Wspieranie rozwoju komunikacji językowej dziecka z głębokimi zaburzeniami w rozwoju. Wybrane metody pracy z małym dzieckiem z autyzmem w terapii neurologopedycznej – analiza indywidualnego przypadku
PDF

Słowa kluczowe

komunikacja werbalna i niewerbalna
spomagające i alternatywne metody

Jak cytować

WILK, A. Wspieranie rozwoju komunikacji językowej dziecka z głębokimi zaburzeniami w rozwoju. Wybrane metody pracy z małym dzieckiem z autyzmem w terapii neurologopedycznej – analiza indywidualnego przypadku. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 1, 2013. DOI: 10.19265/kp.2013.1.1.49. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/49. Acesso em: 23 kwi. 2024.

Abstrakt

W artykule przedstawiono historię siedmioletniego dziecka autystycznego, które los obarczył głęboką niepełnosprawnością. Mimo licznych dysfunkcji sensomotorycznych implikujących niekorzystne rokowania rozwoju, chłopiec systematycznie wykazuje progres w obszarze funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego. Autorka podkreśla, że opracowanie programu terapii logopedycznej adresowanego do dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością jest zadaniem bardzo trudnym i odpowiedzialnym. Zawsze należy dokładnie określić poziom funkcjonowania psychomotorycznego małego dziecka, realnie ocenić jego możliwości, a przede wszystkim wykazać kreatywność terapeutyczną w realizowaniu wytyczonych w programie celów.

https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.49
PDF

Bibliografia

Bluestone J., Materia autyzmu. Łączenie wątków w spójną materię, Warszawa 2010.

Błeszyński J.J., Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2006.

Bogusławski S., Mała encyklopedia medycyny,Warszawa 1990.

Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków 2001.

Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droganabywaniasystemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Kraków 2001.

Cieszyńska J., Seria logopedyczna. Kocham czytać,Kraków 2003.

Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.

Cieszyńska J., Słucham i uczę się mówić, Kraków 2010.

Cieszyńska J., Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Kraków 2011.

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2007.

Clark M., The Worster-Drouhgt Syndrome. A review for Parents of the research carried out by The Institute of Child Health and Great Ormond Street Hospital, Materiał dostępny na stronie Worster-Drought Syndrome Support Group [www.wdssg.org.uk].

Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową,Wa r-szawa 2000.

Gałkowski T., Zdolności porozumiewania się w autyzmie,[w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki,red.T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005, s. 736–749.

Grycman M., Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi zabu-rzeniami porozumiewania się. Ciągi czynności, gry i zabawy,Kwidzyn 2009.Grycman M., Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi za-burzeniami porozumiewania się. Emocje,Kwidzyn 2009.

Grycman M., Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi za-burzeniami porozumiewania się. Jedzenie, Kwidzyn 2009.

Hannaford C., Profil dominujący. Jak rozpoznać twoje dominujące oko, ucho, półkulę mózgową, rękę i nogę, Błonie 2003.

Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy Kinezjologii Edukacyjnej, przeł. M. Szpala Warszawa 1998.

Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.

Kaczan T., Rola neurorozwojowej metody Castillo Moralesa w postępowaniuterapeutycznym i wczesnej stymulacji u dzieci z grupy wysokiego ryzyka, [w:] Afazja i autyzm, Zaburze-nia mowy oraz myślenia, red. M. Młynarska, T. Smereka, Wrocław 2007, s. 83–90.

Kalota-Wilczyńska K., Studium przypadku dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością,[w:] Neurologopedyczne studia przypadków,red. E. Stecko, Warszawa 2010.

Kielin J., Rozwój daje radość, Gdańsk 2002.

Kowalski M.L., ABC immunologii, Warszawa 2000.

Kutcher M.L., Dzieci z zaburzeniami łączonymi, Warszawa 2007.

Lotto dźwiękowe Plum, Łódź, 2007.

Minczakiewicz E.M., Mowa – rozwój – zaburzenia – terapia, Kraków 1997.

Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Kraków 2006.

Minczakiewicz E.M., Grzyb B., Gajewski Ł, Elementarz dla rodziców. Dziecko ryzyka a wychowanie,Kraków 2003.

Młynarska M., Smereka T., Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia, Warszawa 2000.

Mumenthaler M., Mattle H., Neurologia, przeł. S. Budrewicz et al., Wrocław 2001.

Nawrocka D., Rodak H., Słucham i mówię, Warszawa 2000Rowland L.P., Pedley T.A., Neurologia Merritta, przeł. J. Bojakowski et al., Wrocław 2008.

Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, red. J. Kielin, Gdańsk 2000.

Schoplern E. et al., Profil Psychoedukacyjny PEP–R, przeł. A. Witkowska,Gdańsk 1995.Spizer M., Jak uczy się mózg, Warszawa 2008.

Smyczek A., Nie mówię, ale posłuchaj mnie – wspomagające sposobyporozumiewania się AAC, „Światło i Cienie” 2003, z. 3.

Springer S.P., Deutsch G., Lewy mózg, prawy mózg z perspektywyneurobiologii poznaw-czej, Opole 1998.

Stecko E., Zaburzenia mowy u dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanielogope-dyczne, Warszawa 2001.

Tomasello M., Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, przeł. J. Rączaszek, Warszawa 2002.

Wianecka E., Manualne Torowanie Głosek (MTG), Kraków 2011. Wianecka E., Słucham i uczę się mówić,Kraków 2007.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.