Wykorzystanie metody Ireny Majchrzak podczas zabaw z dziećmi w przedszkolu
PDF

Słowa kluczowe

przedszkole
wczesna nauka czytania
, metoda nauki czytania
nauczyciel przedszkola

Jak cytować

DZIEMIANKO, A. Wykorzystanie metody Ireny Majchrzak podczas zabaw z dziećmi w przedszkolu. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 4, 2015. DOI: 10.19265/kp.2015.1.4.79. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/79. Acesso em: 22 grudz. 2024.

Abstrakt

W artykule zostało poruszone bardzo istotne zagadnienie doboru metod i treści nauki czytania wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Podjęto próbę wdrożenia odimiennej metody nauki czytania w grupie przedszkolnej. Nowością w tej metodzie jest to, że naukę czytania nazywa się nauką pisania i rozpoczyna ją od własnego imienia dziecka, ze względu na subiektywną odczuwalność jego ważności przez samo dziecko. Zabawa w czytanie pozwoliła na chętne i skuteczne uczenie się tej niełatwej sztuki przez dzieci w przedszkolu.

https://doi.org/10.19265/kp.2015.1.4.79
PDF

Bibliografia

Arciszewska E., Czytające przedszkolaki. Mit czy norma, Warszawa 2002.

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1989.

Brzezińska A., Burtowy M., Psychologiczne problemy edukacji przedszkolnej, Poznań 1992.

Burtowy M., Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania w szkole, Poznań 1992.

Cackowska M., Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych, Warszawa 1999.

Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.

Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków 2001.

Czerwińska E., Słoneczna biblioteka – przewodnik dla nauczycieli, Warszawa 1997.

Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, red. A. Brzezińska, Warszawa 1987.

Delors J., Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Warszawa 1998.

Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.

Dudzińska I., Dziecko sześcioletnie uczy się czytać, Warszawa 1986.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2000.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z me-todyką, Kraków 2012.Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, War-szawa 2010.

Król F., Sztuka czytania, Warszawa 1982.

Majchrzak I., Gry czytelnicze. Zestaw kart do nauki czytania, cz. 1 i 2, Kielce 2005.

Majchrzak I., Inicjacyjna funkcja imienia własnego w nauce czytania. Edukacja w przed-szkolu, Warszawa 1998.

Majchrzak I., Listy do Salomona, Kraków 2007.

Majchrzak I., Nazywanie świata – odimienna metoda nauki czytania, Warszawa 2005.

Majchrzak I., Opowieści ortograficzne, Warszawa 2004.

Majchrzak I., Opowieści sowy, cz. 1 i 2, Warszawa 2004.

Majchrzak I., W obronie dziecięcego rozumu, Warszawa 2007.

Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.

Malendowicz J., O trudnej sztuce czytania i pisania, Warszawa 1978.

Malendowicz J., Proces czytania i pisania i trudności w jego opanowaniu, [w:] Praca wy-równawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Poradnik nauczyciela--reedukatora, cz. 1, red. H. Wasyluk-Kuś, Warszawa 1978.

Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, przeł. A. Thierry, Warszawa 1987.Mystkowska H., Uczymy czytać w przedszkolu, Warszawa 1979.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.

Postek J., Metoda dr Ireny Majchrzak a zmiany w interakcjach między wychowawcą i dziećmi 3-letnimi, Warszawa 1997.

Rocławski B., Nauka czytania i pisania, Gdańsk 1992.

Styczek I., Logopedia, Warszawa 1979.

Zakrzewska B., Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, Warszawa 2003.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.