Abstract
The author presents children’s development in the context of the function of music. She underlines the supportive role of musical education in forming children’s cognitive, mental, emotional, social and physical functions. She presents a selection of experiments related to cognitive function, memory, concentration, spatial thinking, creativity as well as school subjects (mathematics, Polish language, foreign languages). Music, which is immanently associated with experiencing, is used for therapeutic and compensation purposes in speaking disorders. Motion is an inseparable element of musical activities of small children and is thus closely related to their physical development. Numerous research examples indicate the correlation between music and children’s development.
References
Burowska, Z. (1972). Wpływ kształcenia muzycznego na zachowanie się uczniów i na wyniki w nauce osiągane przez nich w zakresie przedmiotów ogólnokształcących. Poradnik Muzyczny, 1, 21–23.
Cassity, H.D., Henley, T.B. & Markley, R.P. (2007). The Mozart Effect: Musical Phe-nomenon or Musical Preference? A More Ecologically Valid Reconsideration. Jour-nal of Instructional Psychology, 34(1), 13–17.
Forgeard, M., Winner, E., Norton, A. & Schlaug, G. (2008). Practicing a Musical In-strument in Childhood is Associated with Enhanced Verbal Ability and Nonverbal Reasoning. PLoS ONE, 3(10), 1–8.
Grandin, T., Peterson, M. & Shaw, G.L. (1998). Spatial-Temporal versus language-analytic reasoning: the role of music. Arts Education Policy Review, 99(6), 11–14.
Ho, Y., Cheung, M. & Chan, A.S. (2003). Music Training Improves Verbal but Not Visual Memory: Cross-Sectional and Longitudinal Explorations in Children. Neuro-psychology, 17(3), 439–450.
Jabłońska, B. (2014). Socjologia muzyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Kielar-Turska, M. (2012). Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny. In: J. Trempała (ed.), Psychologia rozwoju człowieka (pp. 83–96). Warszawa: PWN.
Kierzkowski, M. (2011). Rola zajęć muzycznych w rozwoju dziecka w wieku przed-szkolnym. Psychologia Rozwojowa, 16(2), 83–96.
Kilińska-Ewertowska, E. (1981). Badania nad zastosowaniem ćwiczeń muzyczno-rucho-wych w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami mowy. Gdańsk: PWSM.
Kisiel, M. (2007). Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymu-lacji rozwoju dziecka. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Kołodziejczyk, A. (2012). Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny. In: J. Trempała (ed.), Psychologia rozwoju człowieka (pp. 234–258). Warszawa: PWN.
Kołodziejski, M. (2015). Muzyka i ruch w edukacji wczesnoszkolnej. Fyzioterapia a hudobné aktivity, rehabilitácia, regenerácia a zdravíe. In: E. Králová, L. Král, Z. Krajčovičová & V. Meluš (eds.), Fyzioterapia a hudobne aktivity, rehabilitacia, regeneracia a zdravie (pp. 4–12). Trečin: Trenčianska univerzity Alexandra Dubče-ka v Trenčíne.
Kołodziejski, M. (2012). Muzyka i wielostronna edukacja dziecka. Częstochowa: Wy-dawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej.
Ławrowska, B. (2006). Miejsce współczesnej scholii cantorum w powszechnej edukacji muzycznych dzieci i młodzieży. In: W.A. Sacher (ed.), Sacrum – sztuka – wychowa-nie (pp. 153–164). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Ławrowska, B. (2003). Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej. Kraków: Wydawnic-two Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Łuczak, A. (2016). Od muzyki do matematyki. Kształtowanie pojęć matematycznych w eduka-cji muzycznej dzieci. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
McKelvie, P. & Low, J. (2002). Listening to Mozart does not improve children’s spatial ability: Final curtains for the Mozart effect. British Journal of Developmental Psycho-logy, 20, 241–258.
Mojs, E., Nowogrodzka, A., Piasecki, B. & Wolnowska, B. (2011). Wpływ treningu słuchowego Tomatisa na poziom funkcjonowania poznawczego u dzieci z dysfunk-cjami mowy. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 6(3–4), 108–112.
Nantais, K.M. & Schellenberg, E.G. (1999). The Mozart Effect: An Artifact of Prefe-rence. Psychological Science10(4), 370–373.
Nowak, B. (2014). Muzyka a rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przed-szkolnym. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 9, 43–71.
Pamuła, M. (2002). Wczesne nauczania języków obcych. Kraków: Wydawnictwo Na-ukowe Akademii Pedagogicznej.
Przewęda, R. (1973). Rozwój somatyczny i motoryczny. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Przychodzińska, M. (1989). Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, Wa r-szawa: WSiP.
Rauscher, F.H., Gordon, L.S. & Ky, K. (1993). Music and spatial task performance.Nature, 365, 611.
Ritter, S.M. & Ferguson, S. (2017). Happy creativity: Listening to happy music faci-litates divergent thinking. PLoS ONE, 12(9), 1–14.
Sacher, W.A. (2015). Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechności kształ-cenia muzycznego. Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”. After: H. Danel--Bobrzyk, Muzyka we wszechstronnym wychowaniu dziecka.In:H. Danel-Bobrzyk & J. Uchyła-Zroski (eds.), Muzyka w edukacji i wychowaniu (pp. 31–40). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Sacher, W.A. (2003). Uzdolnienia muzyczne a emocjonalność dzieci wieku przedszkol-nym. In: M. Knapik (ed.), Dziecko i sztuka. Recepcja – edukacja – wsparcie – terapia (pp. 31–40). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Sacher, W.A. (2005). Aktywność muzyczna a emocjonalność dzieci w wieku wczesno-szkolnym. In: A. Białkowski (ed.), Nowe trendy w edukacji muzycznej (pp. 143–150). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Schlaug, G., Norton, A., Overy, K. & Winner, E. (2005). Effects of music training on the child’s brain and cognitive development. Annals of the New York Academy of Sciences, 1060, 219–230.
Strzelecki, W. (2010). Terapeutyczne zastosowanie muzyki. In: M. Cybulski & W. Strze-lecki (eds.), Psychologia w naukach medycznych (pp. 105–124). Poznań: Wydawnic-two Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego.
Sudak, B. (1996). Wychowawcza rola muzyki w ujęciu Arystotelesa. In: I. Marciniak (ed.), Z zagadnień poznawczych, kulturowych i dydaktycznych muzyki (pp. 45–55). Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. T. Kotarbińskiego.
Suświłło, M. (2001). Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Viadero, D. (1998). Music on the Mind, https://www.edweek.org/ew/articles/1998/04/08/30music.h17.html?qs=Gottfried+Schlaug [accessed: 20.12.2017].
Viladot, L. (2017). The integration of music and mathematics education in Catalonia and England: Perspectives on theory and practice. Journal of Music Education Re-search, 2, 1–26.
Viladot, L., Hilton, C., Casals, A., Saunders, J., Aguilera, C.C., Henley, J., González--Martín, C., Prat, M. & Welch, G.F. (2017).The integration of music and mathema-tics education in Catalonia and England: Perspectives on theory and practice, https://www.researchgate.net/publication/312161042_The_integration_of_music_and_mathematics_education_in_Catalonia_and_England_Perspectives_on_theory_and_practice [accessed: 5.01.2018].
Wadsworth, B. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, przeł. M. Babiuch. Warszawa: WSiP.
Wlaźnik, K. (1996). Wychowanie fizyczne w przedszkolu: przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Łódź: Wyd. Juka.
Wojtanowska-Janusz, B. (2014). Wpływ muzyki i edukacji muzycznej na rozwój dzieci i młodzieży. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne Centrum Edukacji Artystycznej, 2, 35–46.
Zhan, C. (2008). The Correlation Between Music and Math: A Neurobiology Perspec-tive, http://serendip.brynmawr.edu/exchange/serendipupdate/correlation-between-music-and-math-neurobiology-perspective [accessed: 12.12.2017].
Zuk, J., Benjamin, C., Kenyon, A. & Gaab, N. (2014). Behavioral and Neural Corre-lates of Executive Functioning in Musicians and Non-Musicians. PloS ONE, 9(6).
Zwolińska, E. (1997). Skuteczność zapamiętywania tekstów poetyckich w formie wierszy i w formie piosenek. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.