Szkoła jako przestrzeń dialogu w relacjach nauczyciel – uczeń w praktyce edukacyjnej
PDF

Słowa kluczowe

dialog
edukacja
szkoła

Jak cytować

KOCHANOWSKA, E. Szkoła jako przestrzeń dialogu w relacjach nauczyciel – uczeń w praktyce edukacyjnej . Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 4, 2015. DOI: 10.19265/kp.2015.1.4.75. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/75. Acesso em: 13 lis. 2024.

Abstrakt

Niezależnie od przyjętej orientacji filozoficznej podkreśla się, że interakcje podejmowane przez nauczycieli i uczniów w procesie kształcenia i wy-chowania powinny mieć charakter dialogowy. Przebieg procesów komunikacyj-nych w praktyce szkolnej jest w głównej mierze odbiciem przekonań nauczyciela na temat istoty procesu nauczania – uczenia się. W opracowaniu podjęto próbę analizy czynników wpływających na tworzenie w codziennej praktyce szkolnej przestrzeni współbycia i dialogu pomiędzy uczniami i nauczycielami.

https://doi.org/10.19265/kp.2015.1.4.75
PDF

Bibliografia

Andrusiewicz P., Cele i różne formy dialogu nauczyciela z uczniami, „Ojczyzna – Polsz-czyzna” 1995, nr 2.

Barnes D., Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, Warszawa 1988.

Bourdieu P., Passeron J.C., Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, przeł. E. Neyman, wstęp i red. nauk. A. Kłoskowska, Warszawa 1990.

Butrymowicz M., Tworzenie dwupodmiotowych sytuacji edukacyjnych jako warunek no-watorstwa nauczycieli klas początkowych, [w:] Nowatorskie tendencje w edukacji wczes-noszkolnej, red. J. Kida, Rzeszów 1998.

Danielewska J., Dialog edukacyjny – warunek pierwszy: zaufanie, [w:] U podstaw dialogu o edukacji, red. A. Karpińska, Białystok 2003.

Dymara B., Praca z małym dzieckiem. Wokół filozofii wychowania, Katowice 2008.

Freire P., Pedagogy of the Oppressed, London 2000.

Gadacz T.A., Wychowanie jako spotkanie osób, [w:] Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 1993.

Gołębniak B.D., Szkoła – kształcenie – nauczyciel, [w:] Pedagogika. Podręcznik akade-micki,cz. 2, red. B. Śliwerski, Z. Kwieciński, Warszawa 2003.

Klus-Stańska D., W nauczaniu początkowym inaczej, Kraków 1999.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Koć-Seniuch G., O kształtowaniu kultury komunikacyjnej współczesnego nauczyciela, [w:] Współczesność a kształcenie nauczycieli, red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak, Warszawa 2000.

Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna, Katowice 1987.

Królica M., Dialog – wartość i metoda w edukacji małego dziecka, [w:] Komunikacja, dialog, edukacja. Część II, red. W. Kojs, R. Mrózek, przy współudziale Ł. Dawid, Cieszyn 1998.

Łaski A., O wychowaniu. Sentencje – myśli – aforyzmy, Warszawa 1999.

Rutkowiak J., Stosowanie teorii pedagogicznej w praktyce a dialog edukacyjny, „Kwartal-nik Pedagogiczny” 1986, nr 1. Szempruch J., Czynniki pedagogiczne warunkujące szanse edukacyjne uczniów klas po-czątkowych, [w:] Procesy uczenia się i ich uwarunkowanie, red. K. Bereźnicki, K. De-nek, J. Świrko-Pilipczuk, Szczecin 2005.

Szuman S., Rola działania w rozwoju umysłowym małego dziecka, Wrocław 1955.

Śnieżyński M., Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość, Kraków 2005.

Tarnowski J., Pedagogika dialogu, [w:] Edukacja alternatywna – dylematy teorii i prakty-ki, red. B. Śliwerski, Kraków 1992.

Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 1998.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.