Supporting language development in a child with seriousdevelopmental disorders. Selected methods of work withautistic children in neurologopedic therapy – a case study
PDF (Język Polski)

Keywords

verbal and nonverbal communication
rgumentative and alternative methods of communication (AAC)
neurologopedic therapy

How to Cite

WILK, A. Supporting language development in a child with seriousdevelopmental disorders. Selected methods of work withautistic children in neurologopedic therapy – a case study. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 1, 2013. DOI: 10.19265/kp.2013.1.1.49. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/49. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The article presents the case of a severely handicapped seven-year-old male child with autism. Despite several sensorimotor dysfunctions which presup-pose unfavourable prognosis in his development, the boy systematically shows progress in the areas of cognitive, emotional and social functioning. The author stresses that designing neurologopedic therapy for a child with multiple disability is a very difficult and responsible task. It is always necessary to precisely assess the level of psychomotor functioning of the child, to reasonably estimate its potential and, most importantly, to show therapeutic creativity in the process of attaining the objectives set in the program.

https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.49
PDF (Język Polski)

References

Bluestone J., Materia autyzmu. Łączenie wątków w spójną materię, Warszawa 2010.

Błeszyński J.J., Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2006.

Bogusławski S., Mała encyklopedia medycyny,Warszawa 1990.

Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków 2001.

Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droganabywaniasystemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Kraków 2001.

Cieszyńska J., Seria logopedyczna. Kocham czytać,Kraków 2003.

Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.

Cieszyńska J., Słucham i uczę się mówić, Kraków 2010.

Cieszyńska J., Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Kraków 2011.

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2007.

Clark M., The Worster-Drouhgt Syndrome. A review for Parents of the research carried out by The Institute of Child Health and Great Ormond Street Hospital, Materiał dostępny na stronie Worster-Drought Syndrome Support Group [www.wdssg.org.uk].

Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową,Wa r-szawa 2000.

Gałkowski T., Zdolności porozumiewania się w autyzmie,[w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki,red.T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005, s. 736–749.

Grycman M., Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi zabu-rzeniami porozumiewania się. Ciągi czynności, gry i zabawy,Kwidzyn 2009.Grycman M., Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi za-burzeniami porozumiewania się. Emocje,Kwidzyn 2009.

Grycman M., Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi za-burzeniami porozumiewania się. Jedzenie, Kwidzyn 2009.

Hannaford C., Profil dominujący. Jak rozpoznać twoje dominujące oko, ucho, półkulę mózgową, rękę i nogę, Błonie 2003.

Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy Kinezjologii Edukacyjnej, przeł. M. Szpala Warszawa 1998.

Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.

Kaczan T., Rola neurorozwojowej metody Castillo Moralesa w postępowaniuterapeutycznym i wczesnej stymulacji u dzieci z grupy wysokiego ryzyka, [w:] Afazja i autyzm, Zaburze-nia mowy oraz myślenia, red. M. Młynarska, T. Smereka, Wrocław 2007, s. 83–90.

Kalota-Wilczyńska K., Studium przypadku dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością,[w:] Neurologopedyczne studia przypadków,red. E. Stecko, Warszawa 2010.

Kielin J., Rozwój daje radość, Gdańsk 2002.

Kowalski M.L., ABC immunologii, Warszawa 2000.

Kutcher M.L., Dzieci z zaburzeniami łączonymi, Warszawa 2007.

Lotto dźwiękowe Plum, Łódź, 2007.

Minczakiewicz E.M., Mowa – rozwój – zaburzenia – terapia, Kraków 1997.

Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Kraków 2006.

Minczakiewicz E.M., Grzyb B., Gajewski Ł, Elementarz dla rodziców. Dziecko ryzyka a wychowanie,Kraków 2003.

Młynarska M., Smereka T., Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia, Warszawa 2000.

Mumenthaler M., Mattle H., Neurologia, przeł. S. Budrewicz et al., Wrocław 2001.

Nawrocka D., Rodak H., Słucham i mówię, Warszawa 2000Rowland L.P., Pedley T.A., Neurologia Merritta, przeł. J. Bojakowski et al., Wrocław 2008.

Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, red. J. Kielin, Gdańsk 2000.

Schoplern E. et al., Profil Psychoedukacyjny PEP–R, przeł. A. Witkowska,Gdańsk 1995.Spizer M., Jak uczy się mózg, Warszawa 2008.

Smyczek A., Nie mówię, ale posłuchaj mnie – wspomagające sposobyporozumiewania się AAC, „Światło i Cienie” 2003, z. 3.

Springer S.P., Deutsch G., Lewy mózg, prawy mózg z perspektywyneurobiologii poznaw-czej, Opole 1998.

Stecko E., Zaburzenia mowy u dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanielogope-dyczne, Warszawa 2001.

Tomasello M., Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, przeł. J. Rączaszek, Warszawa 2002.

Wianecka E., Manualne Torowanie Głosek (MTG), Kraków 2011. Wianecka E., Słucham i uczę się mówić,Kraków 2007.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.