The application of Celestin Freinet’s conception in the modern pedagogical practice
PDF (Język Polski)

Keywords

education
concept
teacher
school
student
practice
creativity
fun
learning

How to Cite

KUŹNIK, M. The application of Celestin Freinet’s conception in the modern pedagogical practice. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 6, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.1.6.111. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/111. Acesso em: 23 nov. 2024.

Abstract

The article explains what the pedagogical concept of Celestin Freinet is. It refers to the contemporary assumption of Freinet’s school and presents the profile of the student’s working with the use of such methods and techniques. It also includes a practical example of a school which has implemented the very concept together with some valuable comments of teachers using this concept of teaching.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.1.6.111
PDF (Język Polski)

References

Adamek J., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2000.

Borawska K., Recepta na edukacyjny sukces, czyli Ecole Freinet w Vence, „Życie Szkoły” 2000, nr 8.

Gloton R., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, przeł. I. Wojnar, Warszawa 1988.

Integracja w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym, red. H. Sowińska, Poznań 1996.

Kłosińska T., Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków 2000.

Krzesińska B., Olek-Redlarska Z., Pedagogika Freineta a teraźniejszość, „Życie Szkoły” 1995, nr 6.

Maszczyńska-Góra G., Idea pedagogiki Celestyna Freineta, „Język Polski w Szkole dla Klas IV–VIII” 1992/1993, nr 1/2.

Mendel M., Szuksta M., Współczesne tendencje w nauczaniu inspirowane metoda-mi M. Montessori, C. Freineta, R. Steinera – na przykładzie jednej ze szkół spo-łecznych w Gdańsku, Gdynia 1995.

Napiórkowska Z., W klasach freinetowskich, „Nowa Szkoła” 1971, nr 10.

Rimm S., Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, przeł.D. Ekiert-Grabowska, Warszawa 1994.

Semenowicz H., Freinet w Polsce. Próby realizacji koncepcji pedagogicznej C. Freineta w szkole polskiej, Warszawa 1980.

Świniarski S., System Celestyna Freineta – moje doświadczenia, „Nowa Szkoła” 1982, nr 1.

Wiśniewska K., Moje doświadczenia z pedagogiką Freineta, „Życie Szkoły” 1997, nr 3.

Zyzik E., Wykorzystywanie techniki swobodnych tekstów Celestyna Freineta w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, „Nauczanie Początkowe” 2003, nr 2.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.