. (1978). Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznania [Beyond the Information Given], transl. B. Mroziak. Warszawa: PWN.
Daszyńska, M. (1992). Techniki graficzne powielane i odbijane [Graphic Techniques Copied and Reflected]. Warszawa: WSiP.
Gloton, R. & Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka [Creative Activity of the Child], transl. I. Wojnar. Warszawa: WSiP.
Gurycka, A. (1978). Rozwój i kształtowanie zainteresowań [Development and the Shaping of Interests]. Warszawa: WSiP.
Hurlock, E. (1985). Rozwój dziecka [Child Development], Vol. 1–2, transl. M. Tyszkowa. Warszawa: PWN.
Jakimowicz, I. (1961). Polska grafika współczesna [Polish Contemporary Graphics]. Warszawa: WAiF.
Jurkiewicz, A. (1975). Podręcznik metod grafiki artystycznej [Handbook of Artistic Graphics Methods]. Warszawa: Arkady.
Krejča, A. (1984). Techniki sztuk graficznych [Graphic Arts Techniques]. Warszawa: WAiF.
Lowenfeld, V. & Brittain, W.L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka [Creative and Mental Growth], transl. K. Polakowski. Warszawa: PWN.
Okoń, W. (1950). O zabawach dzieci [On Children’s Play]. Warszawa: PZWS.
Okoń, W. (1955). Rodzaje zabaw dziecięcych i ich właściwości [Types of Children’s Play and Their Properties]. Warszawa: PZWS.
Okoń, W. (1995). Zabawa a rzeczywistość [Play and Reality]. Warszawa: Żak.
Porębski, M. (1974). Era grafiki [The Era of Graphics]. In: T. Hrankowska (ed.), Grafika wczoraj i dziś [Graphics Yesterday and Today] (pp. 5–19). Warszawa: PWN.
Przetacznikowa, M. & Spionek, H. (1976). Współczesne poglądy na zabawę dziecka [Contemporary Views on the Child’s Play]. In: M. Żebrowska (ed.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży [Developmental Psychology of Children and Adolescents] (pp. 358–373). Warszawa: PWN.
Stopczyk, S. (1971). Spotkania z grafiką [Meetings with Graphics]. Warszawa: PZWS.
Szuman, S. (1947). Psychologia wychowawcza wieku dziecięcego [Childhood Educational Psychology]. Warszawa: IW NK.
Szuman, S. (1948). Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży [Mental Development of Children and Adolescents]. Warszawa: NK.
Szuman, S. (1955). Rola działania w rozwoju umysłowym małego dziecka [The Role of Activity in the Mental Development of a Small Child]. In: S. Szuman, Dzieła wybrane [Selected Works], Vol. 1: Studia nad rozwojem psychicznym dziecka [Studies on the Psychological Development of a Child] (pp. 58–170). Warszawa: WSiP.
Szuman, S. (1985). Rola działania w rozwoju umysłowym małego dziecka. In: S. Szuman, Dzieła wybrane, Vol. 1: Studia nad rozwojem psychicznym dziecka (pp. 58–170). Warszawa: WSiP.
Tomaszewski, T. (ed.) (1977). Psychologia [Psychology]. Warszawa: PWN.
Wejman, M. (1970). Katalog. III Międzynarodowe Biennale Grafiki [Catalog. 3rd International Graphic Biennial]. Kraków: BWA.
Werner, J. (1981). Podstawy technologii malarstwa i grafiki [Fundamentals of Painting and Graphics Technology]. Warszawa–Kraków: PWN.
Vygotsky, L.S. (1978). Narzędzie i znak w rozwoju dziecka [Tool and Symbol in Child Development], transl. B. Grell. Warszawa: PWN.
Vygotsky, L.S. (2006). Narzędzie i znak w rozwoju dziecka [Tool and Symbol in Child Development], ed. 2 as amended, transl. B. Grell. Warszawa: PWN.
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA