Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia
PDF

Słowa kluczowe

edukacja
dziecko
plastyka
percepcja wzrokowa
stymulacja
program

Jak cytować

SZUŚCIK, U. . Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia . Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 6, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.1.6.103. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/103. Acesso em: 24 kwi. 2024.

Abstrakt

Autorka zwraca uwagę na celowość i wartość kształcenia plastycz-nego dziecka w wieku wczesnoszkolnym, które oddziałuje na nie i kształtuje jego rozwój w sferze enaktywnej, ikonicznej i symbolicznej. Wskazano na uniwersalne założenia edukacji plastycznej dziecka w oparciu o program Autorki. Wynika on z podejścia psychologiczno-analitycznego w kształtowaniu percepcji wzrokowej jako stymulatora działań plastycznych dziecka. Jest to interesująca i innowacyjna propozycja w zakresie edukacji plastycznej dziecka.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.1.6.103
PDF

Bibliografia

Bruner J.S., Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania,przeł. B. Mro-ziak, Warszawa 1978. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka,przeł. K. Polakowski, Warszawa 1977.

Szuścik U., Dom i szkoła w rysunkach dziecka,[w:] Dziecko w świecie rodziny. Szkice o wychowaniu,red. B. Dymara, Kraków 1998.

Szuścik U., Edukacja plastyczna dziecka w klasach I–III szkoły podstawowej,[w:] Na-uczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej,red. B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek i in., Cieszyn 2015.

Szuścik U., Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziec-ka,Cieszyn 1999.

Szuścik U., „Plastyka” wczoraj i dziś, [w:] Kształcenie pedagogów realizujących wychowa-nie plastyczne w świetle aktualnych potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań społeczno--kulturowych,red. K. Olbrycht, Cieszyn 1998.

Szuścik U., Program autorski z zakresu kształcenia plastycznego dziecka w młodszym wie-ku szkolnym (klasy I–III) przeznaczony dla I etapu edukacyjnego szkoły podstawowej. Program nauczania, Katowice 1999 [wyd. 2, Warszawa 2000] (Numer dopuszczenia do użytku szkolnego MEN/DKW-4014-29/99).

Szuścik U., Rozwój percepcji wzrokowej i aktywności plastycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Annales Universitas Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J” 1998, t . 11.

Śliwerski B., Studium dziecka. Studium pajdocentryzmu,Gdańsk 2007.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.