The methods of stimulation of the vestibular systemand proprioception in children with autism spectrum disorders
PDF (Język Polski)

Keywords

autism
sensory integration
vestibular system
vestibular-proprioceptive system

How to Cite

WALIGÓRA-HUK, A. The methods of stimulation of the vestibular systemand proprioception in children with autism spectrum disorders. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 1, 2013. DOI: 10.19265/kp.2013.1.1.42. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/42. Acesso em: 22 dec. 2024.

Abstract

This article presents selected information regarding sensory integra-tion dysfunctions in early childhood autism. The article characterizes the role and functions of the vestibular, proprioceptive and tactile systems. It also proposes a selection of exercises that may be used to stimulate and stabilize the vestibular-proprioceptive system.

https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.42
PDF (Język Polski)

References

Ayres A.J., Sensory integration and the child, Los Angeles 1991.

Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2005.

Bragdon A.D., Gamon D., Kiedy mózg pracuje inaczej, przeł. L. Okupniak, Gdańsk 2005.

Delacato C.H., Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko, przeł. M. Główczak, Warszawa 1995.

Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, przeł. M. Hernik, G. Krajewski, Gdańsk 2008.Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa 2010.

Maas V.F., Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, przeł. E. Grzybowska, Z. Przyrowski, M. Ślifirska, Warszawa 1998.

Maciarz A., Biadasiewicz M., Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera, Kraków 2000.

Odowska-Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Gdańsk 2010.

www.pstis.pl – Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej [dostęp: 4.06.2013].

www. integracjasensoryczna.cba.pl – Pracownia Wspomagania Rozwoju Dzieci i Mło-dzieży [dostęp: 4.06.2013].

http://www.fundacjadzieciom.pl – Portal informacyjny dla osób niepełnosprawnych i ich opiekunów [dostęp: 1.06.2013].

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.