Sposoby stymulacji układu przedsionkowego i proprioceptywnego u dzieci ze spektrum autyzmu
PDF

Słowa kluczowe

autyzm
ntegracja sensoryczna
układ przedsionkowy
system przedsionkowo-proprioceptywny

Jak cytować

WALIGÓRA-HUK, A. Sposoby stymulacji układu przedsionkowego i proprioceptywnego u dzieci ze spektrum autyzmu. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 1, 2013. DOI: 10.19265/kp.2013.1.1.42. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/42. Acesso em: 26 kwi. 2024.

Abstrakt

Niniejszy artykuł prezentuje wybrane informacje dotyczące dys-funkcji procesów integracji sensorycznej w autyzmie wczesnodziecięcym. W opracowaniu scharakteryzowano rolę i funkcje systemów przedsionkowego, proprioceptywnego oraz dotykowego, a także zaproponowano wybrane ćwiczenia stymulujące i stabilizujące układ przedsionkowo-proprioceptywny.

https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.42
PDF

Bibliografia

Ayres A.J., Sensory integration and the child, Los Angeles 1991.

Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2005.

Bragdon A.D., Gamon D., Kiedy mózg pracuje inaczej, przeł. L. Okupniak, Gdańsk 2005.

Delacato C.H., Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko, przeł. M. Główczak, Warszawa 1995.

Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, przeł. M. Hernik, G. Krajewski, Gdańsk 2008.Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa 2010.

Maas V.F., Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, przeł. E. Grzybowska, Z. Przyrowski, M. Ślifirska, Warszawa 1998.

Maciarz A., Biadasiewicz M., Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera, Kraków 2000.

Odowska-Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Gdańsk 2010.

www.pstis.pl – Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej [dostęp: 4.06.2013].

www. integracjasensoryczna.cba.pl – Pracownia Wspomagania Rozwoju Dzieci i Mło-dzieży [dostęp: 4.06.2013].

http://www.fundacjadzieciom.pl – Portal informacyjny dla osób niepełnosprawnych i ich opiekunów [dostęp: 1.06.2013].

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.