Delfinoterapia jako rodzaj pomocy dla dzieci z opóźnieniem w rozwoju oraz metoda wpływająca na rozwój komunikacji
PDF

Słowa kluczowe

dziecko
mowa
komunikacja
opóźnienie rozwoju
wspieranie rozwoju
delfinoterapia

Jak cytować

DĄBROWSKA, O.; CHUPRIKOV, A.; POPOWSKI , B. . Delfinoterapia jako rodzaj pomocy dla dzieci z opóźnieniem w rozwoju oraz metoda wpływająca na rozwój komunikacji. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 4, 2015. DOI: 10.19265/kp.2015.1.4.81. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/81. Acesso em: 18 kwi. 2024.

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony zagadnieniom związanym z delfinoterapią. W pierwszej części został przedstawiony zarys historyczny oraz sytuacja delfinote-rapii na Ukrainie. W drugiej części zaprezentowano przegląd badań naukowych na świecie dotyczących delfinoterapii oraz metodologiczny aspekt w delfinotera-pii jako metody pomocy dzieciom z opóźnieniem w rozwoju. Następnie przed-stawiono założenia autorskiej metody delfinoterapii O. Dąbrowskiej oraz wyniki obserwacji i badań pilotażowych dotyczących wpływu delfinoterapii na rozwój w komunikacji.

https://doi.org/10.19265/kp.2015.1.4.81
PDF

Bibliografia

Birch S., Dolphin Therapy Effects. A Hypothesis, www.physics.monash.edu/au/-darice/intspec.html [dostęp: 05.01.2012].

Brakes P., Williamson C., Dolphin Assisted Therapy. Can you put your faith in DAT?, Chippenham 2007.

Чуприков А., Дзюб О., Мішиєв В., Проведення дельфінотерапії у дітей та підлітків,„Інформаційний лист МОЗ України”, Київ 2010, 33.

Чуприков А., Ванчова А., Келюшок С., Дельфинотерапия для детей и их родителей, „Астропринт”, Одесса 2009.

Чуприков А., Василевская Н., Келюшок С., Дельфинотерапия как частный вид ани-малотерапии, „Таврический журнал психиатрии”, Симферополь 2008, 1 (42).Czaplewska E., Kaczorowska-Bray K., Potrzeba rozwijania kompetencji komunikacyjnej u dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy i języka, „Logopedia” 2002, nr 30.

Домбровская О., Влияние дельфинотерапии на рост социальной и коммуникативной ком-петентности у детей с особыми потреюностями в развитии, Диссертация в форме научного доклада на соискание ученой степени доктора философии в обла-сти медицинской психологии, Международная Кадровая Академия, Межре-гиональная Академия Управления Персоналом, Международный Открытый Университет, Киев 2014.

Федоров А., Жбанов А., Козунова Р., Дельфинотерапия: уникальные возможности медицины нового века, „Вектор”, Санкт-Петерсбург 2010.

Гаврилушкина O., Егорова А., Игровая деятельность дошкольников при интеллектуаль-ных расстройствах, „Психологическая наука и образование” 2007, 5.

Humphries T.L., Effectiveness of Dolphin-Assisted Therapy as a Behavioral Intervention for Young Children with Disabilities,http://czydelfinoterapia.pl/wp-content/uplo-ads/Effectiveness-of-Dolphin-Assisted-Therapy-as-a-Behavioral-Intervention-for-Young-Children-with-Disabilities1.pdf, Swannanoa 2003.

Jordan R., Autistic Spectrum Disorders. An Introductory Handbook for Practitioners, Lon-don 1999.

Капустин A., Европейская аристократия VS украинская элита, http://gazeta.zn.ua/SO-CIETY/evropeyskaya_aristokratiya_vs_ukrainskaya_elita__kiev_posetila_ee_koro-levskoe_vysochestvo_printsessa.html [dostęp: 10.10.2002].

Лилли Л., Человек и дельфин, „Мир”, Москва 1965.

Лукина Л., Дельфины в системе психофизической реабилитации людей, „АКОСИ – Ги-дрофизика”, Севастополь 2007.

Лукина Л., Практическая дельфинотерапия, „Практична психологiя та соцiальна робота”, Київ 2010, 7 (136).

Манжосова Г., Психофизиологическое исследование адаптации детей к взаимодействию с дельфинами, диссертация,Санкт-Петербург 2009.

Nathanson D., Dolphins and kids: A communication experiment,[w:] Congress proce-edings of the XVI World Assembly of the World Organisation for Preschool Education, Florida 1980.

Nathanson D., Using Atlantic bottlenose dolphins to increase cognition of mentally retar-ded children, [w:] Clinical and abnormal psychology, ed. P.H. Lovibond, P.H. Wilson, Amsterdam 1989.

Смолянинов А., Дельфинотерапия для детей, Киев 2009.

Смолянинов A., Ванчова A., Рука – мозг,Киев–Москва 2011.

Супин А., В центре внимания – дельфин, „Знание”, Москва 1983.

Журид Б., Ссавці Чорного та Азовського морів, „Екотиждень”, Київ 2008.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.