Abstrakt
Badania nad właściwościami środowiska edukacyjnego w szkołach drugiej szansy znajdują zastosowanie jako element wypracowania efektywniejszych narzędzi pozwalających na włączenie grup zmarginalizowanych do udziału w rynku pracy i zapewnienie im lepszych warunków socjalno-ekonomicznych. W edukacji drugiej szansy nauczycielom w szkołach podstawowych i średnich przydziela się rolę, do której w ramach swojego kształcenia zawodowego i dotychczasowej praktyki pedagogicznej nie byli przygotowywani, a która wymaga od nich przewartościowania zakresu kompetencji. Celem artykułu jest nakreślenie jednej z możliwych perspektyw teoretyczno-metodologicznych kształcenia nauczycieli w ramach edukacji drugiej szansy, uwzględniającej ich funkcjonowanie w aktualnych warunkach, z ich pozycji, z wykorzystaniem narzędzi autorefleksji, zwłaszcza dzienników lekcyjnych, jako obrazu ich codziennej praktyki edukacyjnej. Zastosowanie analizy dyskursywnej i etnometodologii stanowi bardzo efektywny sposób przekazywania wiedzy o konstruowaniu ram tożsamościowych i praktyk samopoznania oraz zarządzania procesami kształcenia, biorąc pod uwagę cechy odrębne ich uczestników, wrażliwość na odmienność i wyjątkowość potencjału jednostek, w toku nieustannego dynamicznego rozwoju i zmian. Zaproponowano model obrazujący pozycję nauczyciela w ramach edukacji drugiej szansy w pięciu wymiarach: 1) autoidentyfikacja, 2) autodeterminacja, 3) autointerpretacja, 4) samodoskonalenie, 5) autoinspiracja. Poszczególne wymiary funkcjonują jako pola dyskretne, z własnym życiem i dynamiką, nie wykluczają jednak wzajemnych powiązań.
Pobrania
Bibliografia
Adger, C.T. (2001). Discourse in Educational Setting. In: D. Schiffrin, D. Tannen & H.E. Hamilton (eds.), The Handbook of Discourse Analysis (pp. 503–516). Oxford: Blackwell Publishing.
Zobacz w Google Scholar
Albert, S. & de Ruiter, J.P. (2018). Repair: The Interface between Interaction and Cognition. Topics in Cognitive Science, 10(2), 279–313. DOI: 10.1111/tops.12339.
Zobacz w Google Scholar
Bajtoš, J. & Orosová, R. (2011). Mikrovyučovanie v pregraduálnej príprave učiteľov [Mickoeducation in pre-gradual preparation of teachers]. Košice: FF UPJŠ.
Zobacz w Google Scholar
Beneš, M. (2008). Andragogika [Andragogy]. Praha: Grada.
Zobacz w Google Scholar
Beneš, M. (2014). Andragogika [Andragogy]. 2. vyd. Praha: Grada Publishing.
Zobacz w Google Scholar
Bonková, J. (2004). Ethnomethodological Approach: The Case of Degradation Practises. Sociológia, 36(4), 361–376.
Zobacz w Google Scholar
Boud, D., Keogh, R. & Walker, D. (1996). Promoting Reflection in Learning: A Model. In: R. Edwards, A. Hanson & P. Raggatt (eds.), Boundaries of Adult Learning (pp. 32–56). New York: Routledge.
Zobacz w Google Scholar
Burbules, N. & Bruce, B. (2001). Theory and Research on Teaching as Dialogue. In: V. Richardson (ed.), Handbook of Research on Teaching (pp. 1102–1121). Washington: American Educational Research Association.
Zobacz w Google Scholar
Cheng, X. & Pan, X. (2019). English Language Teacher Learning in Professional Learning Communities: A Case Study of Chinese Secondary School. Professional Development in Education, 45(4), 698–712. DOI: 10.1080/19415257.2019.1579109.
Zobacz w Google Scholar
Cosh, S. & Tully, P.J. (2014). „All I Have to Do Is Pass”: A Discursive Analysis of Student Athletes’ Talk about Prioritising Sport to the Detritment of Education to Overcome Stressors Encountered in Combining Elite Sport and Tertiary Education. Psychology of Sport and Exercise, 15(1), 180–189. DOI: 10.1016/j.psychsport.2013.10.015.
Zobacz w Google Scholar
Coulon, A. (1995). Ethnomethodology. Thousand Oak: Sage Publications.
Zobacz w Google Scholar
Coulson, D. & Harvey, M. (2013). ‘Scaffolding Student Reflection for Experience-based Learning: A Framework’. Teaching in Higher Education, 18(4), 401–413. DOI: 10.1080/13562517.2012.752726.
Zobacz w Google Scholar
Coulter, J. (1991). Logic: Ethnomethodology and the Logic of Language. In: G. Button (ed.), Ethnomethodology and the Human Scenes (pp. 20–50). London: Cambridge University Press.
Zobacz w Google Scholar
Dewey, J. (1933). How We Think. Buffalo, NY: Prometheus Books.
Zobacz w Google Scholar
Duranti, A. & Goodwin, C. (1992). Rethinking Context: Language as an Interactive Phenomenon. Cambridge: Cambridge University Press.
Zobacz w Google Scholar
Europe 2020: A Strategy for smart, Sustainable and Inclusive Growth (2010). Brusel: European commission, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?ur i=CELEX:52010DC2020&from=en [accessed: 20.05.2021].
Zobacz w Google Scholar
Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse Textual Analysis for Social Research. London: Routledge.
Zobacz w Google Scholar
Fairclough, N. & Wodak, R. (1997). Critical Discourse Analysis. In: T.A. van Dijk (ed.), Discourse Studies: A Multidisciplinary Introduction (pp. 258–284). London: Sage.
Zobacz w Google Scholar
Feranská, M. (2017). Sebareflexia ako jeden z determinantov profesíjného rozvoja učiteľa [Self-reflection as One of Professional Development of Teacher Determinant]. In: J. Králík (ed.), Evropské pedagogické fórum 2017. Koncepce vzdělávání a psychologie, ročník VII. [European Forum of Paedagogy 2017. The Conception of Education and Psychology, Vol. VII] (pp. 82–87). Hradec Králové: MAGNANIMITAS.
Zobacz w Google Scholar
Foucault, M. (2002). Archeologie vědění [Archaeology of Knowledge]. Praha: Herman a synové.
Zobacz w Google Scholar
Freire, P. (1972). Pedagogy of the Oppressed. Harmondsworth: Penguin.
Zobacz w Google Scholar
Garfinkel, H. (1967). Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Zobacz w Google Scholar
Garfinkel, H. & Sacks, H. (1970). On the Formal Structures of Practical Actions. In: J. McKinney & E. Tiryakian (eds.), Theoretical Sociology: Perspectives and Developments (pp. 337–366). New York: Apleton-Century-Crofts.
Zobacz w Google Scholar
Gee, P. & Green, J. (1998). Discourse Analysis, Learning, and Social Practice: A Methodological Study. Review of Research in Education, 23, 119–169.
Zobacz w Google Scholar
Gomes, M.C., Fonseca, M.F.R., Dias, M.T. & Vargas, P.G. (2010). Culture, Cognition and Language in the Constitution of Reading and Writing Practices in an Adult Literacy Classroom. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24(3), 561–569. DOI: 10.1590/ S0102-79722011000300017.
Zobacz w Google Scholar
Green, J.L., Baker, W.D., Chian, M.M., Vanderhoff, C., Hoope, L., Kelly, G., Skukauskaite, A. & Kalainoff, M.Z. (2020). Studying the Over-Time Construction of Knowledge in Educational Settings: A Microethnographic Discourse Analysis Approach. Review of Research in Education, 44, 161–194.
Zobacz w Google Scholar
Grossman, R. (2008). Structures for Facilitating Student Reflection. College Teaching, 57(1), 15–22. DOI: 10.3200/CTCH.57.1.15-22.
Zobacz w Google Scholar
Guzmán, A.M., Stecher, A. & Rueda, L.Í. (2016). Discoursive Psychology Contribution to Qualitative Research in Social Psychology: An Analysis of Its Ethnomethodological Heritage. Psicologia USP, 27(3), 510–520.
Zobacz w Google Scholar
Habermas, J. (1974). Theory and Practice. London: Heinemann.
Zobacz w Google Scholar
Harré, R. & Gillett, G.R. (2001). Diskurz a myseľ: Úvod do diskurzívnej psychológie [Discourse and Mind: An Introduction to Discursive Psychology]. Bratislava: IRIS.
Zobacz w Google Scholar
Heritage, J. (1984). Garfinkel and Ethnometodology. Cambridge: Polity.
Zobacz w Google Scholar
Hu, W. & Little, M. (2015). So What’s the Problem? Reflection and Reflexivity as Agents of Change. Medical Education, 49, 1174–1186. DOI: 10.1111/medu.12890.
Zobacz w Google Scholar
Hupková, M. (2006). Profesijná sebareflexia učiteľa [Professional Self-reflection of Teacher]. Nitra: PF UKF.
Zobacz w Google Scholar
Jalilifar, A., Khazaie, S. & Kasgari, Z.A. (2014). Critical Discourse Analysis of Teachers’ Written Diaries Genre: The Critical Thinkong Impact on Cognition in Focus. Social and Behavioral Sciences, 98, 735–741.
Zobacz w Google Scholar
Klapko, D. (2016). Diskurzivní analýza a její využití ve výzkumu edukačních jevů [Discursive Analysis and Using of It in Educational Phenomena Research]. Pedagogická orientace, 26(3), 379–414.
Zobacz w Google Scholar
Končeková, Ľ. (2010). Vývinová psychológia [Developmental Psychology]. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška.
Zobacz w Google Scholar
Korobov, N. (2010). A Discursive Psychological Approach to Positioning. Qualitative Research in Psychology, 7, 263–277. DOI: 10.1080/14780880902822321.
Zobacz w Google Scholar
Kuhn, L. (2008). Complexity and Educational Research: A Critical Reflection. Educational Philosophy and Theory, 40(1), 177–189. DOI: 10.1111/j.1469-5812.2007.00398.x.
Zobacz w Google Scholar
Lester, J.N. (2011). Exploring the Borders of Cognitive and Discursive Psychology: A Methodological Reconceptualization of Cognition and Discourse. Journal of Cognitive Education and Psychology, 10(3), 280–293. DOI: 10.1891/1945-8959.
Zobacz w Google Scholar
Lisabonská stratégia [Lisbon Strategy] (2000). Bratislava: Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, https://www.mirri.gov.sk/sekcie/ cko/strategia-europa-2020/lisabonska-strategia/index.html [accessed: 15.05.2021].
Zobacz w Google Scholar
Logren, A., Ruusuvuori, J. & Laitinen, J. (2017). Self-reflective Talk in Group Counselling. Discourse Studies, 19(4), 422–440. DOI: 10.1177/1461445617706771.
Zobacz w Google Scholar
Lukáč, M. (2013). Dospelí a školská edukácia – od historických aspektov k aktuálnym výzvam [Adults and School Education – from Historical Aspects to Current Challenges]. In: E. Lukáč (ed.), Metamorfózy edukácie I. Zborník [Metamorphoses of Education I. Proceedings] (pp. 35–48). Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, https:// www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Lukac2/subor/Lukac.pdf [accessed: 15.05.2021].
Zobacz w Google Scholar
Lukáčová, S. (2013). Druhošancové vzdelávanie v nadnárodných a národných dokumentoch [Second-chance Education in Transnational and National Documents]. In: E. Lukáč (ed.), Edukácia človeka – problémy a výzvy pre 21. storočie [Human Education – Problems and Challenges for the 21st Century] (pp. 358–362). Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, https://www.pulib.sk/web/pdf/web/viewer.html?file=/web/kniznica/ elpub/dokument/Lukac1/subor/9788055508252.pdf [accessed: 15.05.2021].
Zobacz w Google Scholar
Lukáčová, S. (2017). Učiteľ ako vzdelávateľ dospelých v druhošancovom vzdelávaní odsúdených [A Teacher as an Adult Educator in the Secondary Education of Convicts]. In: I. Pavlov (ed.), Kontexty podpory profesijného rozvoja učiteľstva [Contexts to Support the Professional Development of Teachers] (pp. 129–144). Banska Bystrica: Belianum.
Zobacz w Google Scholar
Machalová, M. (2006). Psychológia vo vzdelávaní dospelých [Psychology in Adult Education]. 1. ed. Bratislava: Gerlach Print.
Zobacz w Google Scholar
Mann, K., Gordon, J. & MacLeod, A. (2009). Reflection and Reflective Practice in Health Professions Education: A Systematic Review. Advances in Health Sciences Education, 14, 595–621.
Zobacz w Google Scholar
Mascolo, M.F. (2009). Beyond Student-Centered and Teacher-Centered Pedagogy: Teaching and Learning as Guided Participation. Pedagogy and the Human Sciences, 1(1), 3–27.
Zobacz w Google Scholar
Maynard, D.W. & Clayman, S.E. (1991). The Diversity of Ethnomethodology. Annual Review of Sociology, 17, 385–418.
Zobacz w Google Scholar
Mead, G.H. (1912). The Mechanism of Social Consciousness. Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods, 9, 401–406.
Zobacz w Google Scholar
Mezirow, J. (1990). How Critical Reflection Triggers Transformative Learning. In: J. Mezirow et al. (eds.), Fostering Critical Reflection in Adulthood (pp. 1–20). San Francisco: Jossey Bass.
Zobacz w Google Scholar
Mezirow, J. (1998). On Critical Reflection. Adult Education Quarterly, 48(3), 185–198. DOI: 10.1177/074171369804800305.
Zobacz w Google Scholar
Minor, L.C. (2002). Preservice Teachers’ Educational Beliefs and Their Perceptions of Characteristics of Effective Teachers. Journal of Educational Research, 96(2), 116–127. DOI: 10.1080/00220670209598798.
Zobacz w Google Scholar
de Montigny, G. (2007). Ethnomethodology for Social Work. Qualitative Social Work, 6(1), 95–120. DOI: 10.1177/1468017318795925.
Zobacz w Google Scholar
Morin, E. (2001). Seven Complex Lessons in Education for the Future. Paris: UNESCO Publishing.
Zobacz w Google Scholar
Orosová, R., Ganajová, M., Rozenfeld, J. & Desiatniková, L. (2018). Metódy sebareflexie v praktickej profesijnej príprave učiteľov [Methods of Self-reflection in Practical Professional Training of Teachers]. Journal of Global Science, 3(1), http://www.jogsc. com/pdf/2018/1/metody_sebareflexie.pdf [accessed: 5.05.2021].
Zobacz w Google Scholar
Pereira, A. (2014). The Discursive Analysis of Body Representation: A Critical, Realistic and Embodied Overview. Portuguese Journal of Social Science, 13(1), 75–92. DOI: 10.1386/pjss.13.1.75_1.
Zobacz w Google Scholar
Petlák, E. (2019). Motivácia v edukačnom procese [Motivation in the Educational Process]. Bratislava: Wolters Kluwer.
Zobacz w Google Scholar
Pilouras, P., Plakitsi, K. & Nasis, G. (2015). Discourse Analysis of Science Teachers Talk as Self-reflective Tool for Promoting Effective NOS Teaching. World Journal of Education, 5(6), 96–107.
Zobacz w Google Scholar
Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika [Modern Pedagogy]. Praha: Portal.
Zobacz w Google Scholar
Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (1995). Pedagogický slovník [Pedagogical Dictionary]. Praha: Praha Portál.
Zobacz w Google Scholar
Raffel, S. (2007). Self-Reflective Rule-Following. Culture and Oreganization, 13(4), 327–335.
Zobacz w Google Scholar
Ritzer, G. (1993). The McDonaldization of Society. Thousand Oaks: Pine Forge Press.
Zobacz w Google Scholar
Ryan, M. (2012). Conceptualising and Teaching Discursive and Performative Reflection in Higher Education. Studies in Continuing Education, 34(2), 207–223. DOI: 10.1080/0158037X.2011.611799.
Zobacz w Google Scholar
Sacks, H. (1963). On Sociological Description. Berkeley Journal of Sociology, 8, 1–16.
Zobacz w Google Scholar
Sacks, H. (1995). Lectures on Conversation, Vol. 1–2. Oxford: Blackwell Publishing.
Zobacz w Google Scholar
Samuels, M. & Betts, J. (2007). Crossing the Threshold from Description to Deconstruction: Using Self-assessment to Deepen Reflection. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 8(2), 269–283. DOI: 10.1080/14623940701289410.
Zobacz w Google Scholar
Sandars, J. (2009). The Use of Reflection in Medical Education: AMEE Guide No. 44. Medical Teacher, 31, 685–695. DOI: 10.1080/01421590903050374.
Zobacz w Google Scholar
Schiffrin, D., Tannen, D. & Hamilton, H. (eds.) (2001). The Handbook of Discourse Analysis. Oxford: Blackwell.
Zobacz w Google Scholar
Schon, D. (1983). The Reflective Practitioner. San Francisco: Jossey-Bass.
Zobacz w Google Scholar
Sedláková, M. (2018). Potenciál diskurzivní analýzy a vizuální metodologie v postmoderním paradigmatu vědy [The Potential of Discursive Analysis and Visual Methodology in the Postmodern Paradigm of Science]. Pedagogická orientace, 28(1), 163–180. DOI: 10.5817/PedOr2018-1-163.
Zobacz w Google Scholar
Semetsky, I. (2005). Not by Breadth Alone: Imaging a Slf-organised Classroom. Complicity: An International Journal of Complexity and Education, 2(1), 19–36.
Zobacz w Google Scholar
Švec, Š. (2008). Anglicko-slovenský lexikón pedagogiky a andragogiky [English-Slovak Lexicon of Pedagogy and Andragogy]. Bratislava: Iris.
Zobacz w Google Scholar
Tal, C. (2012). Discourse and Reflection Competencies Developed by Student Teachers through Repeated Children’s Book Read Alouds: A Multiple Case Study. ISRN Education, 2012, 1–10, http://downloads.hindawi.com/archive/2012/308198.pdf [accessed: 23.05.2021].
Zobacz w Google Scholar
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychológie [Developmental Psychology]. 2. ed. Praha: Karolinum.
Zobacz w Google Scholar
Waring, H.Z. (2014). Mentor Invitations for Reflection in Post-observation Conferences: Some Preliminary Considerations. Applied Linguistics Review, 5(1), 99–123.
Zobacz w Google Scholar
Washington, R.O. (1982). Social Development: A Focus for Practice and Education. Social Work, 27(1), 104–109. DOI: 10.1093/sw/27.1.104.
Zobacz w Google Scholar
Wertsch, J. (1991). Voices of the Mind: A Sociokultural Approach to Mediated Action. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Zobacz w Google Scholar
Wiegerová, A. & Lampertová, A. (2012). Denník učiteľa ako výskumný nástroj [Teacher’s Diary as a Research Tool]. Kvalita ve vzdělávání, Sborník konference České asociace pedagogického výzkumu, http://www.capv.cz/index.php/cz/2012/39-sborniky-capv/archiv-sborniku/2012/200-dennik-ucitela-ako-vy-skumny-nastroj [accessed: 30.04.2021].
Zobacz w Google Scholar
York, C.S., Yamagata-Lynch, L.C. & Smaldino, S.E. (2016). Adult Reflection in a Graduate-level Online Distance Education Course. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 17(1), 40–58. DOI: 10.1080/14623943.2015.1123686.
Zobacz w Google Scholar

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.