Zaburzenia prozodii u dziecka obserwowanego w kierunku zespołu Aspergera – studium przypadku
PDF

Słowa kluczowe

zespół Aspergera
zaburzenia prozodii
terapia poznawczo-behawioralna (CBT)

Jak cytować

WARCHAŁ, M. . Zaburzenia prozodii u dziecka obserwowanego w kierunku zespołu Aspergera – studium przypadku . Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 2, 2014. DOI: 10.19265/kp.2014.1.2.59. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/59. Acesso em: 22 grudz. 2024.

Abstrakt

Artykuł prezentuje studium przypadku dziecka przejawiającego silne zaburzenia prozodii językowej i emocjonalnej, będącego w trakcie rozpo­znawania zespołu Aspergera. Poruszana na tym przykładzie problematyka doty­czy omówienia cech typowych dla zaburzenia, ze szczególnym uwzględnieniem występujących deficytów w zakresie treści i formy językowej – od ich diagnozy po terapię. Omówiono także oddziaływania terapeutyczne, z uwzględnieniem terapii CBT w zakresie współwystępujących objawów. Szczegółowej analizie poddano dane płynące z epikryzy medycznej oraz omówiono rekomendacje dla dalszej pracy terapeutycznej.

https://doi.org/10.19265/kp.2014.1.2.59
PDF

Bibliografia

Caronna E.B., Milunsky J.M., Tager­Flusberg H., Autism spectrum disorders. Clinical and research fronties, „Archives of Disease in Childhood” 2008, no. 93.

Gillberg I.C, Gillberg C., Asperger syndrome – some epidemiological considerations: a re­search note, „Journal of Child Psychology and Psychiatry” 1989, no. 30 (4).

Highlights of Changes from DSM­IV­TR to DSM­5, American Psychiatric Association 2013.

International Classification of Diseases. 10th edition (ICD­10), World Health Organiza­tion 2007, http://www.who.int/classifications/apps/icd/icd10online.

Knill M., Knill Ch., Programy Aktywności (Świadomość ciała, Dotyk i Komunikacja),Warszawa 1995.

Maciarz A., Biadasiewicz M., Dziecko autystyczne z Zespołem Aspergera. Studium przy­padku, Kraków 2000.

Matczak A., Jaworowska A., Ciechanowicz A., Fecenec D., Stańczak J., Zalewska E., Dziecięca Skala Rozwojowa – DSR, Warszawa 2007.

Retter H, Komunikacja codzienna w pedagogice, Gdańsk 2005.

Słodownik­Rycaj E., O mowie dziecka. Jak zapobiegać powstawaniu nieprawidłowości w jej rozwoju, Warszawa 2000.

Święcicka J., Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela, Kraków 2010.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.